- Level Archív
- >
- Ročník 2021
- >
- Číslo 313
Level 313
- Konec letní pohody
- Editorial
- 3
- Ozvěny: Papričková sezona
- Radar
- 8
- Frostpunk 2
- Radar
- 12
- Project Warlock II
- Radar
- 13
- Early access: Company of Heroes 3
- Radar
- 14
- Early access: Tiny Bunny
- Radar
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Dvanáct minut
- Reaktor
- 18
- Datapoušť: Nejen emulací je člověk živ
- Reaktor
- 21
- Nadšení a námaha: Scénář videoher
- Reaktor
- 22
- Nadšení a námaha: Kouzlo strojové cenzury
- Reaktor
- 24
- Za pět minut dvanáct: Posel špatných zpráv
- Reaktor
- 25
- Rozhovor: Jon Ingold: Hráči musí přemýšlet
- Scéna
- 26
- Čínské peníze v čechách a na moravě
- Byznys
- 37
- Podívaná pro každého
- Esej
- 42
- F1 2021 - 4/5
- Recenze
- 45
- Cris Tales - 4/5
- Recenze
- 46
- Vývojář, vědec, tvůrce nebo pedagog?
- Esej
- 48
- Svoboda 1945: Liberation - 4/5
- Recenze
- 51
- Olympic Games Tokyo 2020 - The Official Video Game - 2/5
- Recenze
- 52
- Siege Survival: Gloria Victis - 4/5
- Recenze
- 52
- Seed of Life - 3/5
- Recenze
- 53
- Mini Motorways - 5/5
- Recenze
- 53
- Naučí nás hry dělat hry?
- Esej
- 54
- Game Builder Garage - 3/5
- Recenze
- 57
- Psychonauts 2 - 5/5
- Recenze
- 58
- Total War: Warhammer 2 - The Silence a The Fury - 5/5
- Recenze
- 59
- Subnautica: Below Zero - 4/5
- Recenze
- 59
- Wildermyth - 4/5
- Recenze
- 60
- The Ascent - 5/5
- Recenze
- 62
- Scarlet Nexus - 3/5
- Recenze
- 63
- Vesper - 3/5
- Recenze
- 63
- Age of Empires II: Dawn of Dukes - 4/5
- Recenze
- 64
- First Feudal - 3/5
- Recenze
- 65
- Spellcaster University - 4/5
- Recenze
- 65
- Mario Golf: Super Rush - 3/5
- Recenze
- 66
- Fenomén: Od boháčů k trhanům
- Scéna
- 68
- Focus: Nejistá budoucnost handheldů
- Tech
- 72
- Project L
- Deskovky
- 74
- Gloomhaven: Lví chřtán
- Deskovky
- 75
- Rudý úsvit
- Deskovky
- 75
- Řekněte „sýýýr“!
- Téma
- 76
- Fenomén Total War: Warhammer II
- Focus
- 80
- Problematika herních novelizací
- Téma
- 82
- Neúspěchy podle Victorie
- Focus
- 86
- Zorganizujte se!
- Téma
- 88
- O kom se mluví: Tom Fulp
- Scéna
- 92
- Česká scéna? Loot River a Miro Straka
- Dílna
- 94
- Černé mraky nad Activision Blizzard
- Téma
- 98
- Paralives – nezávislá alternativa The Sims
- Profil
- 104
- Z vývojáře vydavatelem
- Byznys
- 106
- Vývojářský boyband z Nizozemí
- Dílna
- 110
- Making of: Stunts 4D Sports Driving
- Making of
- 112
- Focus: Když promluví AI
- Tech
- 116
- Snílci: Michael Abrash
- Retro
- 118
- Rybkova nora: Backplane a Backplate
- Retro
- 120
- Byznys: Vzestup a pád Microprose
- Retro
- 122
- Tenkrát poprvé: Dynamická obloha
- Retro
- 124
- Téma: Dvourozměrná radost
- Retro
- 126
- Sliby chyby: Velký sen o malých počítačích IBM
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Anketa
- Kultura
- 134
Editorial
- Konec letní pohody
- Redakce
- 3
Radar
- Ozvěny: Papričková sezona
- Petr Poláček
- 8
- Frostpunk 2
- Pavel Skoták
- 12
- Project Warlock II
- Pavel Skoták
- 13
- Early access: Company of Heroes 3
- Michal Zoubek
- 14
- Early access: Tiny Bunny
- Michal Zoubek
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Dvanáct minut
- Dan Vávra
- 18
- Datapoušť: Nejen emulací je člověk živ
- Zdeněk Záhora
- 21
- Nadšení a námaha: Scénář videoher
- Jarek Kolář
- 22
- Nadšení a námaha: Kouzlo strojové cenzury
- Michal Rybka
- 24
- Za pět minut dvanáct: Posel špatných zpráv
- Lukáš Macura
- 25
Scéna
- Rozhovor: Jon Ingold: Hráči musí přemýšlet
- Pavel Dobrovský
- 26
- Fenomén: Od boháčů k trhanům
- Damiano Gerli
- 68
- O kom se mluví: Tom Fulp
- Ondřej Koch
- 92
Byznys
- Čínské peníze v čechách a na moravě
- Jan Sedlák
- 37
- Z vývojáře vydavatelem
- Ondřej Koch
- 106
Esej
- Podívaná pro každého
- Ondřej Švára
- 42
- Vývojář, vědec, tvůrce nebo pedagog?
- Zdeněk Záhora
- 48
- Naučí nás hry dělat hry?
