Menu

Level 328

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR;

  • Jde to i bez E3
  • 8
  • Kromlech
  • 10
  • Last Train Home
  • 11
  • Laysara: Summit Kingdom
  • 12
  • Shadows of Doubt
  • 14
  • Kvark
  • 15
  • Jízdní řád
  • 17

ESEJ

  • Jak udělat hru, která vás uživí na celý život
  • 42
  • A žili šťastně až do dalšího dílu
  • 50
  • O herní víle pomněnce
  • 56

RECENZE

  • Diablo IV
  • 45
  • System Shock
  • 48
  • Coffee Talk Episode 2: Hibiscus & Butterfly
  • 49
  • HROT
  • 49
  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
  • 53
  • The Lord of the Rings: Gollum
  • 54
  • Ash of Gods: Redemption
  • 55
  • Amnesia: The Bunker
  • 55
  • Street Fighter 6
  • 59
  • Wartales
  • 60
  • Warhammer 40,000: Boltgun
  • 61
  • Liberte
  • 61
  • Planet of Lana
  • 62
  • The Last Case of Benedict Fox
  • 62
  • Railway Empire II
  • 63

DESKOVKY

  • Star Wards: THe Deckbuilding Game
  • 64
  • Duna: Tajemství rodu
  • 65
  • Válka o Prsten: Karetní hra
  • 65

TÉMA

  • Last Train Home
  • 36
  • V pekle nejste sami
  • 68
  • Lesk a bída procedurálních světů
  • 74
  • Transformační hry
  • 78
  • Apple Arcade: Jablečný multipass
  • 80
  • Když Strýček Sam promluví
  • 86
  • Aplikovaná teorie Blizzardu
  • 88
  • Sexualizovaný fanservis
  • 98

REAKTOR

  • Jáma pekel: Bitcoin je k nezaplacení
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Letem před létem
  • 21
  • Wolfův revír: Konec VR? Ne - Apple vykopává!
  • 22
  • Datapoušť: Jeden táhne, druhý tlačí
  • 23
  • Shop: Akciová horská dráha
  • 24
  • Futura: Budoucí šok versus efektivní akcelerace
  • 25
  • Cihly zábavy: Hledání zábavy
  • 34

SCÉNA

  • Rozhovor: Sam Barlow
  • 26
  • Vývojářský exodus
  • 66
  • Cenění a oceňovaní
  • 72
  • O kom se mluví: Ejdži Aonuma
  • 84
  • Jak se hraje: Do Chorvatska nejen k moři
  • 86

DÍLNA

  • Lukasz Korzanowski & Eremite Games
  • 102
  • Lukáš Kolek & Charles Games
  • 104
  • Hýčkejte si svá tajemství
  • 108

RETRO;

  • Making of: Bloodnet
  • 110
  • Nostalgie 602
  • 114
  • Když Tencent koupil Riot
  • 116
  • Over Jump Rally vrací radost ze závodů
  • 118
  • CGI: Záchrana nebo zkáza klasického filmu?
  • 120
  • Ztracené hry: Highlander
  • 122

TECH

  • Sliby chyby: Když se z Ouya stalo ouha
  • 124
  • Průvodce po zobrazovačích vol. 2
  • 126
  • Když počítač dabuje hry
  • 130

MINULOST SE HLÁSÍ O BUDOUCNOST

Nejsme experti na módu, ale vidíme to i kolem sebe, že trendy se cyklicky vrací. Po pěti, deseti, dvaceti letech. V herním průmyslu (IT obecně) by něco podobného s ohledem na konstantní vývoj platit spíš nemělo, ale zdá se, že platí. Jen v poslední době to naznačuje několik událostí s potenciálně zajímavým dopadem na další vývoj.

První na ráně je samozřejmě VR trh. Po dekádě bouřlivého vývoje, akvizic, zbytečně utracených financí investorů a jiných běžných událostech se celý VR trh stabilizoval. Existuje několik neustále se rozvíjejících platforem včetně mobilních, uživatelská základna roste kontinuálně a ne skokově. Tvůrci už vědí, pro kolik uživatelů hry vytvářejí a přestali dávno vydávat jednoduché blbosti pro novou technologii. A pak to znovu rozčísne Apple se svým zařízením Apple Vision Pro, které, jak je pro „jabko“ tradiční, jde svou, jinou cestou. Jak by mohlo zařízení za 3500 dolarů zamíchat s kartami? Jednoduše, je to Apple. Produkty této firmy většinou nakopnou trend. Stačí se podívat do minulosti. Je možné, že VR trh čeká zase ta bouřlivá fáze a bude víc v kurzu.

Něco podobného se začíná vařit v oblasti digitální distribuce a publishingu AAA her. Prsty v tom má samozřejmě inovátor na tomto poli – Epic Games. V rámci své publishing větve nabídne partnerům uhrazení kompletních nákladů na vývoj a vydání s tím, že po vydání se nejdříve musí náklady vrátit, až pak vývojář začne dostávat podíl ze zisku. Sám o sobě je to zajímavý model, který dnes nikdo vůči third-party vývojářům nepraktikuje, alespoň ne v takovém rozsahu.

Zajímavý je tím, že nejde o první pokus podobného rázu. Už na sklonku devadesátek tu byla třeba Iniciativa Gathering of Developers Mika Wilsona (dnes Devolver Digital) a dalších, která nabízela v podstatě to samé. Vyšly v rámci ní „neznámé“ hry jako Mafia nebo Max Payne. Takových vydavatelů pak bylo více. A jak se to týká digitální distribuce? Takto vydávané AAA hry (první bude Alan Wake 2) budou vycházet pouze digitálně, což je s ohledem na konzolový byznys dost neobvyklé, ale logické. Na PC sice digitální distribuce vládne, na konzolích je poměr vůči krabicovkám pořád víceméně vyrovnaný.

To jsou jen dva příklady vracející se módy v poslední době, které značí, že se máme nač těšit. Tedy až po řádném odpočinku v létě. Máte dva měsíce na to, abyste si užili následující stránky a jejich obsah.