Menu

Level 313

Editorial

  • Konec letní pohody
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Papričková sezona
  • 8
  • Frostpunk 2
  • 12
  • Project Warlock II
  • 13
  • Early access: Company of Heroes 3
  • 14
  • Early access: Tiny Bunny
  • 16
  • Kalendář: Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Dvanáct minut
  • 18
  • Datapoušť: Nejen emulací je člověk živ
  • 21
  • Nadšení a námaha: Scénář videoher
  • 22
  • Nadšení a námaha: Kouzlo strojové cenzury
  • 24
  • Za pět minut dvanáct: Posel špatných zpráv
  • 25

Scéna

  • Rozhovor: Jon Ingold: Hráči musí přemýšlet
  • 26
  • Fenomén: Od boháčů k trhanům
  • 68
  • O kom se mluví: Tom Fulp
  • 92

Byznys

  • Čínské peníze v čechách a na moravě
  • 37
  • Z vývojáře vydavatelem
  • 106

Esej

  • Podívaná pro každého
  • 42
  • Vývojář, vědec, tvůrce nebo pedagog?
  • 48
  • Naučí nás hry dělat hry?
  • 54

Recenze

  • F1 2021 - 4/5
  • 45
  • Cris Tales - 4/5
  • 46
  • Svoboda 1945: Liberation - 4/5
  • 51
  • Siege Survival: Gloria Victis - 4/5
  • 52
  • Olympic Games Tokyo 2020 - The Official Video Game - 2/5
  • 52
  • Seed of Life - 3/5
  • 53
  • Mini Motorways - 5/5
  • 53
  • Game Builder Garage - 3/5
  • 57
  • Psychonauts 2 - 5/5
  • 58
  • Total War: Warhammer 2 - The Silence a The Fury - 5/5
  • 59
  • Subnautica: Below Zero - 4/5
  • 59
  • Wildermyth - 4/5
  • 60
  • The Ascent - 5/5
  • 62
  • Vesper - 3/5
  • 63
  • Scarlet Nexus - 3/5
  • 63
  • Age of Empires II: Dawn of Dukes - 4/5
  • 64
  • Spellcaster University - 4/5
  • 65
  • First Feudal - 3/5
  • 65
  • Mario Golf: Super Rush - 3/5
  • 66

Tech

  • Focus: Nejistá budoucnost handheldů
  • 72
  • Focus: Když promluví AI
  • 116
  • Sliby chyby: Velký sen o malých počítačích IBM
  • 130

Deskovky

  • Project L
  • 74
  • Rudý úsvit
  • 75
  • Gloomhaven: Lví chřtán
  • 75

Téma

  • Řekněte „sýýýr“!
  • 76
  • Problematika herních novelizací
  • 82
  • Zorganizujte se!
  • 88
  • Černé mraky nad Activision Blizzard
  • 98

Focus

  • Fenomén Total War: Warhammer II
  • 80
  • Neúspěchy podle Victorie
  • 86

Dílna

  • Česká scéna? Loot River a Miro Straka
  • 94
  • Vývojářský boyband z Nizozemí
  • 110

Profil

  • Paralives – nezávislá alternativa The Sims
  • 104

Making of

  • Making of: Stunts 4D Sports Driving
  • 112

Retro

  • Snílci: Michael Abrash
  • 118
  • Rybkova nora: Backplane a Backplate
  • 120
  • Byznys: Vzestup a pád Microprose
  • 122
  • Tenkrát poprvé: Dynamická obloha
  • 124
  • Téma: Dvourozměrná radost
  • 126

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Anketa
  • 134

KONEC LETNÍ POHODY

Letošní léto bylo překvapivě příjemné, a ani jsme se při něm moc nezapotili. Nedá se to ale říct o společnosti Activision Blizzard, která se dostala do středobodu zájmu, nejenom herní, veřejnosti na konto reportů o údajně toxickém pracovním prostředí a masových vyhazovech, i přes dobré finanční výsledky v posledních kvartálech atd. Nejenom Activision Blizzard, ale i EA, Ubisoft, Epic a jiné velké firmy se dlouhodobě perou s nastavením globální firemní kultury, což je otázka, která nedá spát celým národům, natož firmám.

Od veteránů herního průmyslu slýcháme volání po zavedení odborů v jednotlivých firmách, současně probíhají soudní spory ohledně situace na pracovišti, a do toho se jedna z hlavních opěr celé firmy úspěšně vytasila s betou Diablo II Resurrected. A hráči (včetně vývojářů) na měsíc staré kauzy zapomínají. Možná je nejlepší čas se zamyslet, jak by vlastně měl vypadat vývoj her v 21. století. Bez emocí. Bez nárokování. S ohledem na produkty/hry. S ohledem na hráče, akcionáře, prodejce, distributory, zkrátka všechny v potravním řetězci.

Letošní léto však nevyplnily pouze problémy velkých ryb. Tuzemští hráči se konečně dočkali malého herního pokývnutí, když do Age of Empires dorazil Jan Žižka spolu s Čechy jako hratelnou civilizací. Hlavně nám tu ale krásně bují zajímavé aktivity ze strany GDACZ (Asociace českých herních vývojářů) v Praze a Herního Klastru v Brně. Konference, jednání o podpoře (ne nutně finanční) ze strany státu, měst či krajů, společné aktivity na poli zaměstnanosti, podpora začínajících studií, vzdělávání – konečně to nabírá správný směr, ze kterého budeme, snad, všichni v herním průmyslu těžit. Díky volnočasové aktivitě vývojářů, kteří mají zkušenosti a chtějí je předávat dále.

Souvisí s tím i vstup zahraničního kapitálu do tuzemských studií, kterému se věnujeme v obsáhlém textu Jana Sedláka. Nejde o první vlnu investic do českých či slovenských studií, ale objemově za poslední roky o zdaleka nejvyšší. Budeme jen „montovna“ her, nebo „tvůrci“ her? Uvidíme v dalším letech, ale momentálně to znamená masivní expanzi směrem do světa, ze které mohou paradoxně těžit i etablovaná domácí studia a firmy, jež se obvykle vstupu někoho zvenčí brání ze strachu, že přijdou o lidi. Velmi zajímavý finiš roku 2021 právě začíná, užije si ho společně s námi.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)