Menu
331 332 Prosinec 2023 333
Články Editorial

Level 332

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • The Game Awards
  • 8
  • Grand Theft Auto VI
  • 12
  • World of Warcraft: Season of Discovery
  • 13
  • The Bloodline
  • 14
  • Below The Stone
  • 15
  • Outlast Trials
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

ESEJ

  • Moderní historie v rukou herních vývojářů
  • 42
  • Jak na hádanky ve 2D plošinovkách
  • 48
  • Herní výstavky
  • 54
  • Stanislav Lem
  • 62

RECENZE

  • Last Train Home
  • 45
  • Call of Duty: Modern Warfare III
  • 46
  • Gothic 2 Complete Edition
  • 47
  • Howl
  • 47
  • Bzzzt
  • 51
  • Super Mario RPG
  • 52
  • Football Manager 2024
  • 53
  • NHL 24
  • 53
  • Metal Gear Solid: Master Collection vol. 1
  • 57
  • EA SPORTS FC™ 24
  • 58
  • WarioWare: Move It!
  • 59
  • SteamWorld Build
  • 59
  • Robocop: Rogue City
  • 60
  • The Invincible
  • 65
  • Persona 5 Tactica
  • 66
  • Backpack Hero
  • 67
  • Slay The Princess
  • 67

DESKOVKY

  • Zaklínač: Starý svět
  • 68
  • Bang: Dynamite Box
  • 69
  • Detektiv: Město andělů
  • 69

TÉMA

  • Doom
  • 36
  • Schrödingerovy hry
  • 70
  • Štrít z jedniček a nul
  • 72
  • Vítejte na ostrovech Fortnite
  • 76
  • Nejlepší z nejlepších
  • 78

REAKTOR

  • Jáma Pekel: GDS A GDC
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Předvánoční okénko
  • 21
  • Wolfův revír: Chaotický útržek dějin
  • 22
  • Datapoušť: Poslední střípky z vlaku
  • 23
  • Futura: Proč jsem založil GoodAI?
  • 24
  • Cihly zábavy: Jen nechat hrát
  • 34

SCÉNA;

  • Rozhovor: Karel Matějka
  • 26
  • Řekni, kde ty sci-fi jsou
  • 82
  • Filmy podle her slaví úspěchy
  • 84
  • Válečná šedá zóna z Brna
  • 86
  • Skandinávský herní přeborník
  • 92
  • Roguelike revoluce
  • 94
  • Gaming Heroes
  • 96
  • Tvoje AI má známý hlas
  • 98
  • O kom se mluví: Geoff Keighley
  • 100

DÍLNA

  • Nicolas Cannasse & Shiro Games
  • 102
  • Patrik Beck & Sim Companies
  • 104
  • Nebreč nad rozlitým mlékem
  • 108

RETRO

  • Making of: Call of Duty
  • 110
  • Ztracené hry: Nedokončený boj Stevena Seagala
  • 114
  • Rybkova nora: Cesta od jednoduchosti
  • 116
  • Československé superspectrum
  • 118

TECH

  • Playdate: Konzole jako názor
  • 120
  • Sliby chyby: Všespásné USB-C
  • 126
  • Konec rotací
  • 128

RUŠNÝ KONEC ROKU

Během stále více horečnatých příprav na svátky a konec roku obecně se herní průmysl u nás rozhodl naposledy zvednout vlajku, než se všechno ponoří do několikatýdenní přestávky. V Praze se uskutečnila tradiční vývojářská konference Game Developers Session, která se přesunula z historické budovy Národního domu na Vyšehradech do (možná až příliš prostorných) sálů a chodeb Kongresového centra. Ráz akce se tím zásadně změnil. Z mírně domácké se atmosféra stala více profesionální na úrovni světových konferencí typu GDC v USA, čemuž hodně pomohla i profesionální organizace a audio-video produkce. Seznamu hostů pak vévodili Aleksej Pažitnov, Rhianna Pratchett, Josh Sawyer nebo Brian Fargo. Prezentovaly se myšlenky, ukazovaly se indie hry, přetahovali se vývojáři, lidé se učili na workshopech, prezentovala se čísla herního průmyslu v ČR. Jediné, co tomu chybělo, byla trošku větší účast. Víceméně podobný počet návštěvníků jako dříve se v mnohem větších prostorách trošku ztrácel. Pokud ale organizátoři míní svůj záměr otevírat akci více veřejnosti a školám vážně, mělo by to být příště lepší.

Co ale lepší než dříve nebude, jsou předběžné výsledky českého herního průmyslu za rok 2023. Na podrobnou analýzu se podíváme v některém z příštích čísel, až budou k dispozici finální data, ale odhady hovoří o tom, že na tržbách lokální herní průmysl poroste oproti roku 2022 zhruba o 1 % na nějakých 7,6 miliard Kč, což potvrzuje aktuální celosvětovou, ale hlavně evropskou stagnaci herního průmyslu. Ostatně, některé EU trhy letos zaznamenaly i pokles. I ostatní aspekty naznačují, že se trh v roce 2023 zásadně nerozvíjel, ať už jde o počet nových studií, vydaných her, počet pracovníků v herním průmyslu apod. Nejsou to však těžké časy. Po letech, někdy až nelogického růstu, se trh vrací k normálu. Ještě se k tématu vrátíme.

S koncem roku jsme si ekonomickou rozvahu udělali i my a pro udržení kvality jsme se rozhodli zvýšit od prvního čísla 2024 cenu na 199 Kč. Důvody jsou prosté – stejně jako jiným službám náklady na vstupech rostly a v roce 2024 ještě porostou. Všechno je dražší od papíru přes tiskárnu až po distribuci. Inzerenti se do printu z důvodů šetření také nehrnou a neupravit cenu by znamenalo přijít dříve či později na buben. Doufáme, že to většina z vás pochopí a třeba využijete možnost předobjednat si až do konce roku 2023 LEVEL na celý další rok za aktuální cenu.