- Level Archív
- >
- Ročník 2022
- >
- Číslo 323
Level 323
- Been there, done that
- Editorial
- 3
- Ozvěny: Chceme žít virtuálně?
- Radar
- 8
- Age of Mythology se vrací
- Radar
- 10
- Blight: Survival
- Radar
- 11
- Blood Bowl 3
- Radar
- 12
- The Lord of the Rings: Return to Moria
- Radar
- 13
- Early access: Sandwalkers: The Fourteenth Caravan
- Radar
- 14
- Early access: Stranded: Alien Dawn
- Radar
- 15
- Early access: Marvel Snap
- Radar
- 16
- Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Megascan do každé rodiny
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Oznámení
- Reaktor
- 21
- Cihly zábavy: Hollywoodský přístup k level designu
- Reaktor
- 22
- Wolfův revír: Jsme ve světové technologické válce?
- Reaktor
- 24
- Datapoušť: Neviditelný tandem
- Reaktor
- 25
- Jörg Tittel: Prorok herní revoluce
- Rozhovor
- 26
- Hry, nebo literární díla? Ano
- Téma
- 34
- Gotham Knights - 3/5
- Recenze
- 40
- EA NHL 23 - 4/5
- Recenze
- 41
- Warhammer 40,000 Shootas, Blood & Teef - 4/5
- Recenze
- 41
- Jak na konec světa
- Esej
- 42
- God of War: Ragnarök - 5/5
- Recenze
- 45
- A Plague Tale: Requiem - 4/5
- Recenze
- 46
- New Tales from the Borderlands - 3/5
- Recenze
- 47
- Football Manager 2023 - 3/5
- Recenze
- 47
- Malí parťáci na coop
- Esej
- 48
- Mario + Rabbids Sparks of Hope - 4/5
- Recenze
- 51
- Scorn - 4/5
- Recenze
- 52
- Boj o přežití
- Esej
- 54
- Grounded - 4/5
- Recenze
- 57
- Uncharted: Legacy of Thieves Collection - 4/5
- Recenze
- 58
- Victoria 3 - 3/5
- Recenze
- 59
- Kooperace s ručením omezeným
- Esej
- 60
- The Last Oricru - 3/5
- Recenze
- 63
- Lords and Villeins - 4/5
- Recenze
- 64
- Giger, kam se podíváš
- Téma
- 66
- Empatie mezi pixely
- Focus
- 70
- Co pro svět znamenají moddeři
- Téma
- 72
- Válka o prsten
- Deskovky
- 76
- Vinohrad
- Deskovky
- 77
- Twilight Inscription
- Deskovky
- 77
- Tobě, synu, odkazuji sekyru +12
- Téma
- 78
- O kom se mluví: Hellena Taylorová
- Scéna
- 82
- Renesance handheldů
- Tech
- 84
- Simulované vzpomínky
- Focus
- 88
- Podvedení sběratelé
- Focus
- 90
- Jan Beneš & Oxymoron Games
- Dílna
- 92
- Profil: Basil Weber & Urban Games
- Dílna
- 96
- Jed jsem, sněd jsem
- Byznys
- 98
- Dveře jako problém
- Téma
- 104
- Příručka herního podnikatele
- Dílna
- 108
- Spielen sie, bitte
- Byznys
- 110
- Zakažte PUBG!
- Focus
- 114
- Rule of Rose musí zemřít
- Retro
- 116
- Sliby chyby: Třetí vlna virtuální reality
- Tech
- 118
- Quest, který skončil před soudem
- Retro
- 122
- Making of: Dračí historie
- Retro
- 124
- Strasti instalací před 30 lety
- Retro
- 128
- Samhain: Cesta ke konci
- Retro
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- U jaké hry byste chtěli mít kooperativní hraní?
- Redakce
- 134
Editorial
- Been there, done that
- Redakce
- 3
Radar
- Ozvěny: Chceme žít virtuálně?
