- Level Archív
- >
- Ročník 2021
- >
- Číslo 310
Level 310
- Korona plus, korona minus
- Editorial
- 3
- Mythos: Slavic Builder
- Radar
- 8
- Nová dávka pro Switch
- Radar
- 10
- Blizzconline 2021
- Radar
- 11
- Early access: Valheim
- Radar
- 12
- Cesta k věčnému hodovkasu vede přes Valheim
- Focus
- 16
- Early access: Hrot
- Radar
- 18
- Kalendář: Jízdní řád
- Radar
- 19
- Jáma pekel: Balada o Cyberpunku
- Reaktor
- 20
- Datapoušť: Zrychlená evoluce herního vzdělání v ČR
- Reaktor
- 23
- Wolfův revír: Jak nám Lego udělalo NES
- Reaktor
- 24
- Za pět minut dvanáct: Umění jít s dobou
- Reaktor
- 25
- Rozhovor: Jan "Jabba" Zámečník
- Scéna
- 26
- Fenomén: Jak učit o hrách v českých školách
- Scéna
- 35
- Rána jako z Devolveru
- Esej
- 40
- Loop Hero - 5/5
- Recenze
- 43
- Maquette - 3/5
- Recenze
- 44
- The Medium - 3/5
- Recenze
- 44
- Stronghold: Warlords - 1/5
- Recenze
- 45
- Super Mario 3D World + Bowser’s Fury - 5/5
- Recenze
- 46
- A Knight Never Yields - 3/5
- Recenze
- 47
- Monster Jam Steel Titans 2 - 3/5
- Recenze
- 47
- O instalatérech a bandikutech
- Esej
- 48
- Crash Bandicoot 4: It’s About Time - 5/5
- Recenze
- 51
- Suzerain - 4/5
- Recenze
- 52
- Curse of the Dead Gods - 4/5
- Recenze
- 52
- Bravely Default II - 4/5
- Recenze
- 53
- Mistři volantu v nové garáži
- Esej
- 54
- Dirt 5 - 2/5
- Recenze
- 57
- Poušť, ropa a hry
- Téma
- 58
- Zóna: Tajemství Černobylu
- Deskovky
- 62
- Fallout: Atomová pouta
- Deskovky
- 63
- Whooshback! Československé legie Rusko
- Deskovky
- 63
- Změny dělají hry
- Téma
- 64
- Zaprášené silnice a divní cestující
- Téma
- 68
- Obrazy, čarodějnice a dvojí realita
- Focus
- 72
- Fenomén: Šachy vrací úder
- Scéna
- 74
- O kom se mluví: Jim Ryan
- Scéna
- 78
- Zmýlená neplatí
- Téma
- 80
- Focus: Doping pro veterány
- Tech
- 84
- Táta, máma a jak na ně
- Téma
- 86
- Proč nás baví scházet z cesty
- Téma
- 90
- Cs scéna: Kresnik aneb slovenský Zaklínač
- Dílna
- 94
- Staré železo neumírá
- Téma
- 98
- Profil :Tomislav Uzelac a 2x2 Games
- Dílna
- 102
- Uncanny Valley
- Téma
- 104
- Seriál: Brandon Sheffield: Japonská detektivka
- Dílna
- 108
- Making of: Ishar: Legend of the Fortress
- Retro
- 110
- Téma: Disketa: proklínaná a milovaná
- Retro
- 114
- Rybkova nora: Ten proklatý starý skřípot!
- Retro
- 118
- Retronaut: Max Payne
- Retro
- 120
- Snílci: Mark Cerny
- Retro
- 122
- Téma: 50 let s textovými hrami
- Retro
- 124
- Téma: Dosové nebe
- Retro
- 128
- Sliby chyby: Fyzikální akcelerátory
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Různí umělci: Omori Yann Latour: Encodya
- Kultura
- 133
- Jakou herní značku byste chtěli oživit a proč?
