- Level Archív
- >
- Ročník 2021
- >
- Číslo 314
Level 314
- Těžké váhy na obzoru, těžká dřina před námi
- Editorial
- 3
- Ozvěny: Jiný kraj, jiný mrav
- Radar
- 8
- Podzimní nadílka od Nintenda
- Radar
- 12
- Marvel’s Midnight Suns
- Radar
- 13
- Early access: Call of Duty: Vanguard
- Radar
- 14
- Early access: Glitchpunk
- Radar
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Otázka života a smrti
- Reaktor
- 18
- Datapoušť: Herní studio jako kapela
- Reaktor
- 21
- Nadšení a námaha: To se nějak zvládne
- Reaktor
- 22
- Wolfův revír: Žít jako clive sinclair
- Reaktor
- 24
- Za pět minut dvanáct: Čína dál poroste
- Reaktor
- 25
- Rozhovor: Tom Roller: Na cestě k úspěchu
- Scéna
- 26
- Dědictví duny
- Téma
- 34
- Strategie podle Youtube
- Esej
- 40
- Humankind - 3/5
- Recenze
- 43
- 12 Minutes - 2/5
- Recenze
- 44
- Tribes of Midgard - 3/5
- Recenze
- 44
- Patron - 3/5
- Recenze
- 45
- Nepřekonatelní Arkane
- Esej
- 46
- Deathloop - 5/5
- Recenze
- 49
- Death Stranding Director´s Cut - 4/5
- Recenze
- 50
- The Vale: Shadow of the crown - 5/5
- Recenze
- 50
- Quake Remastered - 4/5
- Recenze
- 51
- Labutí píseň FPS
- Esej
- 52
- Splitgate - 4/5
- Recenze
- 55
- Aliens: Fireteam Elite - 3/5
- Recenze
- 56
- No More Heroes III - 2/5
- Recenze
- 56
- Neodbytný středověk
- Esej
- 58
- Rustler - 3/5
- Recenze
- 61
- King‘s Bounty II - 2/5
- Recenze
- 62
- Sheltered2 - 3/5
- Recenze
- 63
- The Legend of Zelda: Skyward Sword HD - 3/5
- Recenze
- 63
- Great Ace Attorney Chronicles - 4/5
- Recenze
- 64
- Warhammer 40,000: Battlesector - 2/5
- Recenze
- 64
- Smlouvy pod lupou
- Byznys
- 66
- Brány Skeldalu se zavřely
- Focus
- 70
- Musí vám to myslet politicky
- Téma
- 72
- 7 divů Světa: Duel
- Deskovky
- 76
- Kabo
- Deskovky
- 77
- Světlonoš
- Deskovky
- 77
- Fenomén: Společníci do nepohody
- Scéna
- 78
- Jižní korea vs. internetoví giganti
- Byznys
- 82
- Zvuk hraje prim
- Téma
- 84
- Robloxu se daří
- Téma
- 90
- O kom se mluví: Brendan Greene
- Scéna
- 94
- Česká scéna: Viliam Korbel a Hangar 13 + Wooddog Dames
- Dílna
- 96
- Zápisky z dálné aljašky
- Focus
- 100
- Ne tak rychle
- Téma
- 102
- Konstantin Koshutin a Highfleet
- Profil
- 106
- Vzestup tvůrců
- Téma
- 108
- Stručný průvodce pitchem
- Dílna
- 112
- Making of: Alien Breed
- Retro
- 114
- Focus: Pípání a bzučení
- Retro
- 118
- Snílci: Strejda Clive
- Retro
- 120
- Rybkova nora: Jak jsem uviděl barvu
- Retro
- 124
- Sliby chyby: Kvantový skok, který se nekonal
- Tech
- 126
- Tenkrát poprvé: První Lego hra
- Retro
- 128
- Byznys: Havrani ve zlaté kleci
- Retro
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Anketa
- Kultura
- 134
Editorial
- Těžké váhy na obzoru, těžká dřina před námi
- Redakce
- 3
Radar
- Ozvěny: Jiný kraj, jiný mrav
- Petr Poláček
- 8
- Podzimní nadílka od Nintenda
- Pavel Skoták
- 12
- Marvel’s Midnight Suns
- Pavel Skoták
- 13
- Early access: Call of Duty: Vanguard
- Michal Zoubek
- 14
- Early access: Glitchpunk
- Michal Zoubek
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Otázka života a smrti
- Dan Vávra
- 18
- Datapoušť: Herní studio jako kapela
- Zdeněk Záhora
- 21
- Nadšení a námaha: To se nějak zvládne
- Jarek Kolář
- 22
- Wolfův revír: Žít jako clive sinclair
- Michal Rybka
- 24
- Za pět minut dvanáct: Čína dál poroste
- Lukáš Macura
- 25
Scéna
- Rozhovor: Tom Roller: Na cestě k úspěchu
- Jan Horčík
- 26
- Fenomén: Společníci do nepohody
- Kateřina Kovandová
- 78
- O kom se mluví: Brendan Greene
- Ondřej Koch
- 94
Téma
- Dědictví duny
- Ondřej Gogela
- 34
- Musí vám to myslet politicky
- Jakub Loukota
- 72
- Zvuk hraje prim
- Karel Vaněk
- 84
- Robloxu se daří
- Ondřej Koch
- 90
- Ne tak rychle
- Jakub Loukota
- 102
- Vzestup tvůrců
- Kateřina Kovandová
- 108
Esej
- Strategie podle Youtube
- Pavel Skoták
- 40
- Nepřekonatelní Arkane
