Menu
313 314 Říjen 2021 315
Články Editorial

Level 314

Editorial

  • Těžké váhy na obzoru, těžká dřina před námi
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Jiný kraj, jiný mrav
  • 8
  • Podzimní nadílka od Nintenda
  • 12
  • Marvel’s Midnight Suns
  • 13
  • Early access: Call of Duty: Vanguard
  • 14
  • Early access: Glitchpunk
  • 16
  • Kalendář: Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Otázka života a smrti
  • 18
  • Datapoušť: Herní studio jako kapela
  • 21
  • Nadšení a námaha: To se nějak zvládne
  • 22
  • Wolfův revír: Žít jako clive sinclair
  • 24
  • Za pět minut dvanáct: Čína dál poroste
  • 25

Scéna

  • Rozhovor: Tom Roller: Na cestě k úspěchu
  • 26
  • Fenomén: Společníci do nepohody
  • 78
  • O kom se mluví: Brendan Greene
  • 94

Téma

  • Dědictví duny
  • 34
  • Musí vám to myslet politicky
  • 72
  • Zvuk hraje prim
  • 84
  • Robloxu se daří
  • 90
  • Ne tak rychle
  • 102
  • Vzestup tvůrců
  • 108

Esej

  • Strategie podle Youtube
  • 40
  • Nepřekonatelní Arkane
  • 46
  • Labutí píseň FPS
  • 52
  • Neodbytný středověk
  • 58

Recenze

  • Humankind - 3/5
  • 43
  • Tribes of Midgard - 3/5
  • 44
  • 12 Minutes - 2/5
  • 44
  • Patron - 3/5
  • 45
  • Deathloop - 5/5
  • 49
  • The Vale: Shadow of the crown - 5/5
  • 50
  • Death Stranding Director´s Cut - 4/5
  • 50
  • Quake Remastered - 4/5
  • 51
  • Splitgate - 4/5
  • 55
  • No More Heroes III - 2/5
  • 56
  • Aliens: Fireteam Elite - 3/5
  • 56
  • Rustler - 3/5
  • 61
  • King‘s Bounty II - 2/5
  • 62
  • The Legend of Zelda: Skyward Sword HD - 3/5
  • 63
  • Sheltered2 - 3/5
  • 63
  • Warhammer 40,000: Battlesector - 2/5
  • 64
  • Great Ace Attorney Chronicles - 4/5
  • 64

Byznys

  • Smlouvy pod lupou
  • 66
  • Jižní korea vs. internetoví giganti
  • 82

Focus

  • Brány Skeldalu se zavřely
  • 70
  • Zápisky z dálné aljašky
  • 100

Deskovky

  • 7 divů Světa: Duel
  • 76
  • Světlonoš
  • 77
  • Kabo
  • 77

Dílna

  • Česká scéna: Viliam Korbel a Hangar 13 + Wooddog Dames
  • 96
  • Stručný průvodce pitchem
  • 112

Profil

  • Konstantin Koshutin a Highfleet
  • 106

Retro

  • Making of: Alien Breed
  • 114
  • Focus: Pípání a bzučení
  • 118
  • Snílci: Strejda Clive
  • 120
  • Rybkova nora: Jak jsem uviděl barvu
  • 124
  • Tenkrát poprvé: První Lego hra
  • 128
  • Byznys: Havrani ve zlaté kleci
  • 130

Tech

  • Sliby chyby: Kvantový skok, který se nekonal
  • 126

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Anketa
  • 134

TĚŽKÉ VÁHY NA OBZORU, TĚŽKÁ DŘINA PŘED NÁMI

Hry jsou součástí kultury. Protože ale spojují v podstatě všechno, co se kulturou dá nazvat od hudby, zvuků, malby, vizuálního stylu atd., jsou hráči logicky napojení na zbytek kulturní produkce mnohem více než třeba obvyklý posluchači vážné hudby. Logicky to akcentujeme i v Levelu, proto si v tomto číslo můžete přečíst o Duně, která začne brzy řádit v tuzemských kinech, a nevyhneme se do budoucna ani Matrixu a dalším kulturním mastodontům. Nejenom filmovým, ale i knižním. Zejména těch, které významně ovlivnily herní tvorbu, staly se z nich hry, nebo obvykle významně ovlivnily význačné herní tvůrce. Jen u filmových blockbusterů se ale nezastavíme, ani nemůžeme. Když si trošku zapřeháníme, tak hry jsou kondenzovaným kulturním úsilím člověka v jednom krásném balíčku, což koneckonců dokládá povídání o herní i literární podobě Bran Skeldalu. Právě tento balíček se může pyšnit jedním důležitým aspektem – interaktivitou na straně konzumenta. To jiné umění nemá, dokud nepřiletí mise z Marsu a neukáže nám nové obzory.

Aby však mohli tvůrci tvořit a hráči si jejich díla užívat, je zapotřebí, aby se potkávali. Uplynulé dva roky byly obtížné, protože potkávání možné nebylo. Letos na podzim už to jde, jak ukazují herní festivaly Gamer Pie nebo Game Access, které opatrně otvírají schránku Pandořiny skřínky a místo čistě online edicí už svou lidi zase do sálů. Ono je to nutné. Jestliže se dlouho zdálo, že herní průmysl vlastně z pandemie těží a tvořit hry na dálku je velmi výhodné, po mnoha měsících už je znát, že bez osobního kontaktu velmi brzy přijde únava, samota, ztráta motivace. Držme si pěsti, aby současná situace nebyla jenom intermezzo před další uzavírkou, protože tvůrci a hráči potřebují komunikovat osobně, nejenom na internetu.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)