Menu
310 311 Květen 2021 312
Články Editorial

Level 311

Editorial

  • Česko—Slovensko herně rozkvétá 
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Daří se nám
  • 8
  • Age of empires IV
  • 12
  • Early access: Enlisted
  • 14
  • Early access: Cartel Tycoon
  • 15
  • Lost Judgment
  • 16
  • Kalendář: Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Tak nám vyhodili Tomaszkiewicze
  • 18
  • Datapoušť: Vířivka, bikiny a škubnutí
  • 21
  • Nadšení a námaha: Jak začít?
  • 22
  • Wolfův revír: Rozchod kritiků s publikem
  • 24
  • Za pět minut dvanáct: A po roce Vánoce
  • 25

Scéna

  • Rozhovor: Scott Miller: Parťák nezávislých vyvojářů
  • 26
  • O kom se mluví: Martin Schovanec
  • 68
  • Fenomén: Poslední filmová fantazie
  • 70
  • Fenomén: Demo scéna míří do UNESCO
  • 76

Téma

  • Metaverzum
  • 34
  • Průvodce herními průvodci
  • 64
  • Depeše z hlubin vesmíru
  • 80
  • Hraní se stylem
  • 86
  • Slzy a krev
  • 90
  • Blízká setkání ovíněného druhu
  • 98
  • Amazon neumí dělat hry
  • 104

Recenze

  • The Life and Suffering of Sir Brante - 5/5
  • 40
  • Say NO! More - 4/5
  • 40
  • Hobo: Tough Life - 3/5
  • 41
  • Neoverse - 3/5
  • 44
  • Assassin´s Creed Valhalla: Wrath of the Druids - 2/5
  • 44
  • The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos - 4/5
  • 45
  • Judgement - 5/5
  • 45
  • Outriders - 3/5
  • 49
  • Lost Words: Beyond the Page - 4/5
  • 50
  • Returnal - 5/5
  • 55
  • Nier: Replicant ver. 1.22474487139 - 4/5
  • 56
  • Rogue State Revolution - 4/5
  • 57
  • Narita Boy - 4/5
  • 57
  • Resident Evil Village - 4/5
  • 61

Rozhovor

  • Život po totalitě
  • 42

Esej

  • Kouzlo společného střílení
  • 46
  • Exkluzivita v rovnováze
  • 52
  • Horor na vlastní oči
  • 58

Deskovky

  • Zombicide 2. edice
  • 62
  • Marco Polo II
  • 63
  • Harry Potter: Boj o Bradavice
  • 63

Focus

  • Hry v zemi fjordů
  • 74
  • Animace je cesta
  • 84

Dílna

  • Cs scéna: Jindřich Kaloč a Paper Bunker
  • 94
  • Profil: Toukana Interactive
  • 102
  • Seriál: Arkáda a hipsteři
  • 108

Retro

  • Making of: Crystal Caves
  • 110
  • Focus: 451 disket v jednom
  • 114
  • Snílci: Francesco Carlà
  • 116
  • Rybkova nora: Apollo Guidance Computer
  • 118
  • Retronaut: Legacy of Kain: Soul Reaver
  • 120
  • Tenkrát poprvé: Animace netrpělivosti
  • 122

Byznys

  • Banány ve smokingu
  • 124

Tech

  • Focus: V záři světel a stínů
  • 128
  • Sliby chyby: Víkend na měsíci
  • 130

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Anketa
  • 134

ČESKO-SLOVENSKO HERNĚ ROZKVÉTÁ

Předchozí rok prověřil fungování celé řady firem, herní studia nevyjímaje. Od počátečního nadšení z toho, že nejsou do celospolečenských omezení zatažené, protože většina se živí prodejem digitálních produktů, se postupně couvalo ke zjištění, že k tvůrčí práci přeci jenom potřebujete mít lidi v jedné místnosti nebo budově. Kreativní hádka na dálku s neustále vypadávajícím připojením přece jen není to pravé, i když je vývoj her vnímaný většinou jako práce u monitoru. Není tomu tak.

Pozitivní pro náš průmysl je ale fakt, že si studia, vydavatelé a distributoři vytvořili za poslední rok a půl finanční polštář díky tomu, že většina konzumentů pracovala z domu a trávila u počítačů a konzolí víc času, což vám potvrdí i váš známý či známá, co měli nařízenou práci z domu u velkých korporací. Pro mnohé to ale hlavně znamenalo možnost rozjet nový byznys, dokončit stávající projekty, najít si nové partnery pro další byznys. V České republice i na Slovensku se tak vyrojila řada zajímavých projektů a firem, o kterých v dalších měsících uslyšíte na stránkách Levelu. Jsou v tom zainteresovaní staří známí, kteří jsou ochotni tvořit se stejným drajvem jako v devadesátkách, kdy se to u nás rozjíždělo. A nutně nemyslíme jen profláknuté akvizice prominentních herních studií zahraničními partnery, o kterých si více povíme v dalších číslech.

Významnou aktivitu na různých bitevních polích vyvíjí také pražská Asociace českých herních vývojářů (gda.cz) a brněnská skupina Herní Klastr (herniklastr.cz). Obě dvě organizace mají podobné cíle, jen se zaměřují na odlišné úkoly. Podstatné je, že komunikace mezi nimi funguje, a zatímco GDA se více zaměřuje na dlouhodobé cíle ve vztahu se státem, Klastr buduje vztahy s krajem, městem, univerzitami a partnery. Obojí je důležité a herní průmysl v ČR se díky oběma aktivitám posouvá za poslední měsíce dopředu tak jako nikdy předtím. Do konce roku můžete očekávat řadu velmi zajímavých oznámení a vydání. Herní scéna tu kvete více než kdy předtím. Čekají nás všechny zajímavé časy, snad už bez covidu.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)