Menu

Level 327

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Všichni jsou letos happy
  • 8
  • Trine 5: A Clockwork Conspiracy
  • 10
  • Gord
  • 11
  • Silica
  • 12
  • Occupy Mars
  • 14
  • Sons of the Forest
  • 15
  • Ostriv
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

ESEJ

  • Hry v zemi květů
  • 44
  • Sláva droidům!
  • 50
  • Hrátky podle vlastních pravidel
  • 56

RECENZE

  • Horizon Forbidden West: Burning Shores
  • 42
  • Peppa Pig: World Adventures
  • 43
  • Sherlock Holmes The Awakened
  • 43
  • Crime Boss: Rockay City
  • 47
  • The Great War: Western Front
  • 48
  • Mega Man Battle Network Legacy Collection
  • 49
  • Curse of the Sea Rats
  • 49
  • Star Wars Jedi: Survivor
  • 53
  • Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
  • 54
  • Cassette Beasts
  • 55
  • Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp
  • 55
  • Age of Wonders 4
  • 59
  • Dead Island 2
  • 60
  • Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon
  • 61
  • Minecraft Legends
  • 61
  • Stranded: Alien Dawn
  • 62
  • Redfall
  • 63

DESKOVKY

  • Oath: Kroniky říše a vyhnanství
  • 80
  • Poslední úder: Avalon
  • 81
  • Duna: Zrada
  • 81

TÉMA

  • Tohle je cesta: Hledání metaverza
  • 64
  • Tohle je cesta: Extrémně zajímavý sport
  • 66
  • Tohle je cesta: Kolaborativní hraní
  • 68
  • Tohle je cesta: Suit up!
  • 70
  • Platinoví hráči
  • 74
  • Dost bylo Simíků
  • 94
  • Sbohem a díky za všechny ty hry
  • 108
  • Umělá inteligence pro každého scenáristu
  • 112

REAKTOR

  • Jáma pekel: Autonomní AI NPC
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Drama a na konec roboti
  • 21
  • Wolfův revír: Jak jsem soutěžil s GPT-4
  • 22
  • Datapoušť: Přístup ke hrám v roce 2023
  • 23
  • Shop: Válka o pozornost
  • 24
  • Futura: Agenti LLM a jejich význam pro společnost
  • 25
  • Cihly zábavy: Jak se dostat k dělání her
  • 35

SCÉNA

  • Rozhovor: Blay Whitby
  • 26
  • Scarlet Deer Inn: Vyšívané překvapení
  • 72
  • Zítra bez É trojky
  • 78
  • Fenomén Hero Forge
  • 82
  • O kom se mluví: Šuhej Jošida
  • 86
  • Hrajeme si s Netflixem
  • 92
  • O hraní za Železnou oponou
  • 98
  • Sklenku portského, prosím
  • 114

DÍLNA

  • České vlaky a paneláky v OpenTTD
  • 88
  • René Habermann & bippinbits
  • 100
  • Gamifikace – Rok 2023
  • 106

RETRO

  • Sony na nákupech
  • 116
  • Miny, Pasiáns a Osel
  • 120
  • Making of: Vietcong
  • 124
  • Revolverová tiskárna
  • 128
  • Ztracené hry: Black Ice
  • 130

TECH

  • Hráčův průvodce po zobrazovačích
  • 36
  • Když UI hraje hry
  • 102
  • Bowser do police
  • 110
  • Sliby chyby: Steam Machine
  • 122

FRAGMENTOVANÉ VIDEOHRY

Není to poprvé, co zmiňujeme absenci herní výstavy E3. Po letech trápení, online verzích a zrušených ročnících, se možná nikdy nevrátí. Ale tím se zaobírat nechceme. Zajímá nás změna celého průmyslu s ohledem na to, co masa hráčů vlastně vnímá jako zajímavé hry. Kdy masa hráčů dostane díky médiím příležitost dostat bližší informace o připravované hře nebo si přečíst / podívat se na rozhovor s vývojářem. E3 byla globální záležitostí. V podstatě podobnou roli plní už jen německý Gamescom.

Všechny možné PAX, GDC, Digital Dragons, Game Access, Reboot a přehršel lokálních akcí jsou skvělé, ale o herní alternativy festivalu v Cannes jsme během let z různých důvodů přišli. Covid, finance, špatná organizace, je to jedno. Neexistuje žádná značka, instituce, organizace, která by byla schopná něco podobného připravit a provést na tak globální úrovni, aby měla akce zásah do mainstreamových médií, a do oborových o to víc. Pro celý herní průmysl to znamená ještě větší fragmentaci – podle komunikačních kanálů, podle platforem, podle zemí a regionů. Přestože se můžete snadno dostat na druhý konec světa za pár hodin, víte dobře, co vzniká za hru v Jakartě nebo na Aljašce, globalizace v rámci herního průmyslu je na ústupu – mimochodem, podobné je to v případě ostatních audiovizuálních průmyslů včetně hudby a filmů.

Stejně jako se na úkor několika větších eventů vyrojila řada menších a lokálních, tak se na úkor několika větších platforem vyrojila u hudby a filmů řada menších a lokálních. Na každé z nich najdete něco, ale mít přehled o všem je práce pro supermany. Herní průmysl potřebuje několik opravdu globálních eventů za rok, i když je hlavní hráči nechtějí dále podporovat. Časem jim ale dojde, že nemá cenu hrát si na svém vlastním písečku. Jak už se to několikrát v minulosti stalo. Jak dlouho takové uvědomění může trvat? Dokud nedojde na čísla. Po vlně krásných výsledků během covidových let už většina firem zjistila, že to byla anomálie, která se nebude opakovat. A bude potřeba být globálně vidět. Třeba na budoucí verzi E3.