Menu
329 330 Říjen 2023 331
Články Editorial

Level 330

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Starý dobrý game development
  • 8
  • Beast
  • 12
  • Millennia & Foundry
  • 13
  • An Ankou
  • 14
  • Silence of the Siren
  • 15
  • Last Train Home
  • 16
  • Humanitz
  • 18
  • Jízdní řád
  • 19

ESEJ

  • S pohádkami nejsou žerty
  • 44
  • Bič, fedora a osudová dobrodružství
  • 50
  • Když se mění hra
  • 56

RECENZE

  • Forza Motosport
  • 42
  • Lies of P
  • 47
  • Mortal Kombat 1
  • 48
  • Xuan-Yuan Sword: Mists Beyond the Mountains
  • 49
  • Dune: Spice War
  • 49
  • The Lamplighters League
  • 53
  • Shadow Gambit: The Cursed Crew
  • 54
  • Trepang2
  • 55
  • Airship: Kingdoms Adrift
  • 55
  • Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
  • 59
  • Total War: Pharaoh
  • 60
  • Red Dead Redemption
  • 61
  • Payday 3
  • 62
  • Disney Illusion
  • 63
  • Fae Farm
  • 63

DESKOVKY

  • Assassin's Creed: Brotherhood of Venice
  • 64
  • Anno 1800
  • 65
  • Štvanice
  • 65

TÉMA

  • Unity v plamenech
  • 36
  • Příběhy herní megalomanie
  • 66
  • Copak je to za vojáka
  • 74
  • Jedenácté přikázání? Nenačteš!
  • 80
  • Pareidolie: Největší herní iluze
  • 86
  • Mejdan u Embraceru skončil
  • 90
  • Jiný pohled na chůzi
  • 98

REAKTOR

  • Tatooine: Potíže s jazykem
  • 20
  • Trpasličí taverna: Léčba Metzenem
  • 21
  • Wolfův revír: Jak ztratit důvěru v sedmi dnech
  • 22
  • Datapoušť: Gamebaze - Herní inkubátor v Brně
  • 23
  • Futura: Zákon, pořádek a UBI v roce 2050
  • 24
  • Za pět minut dvanáct: Unity, bouře ve sklenici vody?
  • 25
  • Cihly zábavy: Život po vydání
  • 34

SCÉNA

  • Rozhovor: Marc-André de Blois
  • 28
  • Řekni to hrou
  • 72
  • Gem Gaijin in Japan II.
  • 78
  • Herním vývojářem snadno a rychle
  • 84
  • Španělská mise
  • 94
  • O kom se mluví: Stig Asmussen
  • 100

DÍLNA

  • Ronan Coiffec & Parallel Studio
  • 102
  • Jakub Maléř & Simplemole
  • 104
  • Nebojte se rychlých prototypů
  • 108

RETRO

  • Making of: Starflight
  • 110
  • Ztracené hry: Game.com a Castlevania
  • 114
  • Rybkova nora: Zvláštní případě svobodného softwaru
  • 116
  • DoDo v DOSu
  • 118

TECH

  • Sliby chyby: Televize s třetím rozměrem
  • 120
  • Asus Rog Ally
  • 122
  • Jak se má vaše baterie?
  • 126

BOLESTIVÝ NÁVRAT DO NORMÁLU

Dopadů covidu se ještě dlouho nezbavíme. Stále jde o téma, které rezonuje obecně ve společnosti a hlavně politice. I když se tedy zdá, že jde o dávno překonaný kus historie, dobíhá tehdejší dění i herní průmysl. Na rozdíl od řady jiných průmyslových odvětví se měli herní vývojáři a firmy během covidu dobře. Skvěle. Tržby raketově rostly, jak lidé trávili čas doma, týmy se rozšiřovaly, pracovalo se čím dál víc na dálku, velké firmy nakupovaly ostošest. Všichni se usmívali. Řada lidí ale o úsměv letos přišla.

Nejde jen o propouštění ve velkých technologických firmách, které jste jistě zaznamenali v médiích. Jde spíše o návrat do normálu v případě videoherních firem. Nese s sebou opatrnost na finance, lidi, plány dalšího vývoje, monetizaci obsahu, zkrátka celé fungování. Tam, kde se dříve utrácelo mávnutím rukou, se dnes peníz obrátí desetkrát v ruce, a mnohdy míří zpátky do kasičky. Výběr nových posil do týmů je také mnohem zevrubnější, opatrnější a mnohokolový. A někdy vyhraje ten, kdo si řekne méně.

Potvrzují to už několik měsíců ústně sdílené informace od tuzemských i mezinárodních vývojářů. Covidová bonanza prostě skončila s tím, jak o rok později přišly finanční výsledky. Co to znamená pro hráče? Vlastně nic moc krom toho, že budeme sledovat řádově menší počet vydávaných her a důraz se z kvantity zase přesune spíše na kvalitu. Vydat hru není levná věc. A když potřebujete finance udržet zdravé, nemůžete vydat „každou druhou blbost, jako za covidu“. Citujeme nejmenovaného publishing managera jednoho středně velkého vydavatele. Život ve videoherním světě se zkrátka vrací do normální, udržitelné reality. A někoho to bude bolet. Hráči to ale nebudou.