- Level Archív
- >
- Ročník 2023
- >
- Číslo 327
Level 327
- Fragmentované videohry
- Editorial
- 3
- Všichni jsou letos happy
- Radar
- 8
- Trine 5: A Clockwork Conspiracy
- Radar
- 10
- Gord
- Radar
- 11
- Silica
- Radar
- 12
- Occupy Mars
- Radar
- 14
- Sons of the Forest
- Radar
- 15
- Ostriv
- Radar
- 16
- Jizdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Autonomní AI NPC
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Drama a na konec roboti
- Reaktor
- 21
- Wolfův revír: Jak jsem soutěžil s GPT-4
- Reaktor
- 22
- Datapoušť: Přístup ke hrám v roce 2023
- Reaktor
- 23
- Shop: Válka o pozornost
- Reaktor
- 24
- Futura: Agenti LLM a jejich význam pro společnost
- Reaktor
- 25
- Blay Whitby
- Rozhovor
- 26
- Cihly zábavy: Jak se dostat k dělání her
- Reaktor
- 34
- Hráčův průvodce po zobrazovačích
- Téma
- 36
- Horizon Forbidden West: Burning Shores - 4/5
- Recenze
- 42
- Peppa Pig: World Adventures - 3/5
- Recenze
- 43
- Hry v zemi květů
- Esej
- 44
- Crime Boss: Rockay City - 2/5
- Recenze
- 47
- The Great War: Western Front - 4/5
- Recenze
- 48
- Mega Man Battle Network Legacy Collection - 3/5
- Recenze
- 49
- Sláva droidům!
- Esej
- 50
- Star Wars Jedi: Survivor - 5/5
- Recenze
- 53
- Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - 4/5
- Recenze
- 54
- Cassette Beasts - 4/5
- Recenze
- 55
- Hrátky podle vlastních pravidel
- Esej
- 56
- Age of Wonders 4 - 5/5
- Recenze
- 59
- Dead Island 2 - 4/5
- Recenze
- 60
- Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon - 3/5
- Recenze
- 61
- Stranded: Alien Dawn - 4/5
- Recenze
- 62
- Redfall - 2/5
- Recenze
- 63
- Tohle je cesta: Hledání metaverza
- Téma
- 64
- Tohle je cesta: Kolaborativní hraní
- Téma
- 68
- Tohle je cesta: Suit up!
- Téma
- 70
- Scarlet Deer Inn: Vyšívané překvapení
- Scéna
- 72
- Platinoví hráči
- Téma
- 74
- Zítra bez É trojky
- Scéna
- 78
- Oath: Kroniky říše a vyhnanství
- Deskovky
- 80
- Poslední úder: Avalon
- Deskovky
- 81
- Fenomén Hero Forge
- Scéna
- 82
- O kom se mluví: Šuhej Jošida
- Scéna
- 86
- České vlaky a paneláky v OpenTTD
- Dílna
- 88
- Hrajeme si s Netflixem
- Focus
- 92
- Dost bylo Simíků
- Téma
- 94
- O hraní za železnou oponou
- Scéna
- 98
- René Habermann & bippinbits
- Dílna
- 100
- Když umělá inteligence hraje hry
- Tech
- 102
- Gamifikace - rok 2023
- Dílna
- 106
- Sbohem a díky za všechny hry
- Focus
- 108
- Browser do police
- Tech
- 110
- Umělá inteligence pro každého scénáristu
- Focus
- 112
- Sklenku portského, prosím
- Scéna
- 114
- Sony na nákupech
- Retro
- 116
- Miny, Pasiáns a Osel
- Retro
- 120
- Sliby chyby: Steam Machine
- Tech
- 122
- Making of: Vietcong
- Retro
- 124
- Tiskárna z Divokého Západu
- Retro
- 128
- Ztracené hry: Black Ice/White Noise
- Retro
- 130
- Redakční dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Jakou grafiku preferujete ve hrách?
- Outro
- 134
Editorial
- Fragmentované videohry
- Redakce
- 3
Radar
- Všichni jsou letos happy
- Petr Poláček
- 8
- Trine 5: A Clockwork Conspiracy
- Pavel Skoták
- 10
- Gord
- Pavel Skoták
- 11
- Silica
- Jakub Kovář
- 12
- Occupy Mars
- Michal Zoubek
- 14
- Sons of the Forest
- Michal Zoubek
- 15
- Ostriv
- Pavel Skoták
- 16
- Jizdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Autonomní AI NPC
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: Drama a na konec roboti
- Lukáš Macura
- 21
- Wolfův revír: Jak jsem soutěžil s GPT-4
- Michal Rybka
- 22
- Datapoušť: Přístup ke hrám v roce 2023
- Zdeněk Záhora
- 23
- Shop: Válka o pozornost
- Martin Schovanec
- 24
- Futura: Agenti LLM a jejich význam pro společnost
- Marek Rosa
- 25
- Cihly zábavy: Jak se dostat k dělání her
- Jarek Kolář
- 34
Rozhovor
- Blay Whitby
- Jonáš Kříž
- 26
Téma
- Hráčův průvodce po zobrazovačích
- Jakub Michlovský
- 36
- Tohle je cesta: Hledání metaverza
- Jan Horčík
- 64
- Tohle je cesta: Kolaborativní hraní
- Ondřej Koch
- 68
- Tohle je cesta: Suit up!
