- Level Archív
- >
- Ročník 2023
- >
- Číslo 326
Level 326
- Vymačkat a zahodit? Už ne!
- Editorial
- 3
- Myši vylézají z děr
- Radar
- 8
- The Thaumatugre
- Radar
- 12
- Cities: Skylines 2
- Radar
- 13
- Diablo IV
- Radar
- 14
- Inkulinati
- Radar
- 16
- Jizdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Rok, rok, rok!
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: AI o herních časopisech
- Reaktor
- 21
- Wolfův revír: Rychlá cesta k cizí inteligenci
- Reaktor
- 22
- Datapoušť: Padesát herněvývojářských srazů v Brně
- Reaktor
- 23
- Shop: Mezi distributorem a vydavatelem
- Reaktor
- 24
- Futura: Hraní za deset let
- Reaktor
- 25
- Florent Guillaume & Don't Nod
- Rozhovor
- 26
- Don't Nod
- Focus
- 30
- Cihly zábavy: Záruka kvality
- Reaktor
- 32
- Víte, co podepisujete?
- Téma
- 34
- Resident Evil 4 - 5/5
- Recenze
- 40
- Remorse: The List - 3/5
- Recenze
- 41
- Mezi zábavou a propagandou
- Esej
- 42
- Atomic Heart - 4/5
- Recenze
- 45
- Blood Bowl 3 - 2/5
- Recenze
- 46
- Záleží na úhlu pohledu
- Esej
- 48
- Octopath Traveler II - 5/5
- Recenze
- 51
- Spellforce: Conquest of Eo - 4/5
- Recenze
- 52
- Wo Long: Fallen Dynasty - 3/5
- Recenze
- 53
- The Settlers: New Allies - 2/5
- Recenze
- 54
- Kirby's Return to Dream Land - 4/5
- Recenze
- 55
- Company of Heroes 3 - 4/5
- Recenze
- 56
- The Pale Beyond - 4/5
- Recenze
- 57
- Like a Dragon: Ishin! - 4/5
- Recenze
- 62
- Kirby's Dream Buffet - 3/5
- Recenze
- 63
- Dobývání Nintenda v Americe
- Scéna
- 64
- Mácha na Mečovém pobřeží
- Téma
- 68
- Návrat ztracené arkády: Akka Arrh
- Téma
- 72
- Frostpunk
- Deskovky
- 80
- Northgard: Země nepoznané
- Deskovky
- 81
- Planeta Comic-Con
- Scéna
- 82
- V cizím kabátě
- Téma
- 84
- Kostky, figurky a pixely
- Scéna
- 90
- O kom se mluví: Šindži Mikami
- Scéna
- 92
- Hammer Games & Jakub Hamerník
- Dílna
- 94
- Kam kráčí Amazon Games
- Focus
- 98
- Rozevlátý matador si plní samotářské sny
- Dílna
- 100
- Dobývání virtuální oblohy
- Téma
- 102
- Kup to, než to smažou
- Dílna
- 106
- Playstation VR2
- Tech
- 108
- Kultura kriplů - barevná, hlasitá a v televizi
- Retro
- 112
- Wokna česky
- Retro
- 114
- Klinická smrt Guybrushe Threepwooda
- Retro
- 116
- Sliby chyby: Bezdrátový zvuk
- Tech
- 118
- Gainward GeForce RTX 4080 Phantom GS
- Tech
- 120
- Making of: Knight Lore
- Retro
- 124
- Basic: Nástroj programátorské zkázy
- Retro
- 128
- Drsný Harry, který nešel ven
- Retro
- 130
- Redakční dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Jak vidíte budoucnost her?
- Outro
- 134
Editorial
- Vymačkat a zahodit? Už ne!
- Redakce
- 3
Radar
- Myši vylézají z děr
- Petr Poláček
- 8
- The Thaumatugre
- Pavel Skoták
- 12
- Cities: Skylines 2
- Pavel Skoták
- 13
- Diablo IV
- Vincent Olejník
- 14
- Inkulinati
- Martina Marešová
- 16
- Jizdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Rok, rok, rok!
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: AI o herních časopisech
- Lukáš Macura
- 21
- Wolfův revír: Rychlá cesta k cizí inteligenci
- Michal Rybka
- 22
- Datapoušť: Padesát herněvývojářských srazů v Brně
- Zdeněk Záhora
- 23
- Shop: Mezi distributorem a vydavatelem
- Martin Schovanec
- 24
- Futura: Hraní za deset let
- Marek Rosa
- 25
- Cihly zábavy: Záruka kvality
- Jarek Kolář
- 32
Rozhovor
- Florent Guillaume & Don't Nod
- Damiano Gerli
- 26
Focus
- Don't Nod
- Damiano Gerli
- 30
- Kam kráčí Amazon Games
- Ondřej Koch
- 98
Téma
- Víte, co podepisujete?