- Jaroslav Tesák
- 46
- Labutí píseň FPS
- Daniel Kremser
- 52
- Neodbytný středověk
- Jiří Pavlovský
- 58
Recenze
- Humankind - 3/5
- Pavel Skoták
- 43
- Tribes of Midgard - 3/5
- Karel Vaněk
- 44
- 12 Minutes - 2/5
- Kuba Špiřík
- 44
- Patron - 3/5
- Ondřej Koch
- 45
- Deathloop - 5/5
- Jaroslav Tesák
- 49
- The Vale: Shadow of the crown - 5/5
- Karel Vaněk
- 50
- Death Stranding Director´s Cut - 4/5
- Petr Poláček
- 50
- Quake Remastered - 4/5
- Jan Olejník
- 51
- Splitgate - 4/5
- Daniel Kremser
- 55
- No More Heroes III - 2/5
- Petr Poláček
- 56
- Aliens: Fireteam Elite - 3/5
- Michal Vojkůvka
- 56
- Rustler - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 61
- King‘s Bounty II - 2/5
- Pavel Skoták
- 62
- The Legend of Zelda: Skyward Sword HD - 3/5
- Petr Poláček
- 63
- Sheltered2 - 3/5
- Martina Marešová
- 63
- Warhammer 40,000: Battlesector - 2/5
- Jaroslav Tesák
- 64
- Great Ace Attorney Chronicles - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 64
Byznys
- Smlouvy pod lupou
- Redakce
- 66
- Jižní korea vs. internetoví giganti
- Ondřej Koch
- 82
Focus
- Brány Skeldalu se zavřely
- Pavel Dobrovský
- 70
- Zápisky z dálné aljašky
- Ondřej Koch
- 100
Deskovky
- 7 divů Světa: Duel
- Jarda Konáš
- 76
- Světlonoš
- Jarda Konáš
- 77
- Kabo
- Jarda Konáš
- 77
Dílna
- Česká scéna: Viliam Korbel a Hangar 13 + Wooddog Dames
- Jan Horčík
- 96
- Stručný průvodce pitchem
- Jan Horčík
- 112
Profil
- Konstantin Koshutin a Highfleet
- Jan Horčík
- 106
Retro
- Making of: Alien Breed
- Pavel Dobrovský
- 114
- Focus: Pípání a bzučení
- Martin Žemlička
- 118
- Snílci: Strejda Clive
- Pavel Dobrovský
- 120
- Rybkova nora: Jak jsem uviděl barvu
- Michal Rybka
- 124
- Tenkrát poprvé: První Lego hra
- Pavel Dobrovský
- 128
- Byznys: Havrani ve zlaté kleci
- Ondřej Švára
- 130
Tech
- Sliby chyby: Kvantový skok, který se nekonal
- Michal Rybka
- 126
Kultura
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
- Anketa
- Redakce
- 134
TĚŽKÉ VÁHY NA OBZORU, TĚŽKÁ DŘINA PŘED NÁMI
Hry jsou součástí kultury. Protože ale spojují v podstatě všechno, co se kulturou dá nazvat od hudby, zvuků, malby, vizuálního stylu atd., jsou hráči logicky napojení na zbytek kulturní produkce mnohem více než třeba obvyklý posluchači vážné hudby. Logicky to akcentujeme i v Levelu, proto si v tomto číslo můžete přečíst o Duně, která začne brzy řádit v tuzemských kinech, a nevyhneme se do budoucna ani Matrixu a dalším kulturním mastodontům. Nejenom filmovým, ale i knižním. Zejména těch, které významně ovlivnily herní tvorbu, staly se z nich hry, nebo obvykle významně ovlivnily význačné herní tvůrce. Jen u filmových blockbusterů se ale nezastavíme, ani nemůžeme. Když si trošku zapřeháníme, tak hry jsou kondenzovaným kulturním úsilím člověka v jednom krásném balíčku, což koneckonců dokládá povídání o herní i literární podobě Bran Skeldalu. Právě tento balíček se může pyšnit jedním důležitým aspektem – interaktivitou na straně konzumenta. To jiné umění nemá, dokud nepřiletí mise z Marsu a neukáže nám nové obzory.
Aby však mohli tvůrci tvořit a hráči si jejich díla užívat, je zapotřebí, aby se potkávali. Uplynulé dva roky byly obtížné, protože potkávání možné nebylo. Letos na podzim už to jde, jak ukazují herní festivaly Gamer Pie nebo Game Access, které opatrně otvírají schránku Pandořiny skřínky a místo čistě online edicí už svou lidi zase do sálů. Ono je to nutné. Jestliže se dlouho zdálo, že herní průmysl vlastně z pandemie těží a tvořit hry na dálku je velmi výhodné, po mnoha měsících už je znát, že bez osobního kontaktu velmi brzy přijde únava, samota, ztráta motivace. Držme si pěsti, aby současná situace nebyla jenom intermezzo před další uzavírkou, protože tvůrci a hráči potřebují komunikovat osobně, nejenom na internetu.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)