Menu

Level 344

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Level Adventure Challenge
  • 37
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Ozvěny
  • 8
  • Dreadline Express
  • 9
  • Strach, Nioh a Bond v Sony
  • 10
  • Letní nadílka
  • 12
  • Wildgate
  • 14
  • Delven
  • 15
  • Total Chaos
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

ESEJ

  • Artuš a jeho rytíři
  • 52
  • Výhoda do startu
  • 60

RECENZE

  • The Alters
  • 44
  • Kathy Rain 2: Soothsayer
  • 45
  • Old Skies
  • 45
  • Doom: The Dark Ages
  • 46
  • Elden Ring: Nightreign
  • 50
  • The Flayed Man
  • 51
  • Kingdom Come: Deliverance II Brushes with Death
  • 51
  • Tainted Grail: The Fall of Avalon
  • 55
  • Deliver At All Costs
  • 56
  • Duck Detective: The Ghost of Glamping
  • 57
  • Fast Fusion
  • 57
  • Preserve
  • 58
  • The Precint
  • 59
  • Bugtopia
  • 59
  • Mario Kart World
  • 63
  • The Book of Aaru
  • 64
  • Rise of Industry 2
  • 65

DESKOVKY

  • Zombicide: Bílá smrt
  • 66
  • Sniper Elite: Desková hra
  • 67

TÉMA

  • Cesta dětí k tvoření her
  • 38
  • Nintendo Switch 2
  • 68
  • Kráska, knírač a nepochopené zvíře
  • 72
  • Jak udělat nejlepší hru všech dob
  • 74
  • Remedyverse
  • 78
  • Stoupající cenovky
  • 82
  • Krást se nemá
  • 94
  • Škodlivé herní praktiky podle EU
  • 98
  • Když námi hry otřesou
  • 106
  • Problémy herních novinářů
  • 120

REAKTOR

  • Jáma Pekel: Xbox se ukazuje
  • 18
  • Shop: Radost ze světa v troskách
  • 21
  • Za pět minut dvanáct: Pozvolná evoluce pro davy
  • 22
  • Datapoušť: Jsme snad z jiného těsta?
  • 23
  • V proudu: Umění říct si o prachy
  • 24
  • Futura: 2045: Na které jste straně?
  • 25
  • Cihly zábavy: Vytvoř si svoje dobrodružství IX
  • 34

SCÉNA

  • Rozhovor: Matt Firor
  • 26
  • O kom se mluví: Keita Takahaši
  • 88
  • Tron a jeho vliv
  • 88
  • Jak se hraje: Zapomeňte na Messiho
  • 92

DÍLNA

  • René Habermann: Úspěch v jednoduchosti
  • 100
  • Virtuální mraveniště
  • 102

RETRO

  • Making of: SWIV
  • 110
  • Rybkova nora: Augmentace pro současnost
  • 114
  • Ztracené hry: Hry pro Virtual Boy
  • 116
  • Level k sežrání: Palác zázraků
  • 118
  • (Jet)story Mirka Fídlera
  • 124

TECH

  • Sliby, chyby: Plast, co vydrží
  • 126
  • Kam se poděl Havok
  • 128

PATŘÍ POLITIKA DO HER?

Videoherní průmysl je – až na výjimky (typicky Čína) – stoprocentně globalizovaný. Ať už jde o hry samotné, nabídku distribučních platforem, případně typicky konzole. Dění posledních týdnů a měsíců v USA, kdy se cla uvalují, odkládají, snižují, zvyšují, ruší, případně se mění jejich skladba, samozřejmě trápí i řadu globálních firem v rámci herního průmyslu. Nejde však jenom o studia s masivním počtem poboček v Asii, USA, Evropě a někdy dokonce i v Africe. Týká se to bytostně i středních a menších studií, která například hledají investora či vydavatele. Kdekoli na světě, třeba i v USA. Vlastně hlavně v USA, poté co Embracer už dávno zařadil akviziční zpátečku.

A co myslíte, že aktuální celní – a brzy možná i daňová – politika v rámci Trumpova „One Big Beautiful Bill Act” vůči zbytku světa u případných investorů z USA zapříčiní? Minimálně zvýšenou opatrnost a prodloužené vyčkávání, o čemž redakce slýchá už několik týdnů z různých zdrojů od tuzemských i zahraničních studií ve velikosti od 5 do 50 lidí. Případně přesun zájmu například na evropské země a jejich regiony, kde nic nehrozí.

Kdepak, nejde o kritiku politiky USA, jen konstatování, že se nálada, která hýbe s různými burzami už pár týdnů, týká i herního průmyslu. Dosti hmatatelně. Napadá nás stokrát opakovaná blbost, že politika do sportu nepatří – navzdory tomu, že politika sport používá ke svým účelům snad odjakživa (Pierre de Coubertin by radost neměl). A setkali jsme se s něčím podobným v poslední době i u her. Přitom jsou v řadě případů příkladně využívány k propagandě, nehledě na to, že jako výdělečný průmysl jsou na politice přímo závislé.

Médium (hry) samo o sobě je sice (obsahově) svobodné, ale podmínky okolo, které ovlivňují jeho vývoj v každé zemi, jsou přímo navázané na politiku, ekonomiku, společenské klima – můžeme jmenovat donekonečna. A my se těmto tématům v Levelu věnujeme a budeme věnovat. Snad vás to baví nebo – dokonce – otvírá nový pohled na svět her.