- Petr Poláček
- 8
- Age of Mythology se vrací
- Pavel Skoták
- 10
- Blight: Survival
- Pavel Skoták
- 11
- Blood Bowl 3
- Pavel Skoták
- 12
- The Lord of the Rings: Return to Moria
- Pavel Skoták
- 13
- Early access: Sandwalkers: The Fourteenth Caravan
- Michal Zoubek
- 14
- Early access: Stranded: Alien Dawn
- Michal Zoubek
- 15
- Early access: Marvel Snap
- Robert Polák
- 16
- Jízdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Megascan do každé rodiny
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: Oznámení
- Lukáš Macura
- 21
- Cihly zábavy: Hollywoodský přístup k level designu
- Jarek Kolář
- 22
- Wolfův revír: Jsme ve světové technologické válce?
- Michal Rybka
- 24
- Datapoušť: Neviditelný tandem
- Zdeněk Záhora
- 25
Rozhovor
- Jörg Tittel: Prorok herní revoluce
- Jonáš Kříž
- 26
Téma
- Hry, nebo literární díla? Ano
- Kateřina Kovandová
- 34
- Giger, kam se podíváš
- Jarda Konáš
- 66
- Co pro svět znamenají moddeři
- Jan Horčík
- 72
- Tobě, synu, odkazuji sekyru +12
- Redakce
- 78
- Dveře jako problém
- Lenka Krsová
- 104
Recenze
- Gotham Knights - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 40
- Warhammer 40,000 Shootas, Blood & Teef - 4/5
- René Pokorný
- 41
- EA NHL 23 - 4/5
- Robert Polák
- 41
- God of War: Ragnarök - 5/5
- Karel Vaněk
- 45
- A Plague Tale: Requiem - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 46
- New Tales from the Borderlands - 3/5
- Jan Olejník
- 47
- Football Manager 2023 - 3/5
- Petr Poláček
- 47
- Mario + Rabbids Sparks of Hope - 4/5
- Jakub Kovář
- 51
- Scorn - 4/5
- Kuba Špiřík
- 52
- Grounded - 4/5
- Jan Hrbáč
- 57
- Uncharted: Legacy of Thieves Collection - 4/5
- Vincent Olejník
- 58
- Victoria 3 - 3/5
- Václav Skoták
- 59
- The Last Oricru - 3/5
- Tomáš Pavlas
- 63
- Lords and Villeins - 4/5
- Martina Marešová
- 64
Esej
- Jak na konec světa
- Karel Vaněk
- 42
- Malí parťáci na coop
- Jakub Kovář
- 48
- Boj o přežití
- Jan Hrbáč
- 54
- Kooperace s ručením omezeným
- Tomáš Pavlas
- 60
Focus
- Empatie mezi pixely
- Kateřina Kovandová
- 70
- Simulované vzpomínky
- Jan Horčík
- 88
- Podvedení sběratelé
- Ondřej Koch
- 90
- Zakažte PUBG!
- Marek Bílek
- 114
Deskovky
- Válka o prsten
- Jarda Konáš
- 76
- Vinohrad
- Jarda Konáš
- 77
- Twilight Inscription
- Jarda Konáš
- 77
Scéna
- O kom se mluví: Hellena Taylorová
- Ondřej Koch
- 82
Tech
- Renesance handheldů
- Jakub Michlovský
- 84
- Sliby chyby: Třetí vlna virtuální reality
- Michal Rybka
- 118
Dílna
- Jan Beneš & Oxymoron Games
- Jan Horčík
- 92
- Profil: Basil Weber & Urban Games
- Jan Horčík
- 96
- Příručka herního podnikatele
- Jan Horčík
- 108
Byznys
- Jed jsem, sněd jsem
- Martin Bach
- 98
- Spielen sie, bitte
- Ondřej Koch
- 110
Retro
- Rule of Rose musí zemřít
- Damiano Gerli
- 116
- Quest, který skončil před soudem
- Ondřej Švára
- 122
- Making of: Dračí historie
- Pavel Dobrovský
- 124
- Strasti instalací před 30 lety
- Martin Žemlička
- 128
- Samhain: Cesta ke konci
- Damiano Gerli
- 130
Kultura
- Kulturní dotazník
- Jan Horčík
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Redakce
- U jaké hry byste chtěli mít kooperativní hraní?
