Menu
322 323 Listopad 2022 324
Články Editorial

Level 323

Editorial

  • Been there, done that
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Chceme žít virtuálně?
  • 8
  • Age of Mythology se vrací
  • 10
  • Blight: Survival
  • 11
  • Blood Bowl 3
  • 12
  • The Lord of the Rings: Return to Moria
  • 13
  • Early access: Sandwalkers: The Fourteenth Caravan
  • 14
  • Early access: Stranded: Alien Dawn
  • 15
  • Early access: Marvel Snap
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Megascan do každé rodiny
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Oznámení
  • 21
  • Cihly zábavy: Hollywoodský přístup k level designu
  • 22
  • Wolfův revír: Jsme ve světové technologické válce?
  • 24
  • Datapoušť: Neviditelný tandem
  • 25

Rozhovor

  • Jörg Tittel: Prorok herní revoluce
  • 26

Téma

  • Hry, nebo literární díla? Ano
  • 34
  • Giger, kam se podíváš
  • 66
  • Co pro svět znamenají moddeři
  • 72
  • Tobě, synu, odkazuji sekyru +12
  • 78
  • Dveře jako problém
  • 104

Recenze

  • Gotham Knights - 3/5
  • 40
  • Warhammer 40,000 Shootas, Blood & Teef - 4/5
  • 41
  • EA NHL 23 - 4/5
  • 41
  • God of War: Ragnarök - 5/5
  • 45
  • A Plague Tale: Requiem - 4/5
  • 46
  • New Tales from the Borderlands - 3/5
  • 47
  • Football Manager 2023 - 3/5
  • 47
  • Mario + Rabbids Sparks of Hope - 4/5
  • 51
  • Scorn - 4/5
  • 52
  • Grounded - 4/5
  • 57
  • Uncharted: Legacy of Thieves Collection - 4/5
  • 58
  • Victoria 3 - 3/5
  • 59
  • The Last Oricru - 3/5
  • 63
  • Lords and Villeins - 4/5
  • 64

Esej

  • Jak na konec světa
  • 42
  • Malí parťáci na coop
  • 48
  • Boj o přežití
  • 54
  • Kooperace s ručením omezeným
  • 60

Focus

  • Empatie mezi pixely
  • 70
  • Simulované vzpomínky
  • 88
  • Podvedení sběratelé
  • 90
  • Zakažte PUBG!
  • 114

Deskovky

  • Válka o prsten
  • 76
  • Vinohrad
  • 77
  • Twilight Inscription
  • 77

Scéna

  • O kom se mluví: Hellena Taylorová
  • 82

Tech

  • Renesance handheldů
  • 84
  • Sliby chyby: Třetí vlna virtuální reality
  • 118

Dílna

  • Jan Beneš & Oxymoron Games
  • 92
  • Profil: Basil Weber & Urban Games
  • 96
  • Příručka herního podnikatele
  • 108

Byznys

  • Jed jsem, sněd jsem
  • 98
  • Spielen sie, bitte
  • 110

Retro

  • Rule of Rose musí zemřít
  • 116
  • Quest, který skončil před soudem
  • 122
  • Making of: Dračí historie
  • 124
  • Strasti instalací před 30 lety
  • 128
  • Samhain: Cesta ke konci
  • 130

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133

Redakce

  • U jaké hry byste chtěli mít kooperativní hraní?
  • 134

BEEN THERE, DONE THAT

Live service a předplatné se firmám líbí, ale trh se opět začíná saturovat. Poslední zveřejněné finanční výsledky řady firem včetně EA a Microsoftu ukázaly, že jakkoliv může hlavní byznys mírně drhnout, segment her podporujících live service (kontinuální přidávání nového online obsahu a sezonní záležitosti), případně online služby, fungující na systému předplatného, roste. Oba přístupy jsou samozřejmě dost odlišné. Live service i u primárně non-online titulů vyžaduje koupi základu a vytvoření účtu. Pak častokrát i nepodmíněné, ale žádané platby za určitý typ obsahu. On-demand služby jako Xbox Game Pass vám na základě předplatného zase zpřístupní knihovnu her, abyste si po dobu trvání předplatného mohli hrát, co chcete.
Prostě něco jako Netflix, Amazon Prime, Disney+ a jiné služby ve filmové branži, která se v tomto směru rozjela už dříve do obřích rozměrů.

Teď s tím všichni zmínění bojují, protože jim příliv nových zákazníků nekompenzuje investice do obsahu, aby nové zákazníky na něco bombastického přilákaly. Čeká to samé i podobné „live services” v herní branži? Jistěže, už se to stalo. Vzpomeňte si na to, jak si skoro všechny velké herní firmy založily vlastní distribuční online služby v domnělém boji se Steamem. Pak je všechny po pár letech zase zrušily nebo transformovaly – z distribučních služeb na live service služby pro podporu vlastních her. Nebo se vrátily ke Steamu.

Dynamika trhu v tomto ohledu zjevně funguje jako sinusoida – vzestup, pokles, vzestup, pokles. Záleží jen na tom, kdo přijde s jakým novým nápadem nebo byznys modelem. A jak rychle s tímto modelem narazí na strop v podobě zájmu zákazníků nebo jejich fyzického množství, jak se to s Game Pass službou stalo Microsoftu na Xbox platformách. Proto je právě pro Game Pass nejvíce růstová skupina zákazníků na Windows a v Microsoftu doufají, že se povede partnerství se Samsungem ohledně streamování do TV. A EA? Letos se ohání úspěšností live service díky nečekanému úspěchu FIFA 23 a s tím spojeným nárůstem registrovaných zákazníků. Když se ale příští rok nepodaří úspěch zopakovat s jinou hrou, půjde revenue dolů. Až Microsoft narazí na strop i na PC a nevyjde streamování do chytrých TV od Samsungu (což předpokládáme), co bude s Game Pass potom? Jde o řečnickou otázku, obě firmy budou hledat jiné způsoby jak vydělat, jiné platformy kde vydělat.

Je to nekonečný životní cyklus, ze kterého většinou neprofitují hráči. Musí se registrovat do několika služeb, při jejich transformaci nezřídka přijdou o obsah a málokdy jim někdo vrátí investované peníze. Jak z toho ven? Nebudovat službu jenom kvůli krátkodobým cílům na základě hospodářských výsledků z posledního roku nebo kvartálu. Ale to bychom asi chtěli příliš.

A zatímco budete přemýšlet o tom, kolik služeb si platíte, kolik různých účtů pro své hry udržujete, protože byste jinak přišli o updaty a nový obsah, užijte si články v tomto čísle. Třeba Martinovu analýzu postupného růstu skupiny Embracer v jednoho z největších globálních hráčů na poli her.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)