- Level Archív
- >
- Ročník 2023
- >
- Číslo 328
Level 328
- Minulost se hlásí o budoucnost
- Editorial
- 3
- Jde to i bez E3
- Radar
- 8
- Kromlech
- Radar
- 12
- Last Train Home
- Radar
- 13
- Laysara: Summit Kingdom
- Radar
- 14
- Shadows of Doubt
- Radar
- 15
- Kvark
- Radar
- 16
- Jizdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Bitcoin je k nezaplacení
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Letem před létem
- Reaktor
- 21
- Wolfův revír: Konec VR? Ne - Apple vykopává!
- Reaktor
- 22
- Datapoušť: Jeden táhne, druhý tlačí
- Reaktor
- 23
- Shop: Akciová horská dráha
- Reaktor
- 24
- Futura: Budoucí šok versus efektivní akcelerace
- Reaktor
- 25
- Sam Barlow
- Rozhovor
- 26
- Cihly zábavy: Hledání zábavy
- Reaktor
- 34
- Last Train Home
- Téma
- 36
- Jak udělat jednu hru, která vás uživí celý život
- Esej
- 42
- Diablo IV - 4/5
- Recenze
- 45
- Diablo IV obrazem
- Focus
- 46
- System Shock - 5/5
- Recenze
- 48
- Coffee Talk Episode 2: Hibiscus & Butterfly - 4/5
- Recenze
- 49
- A žili šťastně až do dalšího dílu
- Esej
- 50
- The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - 5/5
- Recenze
- 53
- The Lord of the Rings: Gollum - 1/5
- Recenze
- 54
- Ash of Gods: The Way - 3/5
- Recenze
- 55
- O herní víle pomněnce
- Esej
- 56
- Street Fighter 6 - 5/5
- Recenze
- 59
- Wartales - 4/5
- Recenze
- 60
- Warhammer 40,000: Boltgun - 4/5
- Recenze
- 61
- Planet of Lana - 4/5
- Recenze
- 62
- Railway Empire II - 3/5
- Recenze
- 63
- Star Wars: The Deckbuilding Game
- Deskovky
- 64
- Duna: Tajemství rodu
- Deskovky
- 65
- Vývojářský exodus
- Focus
- 66
- V pekle nejste nikdy sami
- Téma
- 68
- Cenění a oceňování
- Scéna
- 72
- Lesk a bída procedurálních světů
- Téma
- 74
- Transformační hry
- Focus
- 78
- Apple Arcade: Jablečný multipass
- Téma
- 80
- O kom se mluví: Ejdži Aonuma
- Scéna
- 84
- Když strýček Sam promluví
- Focus
- 86
- Aplikovaná teorie Blizzardu
- Téma
- 88
- Jak se hraje: Do Chorvatska nejen k moři
- Scéna
- 94
- Sexualizovaný fanservis
- Téma
- 98
- Łukasz Korzanowski & Eremite Games
- Dílna
- 102
- Lukáš Kolek & Charles Games
- Dílna
- 104
- Hýčkejte si svá tajemství
- Dílna
- 108
- Making of: Bloodnet
- Retro
- 110
- Nostalgie 602
- Retro
- 114
- Když Tencent koupil Riot
- Retro
- 116
- Over Jump Rally vrací radost ze závodů
- Retro
- 118
- CGI: záchrana nebo zkáza klasického filmu?
- Retro
- 120
- Ztracené hry: Highlander
- Retro
- 122
- Sliby chyby: Když se z Ouya stalo ouha
- Tech
- 124
- Hráčův průvodce po zobrazovačích vol. 2
- Tech
- 126
- Když počítač dabuje hry
- Téma
- 130
- Redakční dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Co říkáte na Apple Vision Pro?
- Outro
- 134
Editorial
- Minulost se hlásí o budoucnost
- Redakce
- 3
Radar
- Jde to i bez E3
- Redakce
- 8
- Kromlech
- Pavel Skoták
- 12
- Last Train Home
- Pavel Skoták
- 13
- Laysara: Summit Kingdom
- Michal Zoubek
- 14
- Shadows of Doubt
- Michal Zoubek
- 15
- Kvark
- Michal Zoubek
- 16
- Jizdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Bitcoin je k nezaplacení
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: Letem před létem
- Lukáš Macura
- 21
- Wolfův revír: Konec VR? Ne - Apple vykopává!