- Redakce
- 134
BEEN THERE, DONE THAT
Live service a předplatné se firmám líbí, ale trh se opět začíná saturovat. Poslední zveřejněné finanční výsledky řady firem včetně EA a Microsoftu ukázaly, že jakkoliv může hlavní byznys mírně drhnout, segment her podporujících live service (kontinuální přidávání nového online obsahu a sezonní záležitosti), případně online služby, fungující na systému předplatného, roste. Oba přístupy jsou samozřejmě dost odlišné. Live service i u primárně non-online titulů vyžaduje koupi základu a vytvoření účtu. Pak častokrát i nepodmíněné, ale žádané platby za určitý typ obsahu. On-demand služby jako Xbox Game Pass vám na základě předplatného zase zpřístupní knihovnu her, abyste si po dobu trvání předplatného mohli hrát, co chcete.
Prostě něco jako Netflix, Amazon Prime, Disney+ a jiné služby ve filmové branži, která se v tomto směru rozjela už dříve do obřích rozměrů.
Teď s tím všichni zmínění bojují, protože jim příliv nových zákazníků nekompenzuje investice do obsahu, aby nové zákazníky na něco bombastického přilákaly. Čeká to samé i podobné „live services” v herní branži? Jistěže, už se to stalo. Vzpomeňte si na to, jak si skoro všechny velké herní firmy založily vlastní distribuční online služby v domnělém boji se Steamem. Pak je všechny po pár letech zase zrušily nebo transformovaly – z distribučních služeb na live service služby pro podporu vlastních her. Nebo se vrátily ke Steamu.
Dynamika trhu v tomto ohledu zjevně funguje jako sinusoida – vzestup, pokles, vzestup, pokles. Záleží jen na tom, kdo přijde s jakým novým nápadem nebo byznys modelem. A jak rychle s tímto modelem narazí na strop v podobě zájmu zákazníků nebo jejich fyzického množství, jak se to s Game Pass službou stalo Microsoftu na Xbox platformách. Proto je právě pro Game Pass nejvíce růstová skupina zákazníků na Windows a v Microsoftu doufají, že se povede partnerství se Samsungem ohledně streamování do TV. A EA? Letos se ohání úspěšností live service díky nečekanému úspěchu FIFA 23 a s tím spojeným nárůstem registrovaných zákazníků. Když se ale příští rok nepodaří úspěch zopakovat s jinou hrou, půjde revenue dolů. Až Microsoft narazí na strop i na PC a nevyjde streamování do chytrých TV od Samsungu (což předpokládáme), co bude s Game Pass potom? Jde o řečnickou otázku, obě firmy budou hledat jiné způsoby jak vydělat, jiné platformy kde vydělat.
Je to nekonečný životní cyklus, ze kterého většinou neprofitují hráči. Musí se registrovat do několika služeb, při jejich transformaci nezřídka přijdou o obsah a málokdy jim někdo vrátí investované peníze. Jak z toho ven? Nebudovat službu jenom kvůli krátkodobým cílům na základě hospodářských výsledků z posledního roku nebo kvartálu. Ale to bychom asi chtěli příliš.
A zatímco budete přemýšlet o tom, kolik služeb si platíte, kolik různých účtů pro své hry udržujete, protože byste jinak přišli o updaty a nový obsah, užijte si články v tomto čísle. Třeba Martinovu analýzu postupného růstu skupiny Embracer v jednoho z největších globálních hráčů na poli her.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)