- Ondřej Novotný
- 70
- Platinoví hráči
- Michal Zoubek
- 74
- Dost bylo Simíků
- Kateřina Kovandová
- 94
Recenze
- Horizon Forbidden West: Burning Shores - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 42
- Peppa Pig: World Adventures - 3/5
- Petr Poláček
- 43
- Crime Boss: Rockay City - 2/5
- Jan Hrbáč
- 47
- The Great War: Western Front - 4/5
- Václav Skoták
- 48
- Mega Man Battle Network Legacy Collection - 3/5
- Michal Zoubek
- 49
- Star Wars Jedi: Survivor - 5/5
- Pavel Dobrovský
- 53
- Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - 4/5
- Petr Poláček
- 54
- Cassette Beasts - 4/5
- Martina Marešová
- 55
- Age of Wonders 4 - 5/5
- Pavel Skoták
- 59
- Dead Island 2 - 4/5
- Daniel Kremser
- 60
- Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 61
- Stranded: Alien Dawn - 4/5
- Renáta Řeháková
- 62
- Redfall - 2/5
- Pavel Dobrovský
- 63
Esej
- Hry v zemi květů
- Jan Hrbáč
- 44
- Sláva droidům!
- Pavel Dobrovský
- 50
- Hrátky podle vlastních pravidel
- Pavel Skoták
- 56
Scéna
- Scarlet Deer Inn: Vyšívané překvapení
- Ondřej Koch
- 72
- Zítra bez É trojky
- Martin Žemlička
- 78
- Fenomén Hero Forge
- Ondřej Gogela
- 82
- O kom se mluví: Šuhej Jošida
- Ondřej Koch
- 86
- O hraní za železnou oponou
- Marek Bílek
- 98
- Sklenku portského, prosím
- Ondřej Koch
- 114
Deskovky
- Oath: Kroniky říše a vyhnanství
- Jarda Konáš
- 80
- Poslední úder: Avalon
- Jarda Konáš
- 81
Dílna
- České vlaky a paneláky v OpenTTD
- Jan Horčík
- 88
- René Habermann & bippinbits
- Jan Horčík
- 100
- Gamifikace - rok 2023
- Jan Horčík
- 106
Focus
- Hrajeme si s Netflixem
- Ondřej Koch
- 92
- Sbohem a díky za všechny hry
- Pavlína Nouzová
- 108
- Umělá inteligence pro každého scénáristu
- Marek Bílek
- 112
Tech
- Když umělá inteligence hraje hry
- Jan Olejník
- 102
- Browser do police
- Jarda Konáš
- 110
- Sliby chyby: Steam Machine
- Jakub Michlovský
- 122
Retro
- Sony na nákupech
- Ondřej Švára
- 116
- Miny, Pasiáns a Osel
- Martin Žemlička
- 120
- Making of: Vietcong
- Pavel Dobrovský
- 124
- Tiskárna z Divokého Západu
- Michal Rybka
- 128
- Ztracené hry: Black Ice/White Noise
- Damiano Gerli
- 130
Kultura
- Redakční dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Outro
- Jakou grafiku preferujete ve hrách?
- Redakce
- 134
FRAGMENTOVANÉ VIDEOHRY
Není to poprvé, co zmiňujeme absenci herní výstavy E3. Po letech trápení, online verzích a zrušených ročnících, se možná nikdy nevrátí. Ale tím se zaobírat nechceme. Zajímá nás změna celého průmyslu s ohledem na to, co masa hráčů vlastně vnímá jako zajímavé hry. Kdy masa hráčů dostane díky médiím příležitost dostat bližší informace o připravované hře nebo si přečíst / podívat se na rozhovor s vývojářem. E3 byla globální záležitostí. V podstatě podobnou roli plní už jen německý Gamescom.
Všechny možné PAX, GDC, Digital Dragons, Game Access, Reboot a přehršel lokálních akcí jsou skvělé, ale o herní alternativy festivalu v Cannes jsme během let z různých důvodů přišli. Covid, finance, špatná organizace, je to jedno. Neexistuje žádná značka, instituce, organizace, která by byla schopná něco podobného připravit a provést na tak globální úrovni, aby měla akce zásah do mainstreamových médií, a do oborových o to víc. Pro celý herní průmysl to znamená ještě větší fragmentaci – podle komunikačních kanálů, podle platforem, podle zemí a regionů. Přestože se můžete snadno dostat na druhý konec světa za pár hodin, víte dobře, co vzniká za hru v Jakartě nebo na Aljašce, globalizace v rámci herního průmyslu je na ústupu – mimochodem, podobné je to v případě ostatních audiovizuálních průmyslů včetně hudby a filmů.
Stejně jako se na úkor několika větších eventů vyrojila řada menších a lokálních, tak se na úkor několika větších platforem vyrojila u hudby a filmů řada menších a lokálních. Na každé z nich najdete něco, ale mít přehled o všem je práce pro supermany. Herní průmysl potřebuje několik opravdu globálních eventů za rok, i když je hlavní hráči nechtějí dále podporovat. Časem jim ale dojde, že nemá cenu hrát si na svém vlastním písečku. Jak už se to několikrát v minulosti stalo. Jak dlouho takové uvědomění může trvat? Dokud nedojde na čísla. Po vlně krásných výsledků během covidových let už většina firem zjistila, že to byla anomálie, která se nebude opakovat. A bude potřeba být globálně vidět. Třeba na budoucí verzi E3.