- Jan Hrbáč
- 34
- Mácha na Mečovém pobřeží
- Jonáš Kříž
- 68
- Návrat ztracené arkády: Akka Arrh
- Pavlína Nouzová
- 72
- V cizím kabátě
- Jonáš Kříž
- 84
- Dobývání virtuální oblohy
- Ondřej Gogela
- 102
Recenze
- Resident Evil 4 - 5/5
- Jan Olejník
- 40
- Remorse: The List - 3/5
- Jaroslav Tesák
- 41
- Atomic Heart - 4/5
- Lukáš Grygar
- 45
- Blood Bowl 3 - 2/5
- Jarda Konáš
- 46
- Octopath Traveler II - 5/5
- Jakub Kovář
- 51
- Spellforce: Conquest of Eo - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 52
- Wo Long: Fallen Dynasty - 3/5
- Karel Vaněk
- 53
- The Settlers: New Allies - 2/5
- Michal Vojkůvka
- 54
- Kirby's Return to Dream Land - 4/5
- Petr Poláček
- 55
- Company of Heroes 3 - 4/5
- Václav Skoták
- 56
- The Pale Beyond - 4/5
- Renáta Řeháková
- 57
- Like a Dragon: Ishin! - 4/5
- Pavel Skoták
- 62
- Kirby's Dream Buffet - 3/5
- Petr Poláček
- 63
Esej
- Mezi zábavou a propagandou
- Pavel Skoták
- 42
- Záleží na úhlu pohledu
- Jakub Kovář
- 48
Scéna
- Dobývání Nintenda v Americe
- Marek Bílek
- 64
- Planeta Comic-Con
- Pavel Dobrovský
- 82
- Kostky, figurky a pixely
- Jarda Konáš
- 90
- O kom se mluví: Šindži Mikami
- Ondřej Koch
- 92
Deskovky
- Frostpunk
- Jarda Konáš
- 80
- Northgard: Země nepoznané
- Jarda Konáš
- 81
Dílna
- Hammer Games & Jakub Hamerník
- Jan Horčík
- 94
- Rozevlátý matador si plní samotářské sny
- Jan Horčík
- 100
- Kup to, než to smažou
- Jan Horčík
- 106
Tech
- Playstation VR2
- Michal Zoubek
- 108
- Sliby chyby: Bezdrátový zvuk
- Jakub Michlovský
- 118
- Gainward GeForce RTX 4080 Phantom GS
- Jan Olejník
- 120
Retro
- Kultura kriplů - barevná, hlasitá a v televizi
- Jan Horčík
- 112
- Wokna česky
- Martin Žemlička
- 114
- Klinická smrt Guybrushe Threepwooda
- Ondřej Švára
- 116
- Making of: Knight Lore
- Pavel Dobrovský
- 124
- Basic: Nástroj programátorské zkázy
- Michal Rybka
- 128
- Drsný Harry, který nešel ven
- Damiano Gerli
- 130
Kultura
- Redakční dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Outro
- Jak vidíte budoucnost her?
- Redakce
- 134
VYMAČKAT A ZAHODIT? UŽ NE!
Letošní ročník Game Developers Conference (GDC 2023) v San Franciscu sice není první fyzickou verzí po covidové pauze, ale je první, kde se sešli skutečně všichni a naživo. Loni ještě celá řada firem, studií, a hlavně speakerů váhala a nakonec nedorazila, což se projevilo na celkovém dojmu z této prestižní záležitosti nejen pro vývojáře, ale i pro investory, vydavatele a novináře. Letos to byla „stará dobrá GDC“, dá se říci. Nebo spíš „stará, dobrá, ale lepší“. Až na šílené fronty kvůli ověření očkování, což všem připomnělo, že covid tu s námi ještě nějakou chvíli bude všude. Co ale vlastně letošní GDC přinesla nejhmatatelnějšího? Tam kde předchozím ročníkům vždy vládlo jednotné téma, ať už pro bylo VR nebo cloud gaming, letos hlavní téma nebylo – a překvapivě to nebyla otázka AI, jak by řada lidí předpokládala. Přeci jenom se ale přednáškovými sály táhly dva společné narativy.
První – prakticky na každé přednášce i meetingu padlo téma Diablo IV beta v různých kontacích. Někdo se ptal na dojmy, další se omlouval, že je ospalý, protože hrál dlouho. Běžné byly omluvy za chyby v prezentacích, protože nebyl čas – kvůli Diablo IV betě. Diablo je pořád fenomén, což koneckonců reprezentují i sepsané dojmy v tomto čísle. Nemohli jsme nové Diablo nechat ležet stranou.
Druhý, důležitější narativ, se týká udržitelnosti vývoje na různých úrovní od producentů po inženýry, grafiky, scenáristy, animátory a další profese v post-covidovém světě. Tolik přednášek, které se věnují mentálnímu a fyzickému zdraví a vlivu na vývoj her, GDC nikdy nezažila. Netýká se to všudypřítomného a mytického crunche, ale zejména polidštění vývoje – vývojář na jakékoliv pozici je člověk, který má právo být unavený, naštvaný a vyhořelý. Jak tomu předcházet, jak s tím pracovat v podmínkách kombinovaného vývoje, kdy řada lidí dělá z domu, a ne ze studia. Právě tohle téma přitahovalo velkou pozornost soudě dle natřískanosti sálů bez ohledu na to, jestli o tom povídal producent AAA studia nebo indie vývojář, co si hry na koleni dělá sám. Čím více se tohle téma bude probírat, tím lepší bude situace pro všechny v průmyslu, tím více talentu průmysl přitáhne, tím lepší hry bude generovat.