- Level Archív
- >
- Ročník 2021
- >
- Číslo 312
Level 312
- Nová realita – staré pořádky
- Editorial
- 3
- Ozvěny: E3 2021: Zase máme o čem psát
- Radar
- 8
- Early access: Svoboda 1945: Liberation
- Radar
- 15
- Early access: Tales of Arise
- Radar
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Dop*dele
- Reaktor
- 18
- Datapoušť: Final downgrade fantasy
- Reaktor
- 21
- Nadšení a námaha: Jak se to bude hrát?
- Reaktor
- 22
- Wolfův revír: Jak nám vytěžili disky
- Reaktor
- 24
- Za pět minut dvanáct: Když se pohne Unreal
- Reaktor
- 25
- Rozhovor: Petr "Pettka" Kolář a Ashborne Games
- Rozhovor
- 26
- Terapie hrou
- Téma
- 34
- F*ck the Oscars
- Esej
- 40
- It Takes Two - 5/5
- Recenze
- 43
- Ratchet a Clank: Rift Apart - 5/5
- Recenze
- 44
- Antropomorfizace snů
- Esej
- 46
- Biomutant - 3/5
- Recenze
- 49
- Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster - 4/5
- Recenze
- 50
- Necromunda: Hired Gun - 4/5
- Recenze
- 50
- Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown - 3/5
- Recenze
- 51
- Strangeland - 5/5
- Recenze
- 51
- Modrý efekt
- Esej
- 52
- Mass Effect: Legendary Edition - 5/5
- Recenze
- 55
- Quinterra - 2/5
- Recenze
- 56
- Base One - 2/5
- Recenze
- 56
- Sejdeme se v nekonečnu?
- Esej
- 58
- Elite Dangerous: Odyssey - 2/5
- Recenze
- 61
- Tasomachi: Behind the Twilight - 1/5
- Recenze
- 62
- Cloud Cutter - 3/5
- Recenze
- 62
- Sedmý symbol, start!
- Téma
- 64
- Duna: Impérium
- Deskovky
- 68
- Bloodborne: Desková hra
- Deskovky
- 69
- Carcassonne: Jubilejní edice 20 let
- Deskovky
- 69
- Fenomén: Jak mluví čeští hráči
- Scéna
- 70
- Inkové, lamy a videohry
- Focus
- 74
- Herní blockchainová ekonomika
- Byznys
- 76
- Vteřiny na úspěch
- Focus
- 80
- Závod o čas
- Téma
- 82
- Netflix hledá interaktivitu
- Focus
- 86
- Téma: Procesory z česka pro Čínu i Strýčka Sama
- Tech
- 88
- O kom se mluví: Ken a Roberta Williamsovi
- Scéna
- 92
- Česká scéna: Pavel Novák a Polyperfect
- Dílna
- 94
- Budoucnost AI ve hrách
- Focus
- 98
- Herní zážitky pro všechny
- Téma
- 100
- Profil: Lucia De Visserová a Total Mayhem Games
- Dílna
- 104
- Bez mapy to nejde
- Téma
- 106
- Seriál: Rozbít na padrť!
- Dílna
- 110
- Making of: Mass Effect
- Retro
- 112
- Focus: Boffin Magnetic
- Tech
- 116
- Snílci: Benoît Sokal
- Retro
- 118
- Rybkova nora: Historická dokumentace
- Retro
- 120
- Retronaut: Vagrant Story
- Retro
- 122
- Tenkrát poprvé: Provokace
- Retro
- 124
- Téma: O klávesnicích a hrách
- Tech
- 126
- Sliby chyby: Kryptoměny jako nástroj směny
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jaké herní resty budete doplňovat do vydání příštího levelu?
- Redakce
- 134
Editorial
- Nová realita – staré pořádky
- 3
Radar
- Ozvěny: E3 2021: Zase máme o čem psát
- Pavel Skoták
- 8
- Early access: Svoboda 1945: Liberation
- Michal Zoubek
- 15
- Early access: Tales of Arise
- Pavel Skoták
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Dop*dele
- Dan Vávra
- 18
- Datapoušť: Final downgrade fantasy
- Zdeněk Záhora
- 21
- Nadšení a námaha: Jak se to bude hrát?
- Jarek Kolář
- 22
- Wolfův revír: Jak nám vytěžili disky
- Michal Rybka
- 24
- Za pět minut dvanáct: Když se pohne Unreal
- Lukáš Macura
- 25
Rozhovor
- Rozhovor: Petr "Pettka" Kolář a Ashborne Games
- Jan Horčík
- 26
Téma
- Terapie hrou
- Ondřej Koch
- 34
- Sedmý symbol, start!
- Kateřina Kovandová
- 64
- Závod o čas
- Martin Žemlička
- 82
- Herní zážitky pro všechny
- Ondřej Trhoň
- 100
- Bez mapy to nejde
- Jonáš Kříž
- 106
Esej
- F*ck the Oscars
- Dominik Jícha
- 40
- Antropomorfizace snů
- Michal Vojkůvka
- 46
- Modrý efekt
- Pavel Skoták
- 52
- Sejdeme se v nekonečnu?
