- Level Archív
- >
- Ročník 2023
- >
- Číslo 332
Level 332
- Rušný konec roku
- Editorial
- 4
- The Game Awards
- Radar
- 9
- Grand Theft Auto VI
- Radar
- 13
- World of Warcraft: Season of Discovery
- Radar
- 14
- The Bloodline
- Radar
- 15
- Below The Stone
- Radar
- 16
- The Outlast Trials
- Radar
- 17
- Jízdní řád
- Radar
- 18
- Jáma pekel: GDS A GDC
- Reaktor
- 19
- Za pět minut dvanáct: Předvánoční okénko
- Reaktor
- 22
- Wolfův revír: Chaotický útržek dějin
- Reaktor
- 23
- Datapoušť: Poslední střípky z Vlaku
- Reaktor
- 24
- Futura: Proč jsem založil GoodAI?
- Reaktor
- 25
- Karel Matějka
- Rozhovor
- 27
- Cihly zábavy: Jen nechat hrát
- Reaktor
- 35
- Doom
- Téma
- 37
- Moderní historie v rukou herních vývojářů
- Esej
- 43
- Last Train Home - 4/5
- Recenze
- 46
- Call of Duty: Modern Warfare III - 3/5
- Recenze
- 47
- Gothic 2 Complete Classic - 3/5
- Recenze
- 48
- Jak na hádanky v 2D plošinovkách
- Esej
- 49
- Bzzzt - 5/5
- Recenze
- 52
- Super Mario RPG - 4/5
- Recenze
- 53
- Football Manager 2024 - 4/5
- Recenze
- 54
- Herní výstavky
- Esej
- 55
- Metal Gear Solid: Master Collection vol. 1 - 3/5
- Recenze
- 58
- EA SPORTS FC™ 24 - 4/5
- Recenze
- 59
- WarioWare: Move It! - 4/5
- Recenze
- 60
- Robocop: Rogue City - 5/5
- Recenze
- 61
- Stanisław Lem
- Esej
- 63
- The Invincible - 3/5
- Recenze
- 66
- Persona 5 Tactica - 4/5
- Recenze
- 67
- Backpack Hero - 4/5
- Recenze
- 68
- Zaklínač: Starý svět
- Deskovky
- 69
- Bang: Dynamite Box
- Deskovky
- 70
- Schrödingerovy hry
- Scéna
- 71
- Štrýt z jedniček a nul
- Téma
- 73
- Vítejte na ostrovech Fortnite
- Focus
- 77
- Nejlepší z nejlepších
- Téma
- 79
- Řekni, kde ty sci-fi jsou
- Focus
- 83
- Filmy podle her slaví úspěchy
- Focus
- 85
- Válečná šedá zóna z Brna
- Téma
- 87
- O kom se mluví: Skandinávský herní přeborník
- Scéna
- 93
- Roguelike (r)evoluce
- Focus
- 95
- Gaming Heroes
- Scéna
- 97
- Tvoje AI má známý hlas
- Focus
- 99
- O kom se mluví: Geoff Keighley
- Scéna
- 101
- Nicolas Cannasse & Shiro Games
- Dílna
- 103
- Patrick Beck & Sim Companies
- Dílna
- 105
- Nebreč nad rozlitým mlékem
- Dílna
- 109
- Making of: Call of Duty
- Retro
- 111
- Ztracené hry: Nedokončený boj Stevena Seagala
- Retro
- 115
- Rybkova nora: Cesta od jednoduchosti
- Retro
- 117
- Československé superspectrum
- Retro
- 119
- Playdate: Konzole jako názor
- Tech
- 121
- Sliby chyby: Všespásné USB-C
- Tech
- 127
- Konec rotací
- Tech
- 129
- Redakční dotazník
- Kultura
- 133
- Jukebox
- Kultura
- 134
- Jak se cítíte po dokončení projektu?
- Outro
- 135
Editorial
- Rušný konec roku
- Redakce
- 4
Radar
- The Game Awards
- Redakce
- 9
- Grand Theft Auto VI
- Pavel Skoták
- 13
- World of Warcraft: Season of Discovery
- Pavel Skoták
- 14
- The Bloodline
- Michal Zoubek
- 15
- Below The Stone
- Michal Zoubek
- 16
- The Outlast Trials
- Michal Zoubek
- 17
- Jízdní řád
- Redakce
- 18
Reaktor
- Jáma pekel: GDS A GDC
- Dan Vávra
- 19
- Za pět minut dvanáct: Předvánoční okénko
- Lukáš Macura
- 22
- Wolfův revír: Chaotický útržek dějin
- Michal Rybka
- 23
- Datapoušť: Poslední střípky z Vlaku
- Zdeněk Záhora
- 24
- Futura: Proč jsem založil GoodAI?