- Redakce
- 134
Editorial
- Korona plus, korona minus
- 3
Radar
- Mythos: Slavic Builder
- Pavel Skoták
- 8
- Nová dávka pro Switch
- Pavel Skoták
- 10
- Blizzconline 2021
- Pavel Skoták
- 11
- Early access: Valheim
- Michal Zoubek
- 12
- Early access: Hrot
- Michal Vojkůvka
- 18
- Kalendář: Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 19
Focus
- Cesta k věčnému hodovkasu vede přes Valheim
- Kateřina Kovandová
- 16
- Obrazy, čarodějnice a dvojí realita
- Kateřina Kovandová
- 72
Reaktor
- Jáma pekel: Balada o Cyberpunku
- Dan Vávra
- 20
- Datapoušť: Zrychlená evoluce herního vzdělání v ČR
- Zdeněk Záhora
- 23
- Wolfův revír: Jak nám Lego udělalo NES
- Michal Rybka
- 24
- Za pět minut dvanáct: Umění jít s dobou
- Lukáš Macura
- 25
Scéna
- Rozhovor: Jan "Jabba" Zámečník
- Jan Horčík
- 26
- Fenomén: Jak učit o hrách v českých školách
- Ondřej Koch
- 35
- Fenomén: Šachy vrací úder
- Jonáš Kříž
- 74
- O kom se mluví: Jim Ryan
- Ondřej Koch
- 78
Esej
- Rána jako z Devolveru
- Pavel Skoták
- 40
- O instalatérech a bandikutech
- Gábina Šuterová
- 48
- Mistři volantu v nové garáži
- Ondřej Švára
- 54
Recenze
- Loop Hero - 5/5
- Pavel Skoták
- 43
- The Medium - 3/5
- Pavel Dobrovský
- 44
- Maquette - 3/5
- Ondřej Koch
- 44
- Stronghold: Warlords - 1/5
- Redakce
- 45
- Super Mario 3D World + Bowser’s Fury - 5/5
- Petr Poláček
- 46
- Monster Jam Steel Titans 2 - 3/5
- Michal Vojkůvka
- 47
- A Knight Never Yields - 3/5
- Jaroslav Tesák
- 47
- Crash Bandicoot 4: It’s About Time - 5/5
- Jaroslav Tesák
- 51
- Suzerain - 4/5
- Jakub Kovář
- 52
- Curse of the Dead Gods - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 52
- Bravely Default II - 4/5
- Petr Poláček
- 53
- Dirt 5 - 2/5
- Václav Rybář
- 57
Téma
- Poušť, ropa a hry
- Redakce
- 58
- Změny dělají hry
- Jakub Loukota
- 64
- Zaprášené silnice a divní cestující
- Ondřej Trhoň
- 68
- Zmýlená neplatí
- Jakub Kovář
- 80
- Táta, máma a jak na ně
- Tereza Krobová
- 86
- Proč nás baví scházet z cesty
- Ondřej Novotný
- 90
- Staré železo neumírá
- Jonáš Kříž
- 98
- Uncanny Valley
- Ondřej Koch
- 104
Deskovky
- Zóna: Tajemství Černobylu
- Jarda Konáš
- 62
- Whooshback! Československé legie Rusko
- Jarda Konáš
- 63
- Fallout: Atomová pouta
- Jarda Konáš
- 63
Tech
- Focus: Doping pro veterány
- Ondřej Švára
- 84
- Sliby chyby: Fyzikální akcelerátory
- Michal Rybka
- 130
Dílna
- Cs scéna: Kresnik aneb slovenský Zaklínač
- Jan Horčík
- 94
- Profil :Tomislav Uzelac a 2x2 Games
- Jan Horčík
- 102
- Seriál: Brandon Sheffield: Japonská detektivka
- Jan Horčík
- 108
Retro
- Making of: Ishar: Legend of the Fortress
- Pavel Dobrovský
- 110
- Téma: Disketa: proklínaná a milovaná
- Martin Žemlička
- 114
- Rybkova nora: Ten proklatý starý skřípot!
- Michal Rybka
- 118
- Retronaut: Max Payne
- Jan Olejník
- 120
- Snílci: Mark Cerny
- Pavel Dobrovský
- 122
- Téma: 50 let s textovými hrami
- Jan Olejník
- 124
- Téma: Dosové nebe
- Ondřej Švára
- 128
Kultura
- Kulturní dotazník
- 132
- Různí umělci: Omori Yann Latour: Encodya
- Lukáš Grygar
- 133
Redakce
- Jakou herní značku byste chtěli oživit a proč?
- 134
KORONA PLUS, KORONA MINUS
Covid-19 nikoho nebaví. Potýkáme se s tímto virem už více než rok. Nadšené články o tom, jak pomáhá hernímu průmyslu, studiím a hrám už odezněly také, přestože jich vzniklo v mainstreamových médiích spousta. Pravdou ale je, že stejně jako pro jiné firmy, je i pro herní vývoj Covid-19 průšvih. Možná jsou lidé doma, možná nakupují a hrají víc, ale vytvářet hry na dálku, z domu, to není zrovna velká zábava. Tvorba her je kreativní činnost, kde se musí lidé přít a obhajovat své nápady. Osobně. Přes cally to není ono, i když to může nějakou dobu fungovat.
Přesto se v ČR a SR dějí na poli herního vývoje zajímavé věci. Aktivní je v tomto ohledu zejména THQ Nordic / Embracer Group, která představila brněnské studio Ashborne Games a něco zajímavého kutí i na Slovensku v rámci Nine Rocks Games. Pražská Bohemia Interactive se dohodla s čínským gigantem Tencentem na minoritním vstupu do firmy, velké plány mají i další tuzemská studia včetně Warhorse či SCS Software. A ambicemi se netají ani studio Loudcake, nový tým plný zkušených českých vývojářů v čele s Janem Zámečníkem. Rozhovor s ním je jedním z hlavních článků tohoto čísla. Herní průmysl se nezastavil, naopak nabírá na pozadí sílu, kterou by měl použít, jakmile se situace uvolní.
Pořád ale platí, že lidí je málo, a ze zahraničí je teď lákat do našich končit nejde. Musíme si je tak vzdělat sami. A právě vzdělávání je dalším velkým tématem tohoto Levelu.
Čeká nás všechny velmi zajímavé období, které snad orámuje i větší zájem státních institucí o herní odvětví, které na daních i jinak generuje peníze, o nichž se například tuzemským filmařům může jenom zdát.
Buďte rádi, že můžete být u toho, když se mění fungování celé společnosti.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)