- Lukáš Grygar
- 58
Recenze
- It Takes Two - 5/5
- Dominik Jícha
- 43
- Ratchet a Clank: Rift Apart - 5/5
- Petr Poláček
- 44
- Biomutant - 3/5
- Michal Vojkůvka
- 49
- Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster - 4/5
- Petr Poláček
- 50
- Necromunda: Hired Gun - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 50
- Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown - 3/5
- Karel Vaněk
- 51
- Strangeland - 5/5
- Kuba Špiřík
- 51
- Mass Effect: Legendary Edition - 5/5
- Pavel Skoták
- 55
- Quinterra - 2/5
- Jakub Kovář
- 56
- Base One - 2/5
- Ondřej Koch
- 56
- Elite Dangerous: Odyssey - 2/5
- Lukáš Grygar
- 61
- Tasomachi: Behind the Twilight - 1/5
- Vincent Olejník
- 62
- Cloud Cutter - 3/5
- Ondřej Šídlo
- 62
Deskovky
- Duna: Impérium
- Jarda Konáš
- 68
- Carcassonne: Jubilejní edice 20 let
- Jarda Konáš
- 69
- Bloodborne: Desková hra
- Jarda Konáš
- 69
Scéna
- Fenomén: Jak mluví čeští hráči
- Ondřej Koch
- 70
- O kom se mluví: Ken a Roberta Williamsovi
- Ondřej Koch
- 92
Focus
- Inkové, lamy a videohry
- Ondřej Koch
- 74
- Vteřiny na úspěch
- Marek Bílek
- 80
- Netflix hledá interaktivitu
- Ondřej Švára
- 86
- Budoucnost AI ve hrách
- Ondřej Švára
- 98
Byznys
- Herní blockchainová ekonomika
- Ondřej Koch
- 76
Tech
- Téma: Procesory z česka pro Čínu i Strýčka Sama
- Jan Sedlák
- 88
- Focus: Boffin Magnetic
- Martin Žemlička
- 116
- Téma: O klávesnicích a hrách
- Jan Olejník
- 126
- Sliby chyby: Kryptoměny jako nástroj směny
- Michal Rybka
- 130
Dílna
- Česká scéna: Pavel Novák a Polyperfect
- Jan Horčík
- 94
- Profil: Lucia De Visserová a Total Mayhem Games
- Jan Horčík
- 104
- Seriál: Rozbít na padrť!
- Jan Horčík
- 110
Retro
- Making of: Mass Effect
- Pavel Dobrovský
- 112
- Snílci: Benoît Sokal
- Ondřej Koch
- 118
- Rybkova nora: Historická dokumentace
- Michal Rybka
- 120
- Retronaut: Vagrant Story
- Jan Olejník
- 122
- Tenkrát poprvé: Provokace
- Pavel Dobrovský
- 124
Kultura
- Kulturní dotazník
- 132
Redakce
- Jaké herní resty budete doplňovat do vydání příštího levelu?
- 134
NOVÁ REALITA – STARÉ POŘÁDKY
Vrátí se ještě herní průmysl někdy do starých kolejí? Myšleno v mnoha aspektech jeho fungování. Budou ještě někdy jednou, dvakrát do roka velké výstavy, kde se potkají vývojáři, novináři, hráči, markeťáci, všichni osobně? Funguje ještě hegemonie velkých firem a rozdělení na AAA, AA a jiné hry? Jak překreslí mapu videoherního byznysu noví vydavatelé a labely, které se v posledních měsících vyrojily? Samé otázky, žádné jasné odpovědi, a příslibů hodně.
Pro našince, ať už jde o vývojáře, hráče nebo fanouška tuzemské herní scény, je nejpodstatnější expanze evropských vydavatelských labelů, zejména Koch Media, Deep Silver, THQ Nordic a dalších. I když tedy, pravda, všechny patří do jedné skupiny Embracer Group. Představení značky Prime Matter právě od Koch Media nabídlo obrázek budoucnosti, která se týká lokálních i tuzemských herních studií včetně Warhorse nebo Gold Knights. V našich končinách už nová studia neloví a nezakládají EA, Ubisoft nebo Activision, ale jiní hráči. Herní trh se možná globalizuje, pokud jde o prodej či distribuci, ale jinak se malá a střední evropská studia začínají shlukovat spíše do jednoho celku, i když navenek jde o různé značky. Jestli to přinese rozvoj, nebo je to jenom bublina, která splaskne, nedokážeme predikovat. Zatím se ale nacházíme ve fázi růstu a vývoje, který se během toho, co dřív představovala výstava E3, podařilo prezentovat i celosvětově. A to vždycky potěší.
Právě ani samotná E3 v roce 2021 nebyla taková, jakou ji známe. Namísto jedné velké akce šlo o sled různých streamů jednotlivých firem a vydavatelů. Zjevně to nikomu nevadí, protože jsme se dočkali oznámení řady nových her, podrobností o spoustě již ohlášených her, zkrátka jsme všichni dostali obvyklou porci informací, které budeme ještě nějaký ten pátek procesovat. Máme na to všichni celé léto a stručný přehled toho nejzajímavějšího najdete i uvnitř tohoto čísla.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)