- Michal Rybka
- 22
- Datapoušť: Jeden táhne, druhý tlačí
- Zdeněk Záhora
- 23
- Shop: Akciová horská dráha
- Martin Schovanec
- 24
- Futura: Budoucí šok versus efektivní akcelerace
- Marek Rosa
- 25
- Cihly zábavy: Hledání zábavy
- Jarek Kolář
- 34
Rozhovor
- Sam Barlow
- Jonáš Kříž
- 26
Téma
- Last Train Home
- Zdeněk Ležák
- 36
- V pekle nejste nikdy sami
- Matouš Hruška
- 68
- Lesk a bída procedurálních světů
- Ondřej Gogela
- 74
- Apple Arcade: Jablečný multipass
- Michal Zoubek
- 80
- Aplikovaná teorie Blizzardu
- Pavel Skoták
- 88
- Sexualizovaný fanservis
- Kateřina Kovandová
- 98
- Když počítač dabuje hry
- Jan Olejník
- 130
Esej
- Jak udělat jednu hru, která vás uživí celý život
- Radek Friedrich
- 42
- A žili šťastně až do dalšího dílu
- Jiří Pavlovský
- 50
- O herní víle pomněnce
- Jan Konfršt
- 56
Recenze
- Diablo IV - 4/5
- Radek Friedrich
- 45
- System Shock - 5/5
- Lukáš Grygar
- 48
- Coffee Talk Episode 2: Hibiscus & Butterfly - 4/5
- Martina Marešová
- 49
- The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - 5/5
- Jiří Pavlovský
- 53
- The Lord of the Rings: Gollum - 1/5
- Karel Vaněk
- 54
- Ash of Gods: The Way - 3/5
- Jakub Kovář
- 55
- Street Fighter 6 - 5/5
- Jan Konfršt
- 59
- Wartales - 4/5
- Václav Skoták
- 60
- Warhammer 40,000: Boltgun - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 61
- Planet of Lana - 4/5
- Martina Marešová
- 62
- Railway Empire II - 3/5
- Robert Polák
- 63
Focus
- Diablo IV obrazem
- Karel Miřejovský
- 46
- Vývojářský exodus
- Marek Bílek
- 66
- Transformační hry
- Jan Horčík
- 78
- Když strýček Sam promluví
- Tomáš Erhart
- 86
Deskovky
- Star Wars: The Deckbuilding Game
- Jarda Konáš
- 64
- Duna: Tajemství rodu
- Jarda Konáš
- 65
Scéna
- Cenění a oceňování
- Jakub Matuška
- 72
- O kom se mluví: Ejdži Aonuma
- Ondřej Koch
- 84
- Jak se hraje: Do Chorvatska nejen k moři
- Ondřej Koch
- 94
Dílna
- Łukasz Korzanowski & Eremite Games
- Jan Horčík
- 102
- Lukáš Kolek & Charles Games
- Jan Horčík
- 104
- Hýčkejte si svá tajemství
- Jan Horčík
- 108
Retro
- Making of: Bloodnet
- Pavel Dobrovský
- 110
- Nostalgie 602
- Martin Žemlička
- 114
- Když Tencent koupil Riot
- Ondřej Škvára
- 116
- Over Jump Rally vrací radost ze závodů
- Damiano Gerli
- 118
- CGI: záchrana nebo zkáza klasického filmu?
- Michal Rybka
- 120
- Ztracené hry: Highlander
- Damiano Gerli
- 122
Tech
- Sliby chyby: Když se z Ouya stalo ouha
- Jakub Michlovský
- 124
- Hráčův průvodce po zobrazovačích vol. 2
- Jakub Michlovský
- 126
Kultura
- Redakční dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Kuba Špiřík
- 133
Outro
- Co říkáte na Apple Vision Pro?
- Redakce
- 134
MINULOST SE HLÁSÍ O BUDOUCNOST
Nejsme experti na módu, ale vidíme to i kolem sebe, že trendy se cyklicky vrací. Po pěti, deseti, dvaceti letech. V herním průmyslu (IT obecně) by něco podobného s ohledem na konstantní vývoj platit spíš nemělo, ale zdá se, že platí. Jen v poslední době to naznačuje několik událostí s potenciálně zajímavým dopadem na další vývoj.
První na ráně je samozřejmě VR trh. Po dekádě bouřlivého vývoje, akvizic, zbytečně utracených financí investorů a jiných běžných událostech se celý VR trh stabilizoval. Existuje několik neustále se rozvíjejících platforem včetně mobilních, uživatelská základna roste kontinuálně a ne skokově. Tvůrci už vědí, pro kolik uživatelů hry vytvářejí a přestali dávno vydávat jednoduché blbosti pro novou technologii. A pak to znovu rozčísne Apple se svým zařízením Apple Vision Pro, které, jak je pro „jabko“ tradiční, jde svou, jinou cestou. Jak by mohlo zařízení za 3500 dolarů zamíchat s kartami? Jednoduše, je to Apple. Produkty této firmy většinou nakopnou trend. Stačí se podívat do minulosti. Je možné, že VR trh čeká zase ta bouřlivá fáze a bude víc v kurzu.
Něco podobného se začíná vařit v oblasti digitální distribuce a publishingu AAA her. Prsty v tom má samozřejmě inovátor na tomto poli – Epic Games. V rámci své publishing větve nabídne partnerům uhrazení kompletních nákladů na vývoj a vydání s tím, že po vydání se nejdříve musí náklady vrátit, až pak vývojář začne dostávat podíl ze zisku. Sám o sobě je to zajímavý model, který dnes nikdo vůči third-party vývojářům nepraktikuje, alespoň ne v takovém rozsahu.
Zajímavý je tím, že nejde o první pokus podobného rázu. Už na sklonku devadesátek tu byla třeba Iniciativa Gathering of Developers Mika Wilsona (dnes Devolver Digital) a dalších, která nabízela v podstatě to samé. Vyšly v rámci ní „neznámé“ hry jako Mafia nebo Max Payne. Takových vydavatelů pak bylo více. A jak se to týká digitální distribuce? Takto vydávané AAA hry (první bude Alan Wake 2) budou vycházet pouze digitálně, což je s ohledem na konzolový byznys dost neobvyklé, ale logické. Na PC sice digitální distribuce vládne, na konzolích je poměr vůči krabicovkám pořád víceméně vyrovnaný.
To jsou jen dva příklady vracející se módy v poslední době, které značí, že se máme nač těšit. Tedy až po řádném odpočinku v létě. Máte dva měsíce na to, abyste si užili následující stránky a jejich obsah.