- Jakub Kovář
- 54
Recenze
- F1 2021 - 4/5
- Ondřej Švára
- 45
- Cris Tales - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 46
- Svoboda 1945: Liberation - 4/5
- Zdeněk Záhora
- 51
- Siege Survival: Gloria Victis - 4/5
- Martina Marešová
- 52
- Olympic Games Tokyo 2020 - The Official Video Game - 2/5
- Karel Vaněk
- 52
- Seed of Life - 3/5
- Kateřina Kovandová
- 53
- Mini Motorways - 5/5
- Jakub Kovář
- 53
- Game Builder Garage - 3/5
- Jakub Kovář
- 57
- Psychonauts 2 - 5/5
- Vincent Olejník
- 58
- Total War: Warhammer 2 - The Silence a The Fury - 5/5
- Pavel Skoták
- 59
- Subnautica: Below Zero - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 59
- Wildermyth - 4/5
- Michal Vojkůvka
- 60
- The Ascent - 5/5
- Ondřej Šídlo
- 62
- Vesper - 3/5
- Vincent Olejník
- 63
- Scarlet Nexus - 3/5
- Pavel Skoták
- 63
- Age of Empires II: Dawn of Dukes - 4/5
- Pavel Skoták
- 64
- Spellcaster University - 4/5
- Redakce
- 65
- First Feudal - 3/5
- Karel Vaněk
- 65
- Mario Golf: Super Rush - 3/5
- Petr Poláček
- 66
Tech
- Focus: Nejistá budoucnost handheldů
- Ondřej Koch
- 72
- Focus: Když promluví AI
- Marek Bílek
- 116
- Sliby chyby: Velký sen o malých počítačích IBM
- Michal Rybka
- 130
Deskovky
- Project L
- Jarda Konáš
- 74
- Rudý úsvit
- Jarda Konáš
- 75
- Gloomhaven: Lví chřtán
- Jarda Konáš
- 75
Téma
- Řekněte „sýýýr“!
- Kateřina Kovandová
- 76
- Problematika herních novelizací
- Jonáš Kříž
- 82
- Zorganizujte se!
- Redakce
- 88
- Černé mraky nad Activision Blizzard
- Pavel Skoták
- 98
Focus
- Fenomén Total War: Warhammer II
- Václav Pecháček
- 80
- Neúspěchy podle Victorie
- Jan Horčík
- 86
Dílna
- Česká scéna? Loot River a Miro Straka
- Jan Horčík
- 94
- Vývojářský boyband z Nizozemí
- Jan Horčík
- 110
Profil
- Paralives – nezávislá alternativa The Sims
- Jan Horčík
- 104
Making of
- Making of: Stunts 4D Sports Driving
- Pavel Dobrovský
- 112
Retro
- Snílci: Michael Abrash
- Pavel Dobrovský
- 118
- Rybkova nora: Backplane a Backplate
- Michal Rybka
- 120
- Byznys: Vzestup a pád Microprose
- Ondřej Švára
- 122
- Tenkrát poprvé: Dynamická obloha
- Pavel Dobrovský
- 124
- Téma: Dvourozměrná radost
- Jan Horčík
- 126
Kultura
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
- Anketa
- Redakce
- 134
KONEC LETNÍ POHODY
Letošní léto bylo překvapivě příjemné, a ani jsme se při něm moc nezapotili. Nedá se to ale říct o společnosti Activision Blizzard, která se dostala do středobodu zájmu, nejenom herní, veřejnosti na konto reportů o údajně toxickém pracovním prostředí a masových vyhazovech, i přes dobré finanční výsledky v posledních kvartálech atd. Nejenom Activision Blizzard, ale i EA, Ubisoft, Epic a jiné velké firmy se dlouhodobě perou s nastavením globální firemní kultury, což je otázka, která nedá spát celým národům, natož firmám.
Od veteránů herního průmyslu slýcháme volání po zavedení odborů v jednotlivých firmách, současně probíhají soudní spory ohledně situace na pracovišti, a do toho se jedna z hlavních opěr celé firmy úspěšně vytasila s betou Diablo II Resurrected. A hráči (včetně vývojářů) na měsíc staré kauzy zapomínají. Možná je nejlepší čas se zamyslet, jak by vlastně měl vypadat vývoj her v 21. století. Bez emocí. Bez nárokování. S ohledem na produkty/hry. S ohledem na hráče, akcionáře, prodejce, distributory, zkrátka všechny v potravním řetězci.
Letošní léto však nevyplnily pouze problémy velkých ryb. Tuzemští hráči se konečně dočkali malého herního pokývnutí, když do Age of Empires dorazil Jan Žižka spolu s Čechy jako hratelnou civilizací. Hlavně nám tu ale krásně bují zajímavé aktivity ze strany GDACZ (Asociace českých herních vývojářů) v Praze a Herního Klastru v Brně. Konference, jednání o podpoře (ne nutně finanční) ze strany státu, měst či krajů, společné aktivity na poli zaměstnanosti, podpora začínajících studií, vzdělávání – konečně to nabírá správný směr, ze kterého budeme, snad, všichni v herním průmyslu těžit. Díky volnočasové aktivitě vývojářů, kteří mají zkušenosti a chtějí je předávat dále.
Souvisí s tím i vstup zahraničního kapitálu do tuzemských studií, kterému se věnujeme v obsáhlém textu Jana Sedláka. Nejde o první vlnu investic do českých či slovenských studií, ale objemově za poslední roky o zdaleka nejvyšší. Budeme jen „montovna“ her, nebo „tvůrci“ her? Uvidíme v dalším letech, ale momentálně to znamená masivní expanzi směrem do světa, ze které mohou paradoxně těžit i etablovaná domácí studia a firmy, jež se obvykle vstupu někoho zvenčí brání ze strachu, že přijdou o lidi. Velmi zajímavý finiš roku 2021 právě začíná, užije si ho společně s námi.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)