Menu

Level 343

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • LEVEL Party 2025
  • 28
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Nikdo to neřekne nahlas
  • 8
  • Switch 2 přichází
  • 9
  • Star Wars Zero Company
  • 14
  • Mafia: Domovina
  • 15
  • Hollywood Animal
  • 16
  • Schedule I
  • 17
  • Folklands
  • 17
  • Stygian: Outer Gods
  • 18
  • Jízdní řád
  • 19

ESEJ

  • Elder Scrolls je pro všechny
  • 58
  • Sláva zápisníkům!
  • 64

RECENZE

  • South of Midnight
  • 48
  • Clair Obscur Expedition 33
  • 49
  • Commandos: Origins
  • 53
  • Mother Machine
  • 54
  • Bleach: Rebirth of Souls
  • 55
  • Nordhold
  • 55
  • Split Fiction
  • 56
  • The Last of Us Part II Remastered
  • 57
  • Brány Skeldalu
  • 57
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered
  • 61
  • Pushmania
  • 62
  • X4: Hyperion Pack
  • 63
  • Pax Augusta
  • 63
  • Blue Prince
  • 67

DESKOVKY

  • Cosca: Ovládni mafii
  • 68
  • Vládce Tokia
  • 69
  • Můj soused špion
  • 69

TÉMA

  • Kultura v zajetí algoritmů
  • 42
  • Zlaťáky, krunýře a tarify
  • 76
  • Mimozemšťani z Německa
  • 82
  • Rukojmí pravidelné odměny
  • 86
  • Znuděná opičí revoluce
  • 90
  • Dotace jsou nahé
  • 96
  • Krása, realita a vše mezi tím
  • 106

REAKTOR

  • Jáma Pekel: Boomerský revival
  • 20
  • Za pět minut dvanáct: Cedrik a klaun
  • 24
  • Datapoušť: Nádech, ponor, výdech a dál
  • 25
  • Shop: Pár říše Ubisoft
  • 26
  • V proudu: Musíme si promluvit
  • 27
  • Cihly zábavy: Vytvoř si svoje dobrodružství VIII
  • 38

SCÉNA

  • Rozhovor: Mike Morasky
  • 26
  • Lektvar z Brna
  • 80
  • The Last of Us: Zrod televizního hitu
  • 84
  • O kom se mluví: Kim Hjong-Čun
  • 88
  • Jak se hraje: Sombrero, tequila a hry
  • 94

DÍLNA

  • Christoffer Bodegard a Sudden Snail
  • 100
  • Crash and Conquer: Přidejte plyn a radlici
  • 102

RETRO

  • Making of: Commandos
  • 110
  • Evropa v zajetí advergames
  • 114
  • Rybkova nora: Otázka živnosti, otázka ceny
  • 116
  • Profesionálové
  • 118
  • Ztracené poklady Sierry
  • 122
  • Level k sežrání: Sapienza
  • 124

TECH

  • Budiž světlo
  • 70
  • Sliby, chyby: Imerze čichem
  • 126
  • Levoruký Edward
  • 128

GUILTY PLEASURE

Velké firmy stále propouštějí (např. EA), odbory se formují a bouří (Activision) proti různým opatřením, ale situace se pomalu začíná narovnávat. Co to znamená? Nesmyslně velké projekty skončily v rámci post-covidového vystřízlivění, které sice trvalo dlouho, ale bylo nevyhnutelné. A projekty, které měly šanci, buď přežily, nebo právě teď vycházejí.

A nyní, po několika letech úsporného režimu, přichází jaro.

V době vydání tohoto čísla už máme za sebou PAX, kde se objevila nová Mafia. Pokračuje vývoj Kingdom Come II, lidé z Ashborne Games také kutí další věci, SCS Software se chystá na velký skok vpřed a obecně tu máme řadu studií, která přežila transformační období a dnes se dívají do budoucnosti s optimismem – ať už jde o outsourcing, nebo vlastní vývoj.

To zmíněné jaro se odráží v lokálních i zahraničních konferencích a výstavách. PAX už jsme zmínili, brzy se uskuteční brněnský Game Access, následovat bude gamescom. Účast tuzemských studií je přitom čím dál výraznější. Poprvé se na gamescomu objeví například slovenské studio Nine Rocks Games s projektem Way of the Hunter, což dříve nebylo možné.

Chceme tím říct, že po turbulentním období, kdy se dělo všechno možné, se vracíme k tomu podstatnému: vývoji a vydávání her. A na tom se shodnou snad všichni, kdo se v herním průmyslu pohybují. Ještě to chvíli potrvá. Pomoci by mohlo i projednání a případné schválení zákona o audiovizi, kde by hry měly mít své zastoupení (pravděpodobně skrze Jarka Koláře z Ingame Studios) – ale nepředbíhejme. Je to v procesu. A možná se to do konce tohoto volebního období ani nestihne.

A co LEVEL?

Diskutujeme řadu věcí. Spoustu změn. Přístup k digitálnímu obsahu. Přístup ke konkrétním článkům v online verzi. Více podcastového obsahu. Lepší mailing… Dáme vám vědět.

LEVEL je pro nás srdcovka, a i když to není naše zaměstnání, chceme pro vás to nejlepší. A troufneme si říct, že vás nikdy neopustíme.