- Pavel Skoták
- 25
- Cihly zábavy: Jen nechat hrát
- Jarek Kolář
- 35
Rozhovor
- Karel Matějka
- Pavel Dobrovský
- 27
Téma
- Doom
- Jan Olejník
- 37
- Štrýt z jedniček a nul
- Jonáš Kříž
- 73
- Nejlepší z nejlepších
- Jakub Žežule
- 79
- Válečná šedá zóna z Brna
- Martin Žemlička
- 87
Esej
- Moderní historie v rukou herních vývojářů
- Tomáš Erhart
- 43
- Jak na hádanky v 2D plošinovkách
- Jan Horčík
- 49
- Herní výstavky
- Jiří Pavlovský
- 55
- Stanisław Lem
- Pavel Dobrovský
- 63
Recenze
- Last Train Home - 4/5
- Tomáš Erhart
- 46
- Call of Duty: Modern Warfare III - 3/5
- Michal Zoubek
- 47
- Gothic 2 Complete Classic - 3/5
- Jaroslav Tesák
- 48
- Bzzzt - 5/5
- Karel Vaněk
- 52
- Super Mario RPG - 4/5
- Petr Poláček
- 53
- Football Manager 2024 - 4/5
- Petr Poláček
- 54
- Metal Gear Solid: Master Collection vol. 1 - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 58
- EA SPORTS FC™ 24 - 4/5
- Karel Kolaja
- 59
- WarioWare: Move It! - 4/5
- Petr Poláček
- 60
- Robocop: Rogue City - 5/5
- Jan Konfršt
- 61
- The Invincible - 3/5
- Pavel Dobrovský
- 66
- Persona 5 Tactica - 4/5
- Karel Kališ
- 67
- Backpack Hero - 4/5
- Jakub Kovář
- 68
Deskovky
- Zaklínač: Starý svět
- Jarda Konáš
- 69
- Bang: Dynamite Box
- Jarda Konáš
- 70
Scéna
- Schrödingerovy hry
- Marek Bílek
- 71
- O kom se mluví: Skandinávský herní přeborník
- Ondřej Koch
- 93
- Gaming Heroes
- Ondřej Koch
- 97
- O kom se mluví: Geoff Keighley
- Ondřej Koch
- 101
Focus
- Vítejte na ostrovech Fortnite
- Ondřej Koch
- 77
- Řekni, kde ty sci-fi jsou
- Jakub Kovář
- 83
- Filmy podle her slaví úspěchy
- Pavlína Nouzová
- 85
- Roguelike (r)evoluce
- David Vávra
- 95
- Tvoje AI má známý hlas
- Ondřej Novotný
- 99
Dílna
- Nicolas Cannasse & Shiro Games
- Jan Horčík
- 103
- Patrick Beck & Sim Companies
- Jan Horčík
- 105
- Nebreč nad rozlitým mlékem
- Jan Horčík
- 109
Retro
- Making of: Call of Duty
- Pavel Dobrovský
- 111
- Ztracené hry: Nedokončený boj Stevena Seagala
- Damiano Gerli
- 115
- Rybkova nora: Cesta od jednoduchosti
- Michal Rybka
- 117
- Československé superspectrum
- Martin Žemlička
- 119
Tech
- Playdate: Konzole jako názor
- Jan Martínek
- 121
- Sliby chyby: Všespásné USB-C
- Jakub Michlovský
- 127
- Konec rotací
- Jakub Michlovský
- 129
Kultura
- Redakční dotazník
- Redakce
- 133
- Jukebox
- Kuba Špiřík
- 134
Outro
- Jak se cítíte po dokončení projektu?
- Redakce
- 135
RUŠNÝ KONEC ROKU
Během stále více horečnatých příprav na svátky a konec roku obecně se herní průmysl u nás rozhodl naposledy zvednout vlajku, než se všechno ponoří do několikatýdenní přestávky. V Praze se uskutečnila tradiční vývojářská konference Game Developers Session, která se přesunula z historické budovy Národního domu na Vyšehradech do (možná až příliš prostorných) sálů a chodeb Kongresového centra. Ráz akce se tím zásadně změnil. Z mírně domácké se atmosféra stala více profesionální na úrovni světových konferencí typu GDC v USA, čemuž hodně pomohla i profesionální organizace a audio-video produkce. Seznamu hostů pak vévodili Aleksej Pažitnov, Rhianna Pratchett, Josh Sawyer nebo Brian Fargo. Prezentovaly se myšlenky, ukazovaly se indie hry, přetahovali se vývojáři, lidé se učili na workshopech, prezentovala se čísla herního průmyslu v ČR. Jediné, co tomu chybělo, byla trošku větší účast. Víceméně podobný počet návštěvníků jako dříve se v mnohem větších prostorách trošku ztrácel. Pokud ale organizátoři míní svůj záměr otevírat akci více veřejnosti a školám vážně, mělo by to být příště lepší.
Co ale lepší než dříve nebude, jsou předběžné výsledky českého herního průmyslu za rok 2023. Na podrobnou analýzu se podíváme v některém z příštích čísel, až budou k dispozici finální data, ale odhady hovoří o tom, že na tržbách lokální herní průmysl poroste oproti roku 2022 zhruba o 1 % na nějakých 7,6 miliard Kč, což potvrzuje aktuální celosvětovou, ale hlavně evropskou stagnaci herního průmyslu. Ostatně, některé EU trhy letos zaznamenaly i pokles. I ostatní aspekty naznačují, že se trh v roce 2023 zásadně nerozvíjel, ať už jde o počet nových studií, vydaných her, počet pracovníků v herním průmyslu apod. Nejsou to však těžké časy. Po letech, někdy až nelogického růstu, se trh vrací k normálu. Ještě se k tématu vrátíme.
S koncem roku jsme si ekonomickou rozvahu udělali i my a pro udržení kvality jsme se rozhodli zvýšit od prvního čísla 2024 cenu na 199 Kč. Důvody jsou prosté – stejně jako jiným službám náklady na vstupech rostly a v roce 2024 ještě porostou. Všechno je dražší od papíru přes tiskárnu až po distribuci. Inzerenti se do printu z důvodů šetření také nehrnou a neupravit cenu by znamenalo přijít dříve či později na buben. Doufáme, že to většina z vás pochopí a třeba využijete možnost předobjednat si až do konce roku 2023 LEVEL na celý další rok za aktuální cenu.