Menu
321 322 Říjen 2022 323
Články Editorial

Level 322

Editorial

  • Co je tvoje, to je moje
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Příliš velké ambice
  • 8
  • Need for Speed Unbound
  • 10
  • Důkaz 111
  • 11
  • Silence of the Siren
  • 12
  • Forgotten But Unbroken
  • 13
  • Early access: Mahokenshi
  • 14
  • Early access: The Wandering Village
  • 15
  • Early access: Harvestella
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Umělá inteligence
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Sláva vítězům, čest poraženým
  • 21
  • Cihly zábavy: Psaní videoher
  • 22
  • Wolfův revír: Časy a sítě se mění
  • 24
  • Datapoušť: Ta hra, právě ta
  • 25

Rozhovor

  • Tomáš Jandáč: Redukce lepší než abstinence
  • 26

Téma

  • Black box herního vývoje
  • 34
  • Síla tagů na Steamu
  • 66
  • Poslední minuty The Last Oricru
  • 72
  • Hranatá renesance
  • 82

Esej

  • Comebacky jako droga
  • 40
  • Resuscitace nutná
  • 46
  • Interaktivní filmy
  • 52
  • Historická fantasy aneb dějiny a legendy v jednom
  • 60

Recenze

  • Return to Monkey Island - 5/5
  • 43
  • F1 Manager 2022 - 4/5
  • 44
  • The Last of Us Part I - 5/5
  • 49
  • Dorfromantik - 5/5
  • 50
  • The Excavation of the Hob's Barrow - 4/5
  • 51
  • Beacon Pines - 4/5
  • 51
  • Immortality - 4/5
  • 55
  • Diofield Chronicles - 2/5
  • 56
  • Trifox - 3/5
  • 57
  • No Place for Bravery - 3/5
  • 57
  • Saints Row - 2/5
  • 58
  • 1428: Shadows over Silesia - 4/5
  • 63
  • Metal: Hellsinger - 4/5
  • 64
  • You Suck at Parking - 3/5
  • 65
  • White Day: A Labyrinth Named School - 2/5
  • 65

Focus

  • Konečně česky
  • 70
  • Shořet při hraní
  • 78
  • Na konci s dechem
  • 88
  • Láska pro všechny
  • 102
  • Mladí kmeti a jejich křemíkové lásky
  • 110
  • Když Sid Meier vzpomíná
  • 112
  • Obnažení Rockstar Games
  • 114
  • Ochrana osobních dat hráče
  • 116

Deskovky

  • Hannibal & Hamilcar
  • 80
  • Konec věků
  • 81
  • Khora: Zlatý věk
  • 81

Tech

  • Doktoři herních konzolí
  • 90
  • Umělecká inteligence
  • 106
  • Sliby chyby: Trvalé vlastnictví her
  • 118

Dílna

  • Pavel Širůček & Old Oak Den
  • 96
  • Profil: Microids: Francouzská legenda
  • 100
  • Crunch je špatný
  • 104

Retro

  • Branky, body, miliardy
  • 122
  • Making of: Draconus: Cult of the Wyrm
  • 124
  • Rybkova nora: Logaritmické pravítko
  • 128
  • Soccer 2 a Soccer 3
  • 130

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133

Redakce

  • Jak dostat do her větší smysluplnost a hloubku?
  • 134

CO JE TVOJE, TO JE MOJE

Komu vlastně patří hra, kterou si koupíte online nebo fyzicky? Je vaše? Je studia či vydavatele? Patří majiteli platformy, na kterou jste si ji koupili? Michal Rybka v tomto čísle znovu otevírá dlouhé roky bolavé téma vlastnictví her. Popisuje genezi. Uvádí příklady. Hlavně se ale opět zamýšlí nad dopady současné praxe, kdy si kupujete pouze licenci, která může mít dopad na dokumentování historie herního průmyslu. A nejen to.

Na jednu stranu se zdá, že je tohle téma již dávno vytěžené, že si lidé zvykli na současný režim. Jak ale ukazuje i nedávné oznámení ukončení provozu streamovací služby Stadia od Google, vyřešené není nic. Google peníze hráčům, co si koupili hry, aby je pak za pravidelný poplatek za provoz služby mohli hrát, vrátí. Dopadlo by to tak v případě, že půjde k zemi Steam, Origin nebo další služby, které fungují roky? Pochybujeme, protože Google má přeci jenom dost prostředků z jiných – důležitějších – činností. Může si to dovolit. Kdyby skončila například služba GOG, CD Projekt by to položilo. Už takto se jí moc nedaří. Případné refundace by neměla mateřská firma z čeho zaplatit. Nabídla by možná všem možnost stažení všech zakoupených her, což v podstatě jako jediná umožňuje od začátku. Co ale s těmi zbylými službami, kterých je trh plný?

Odpovědi neexistují, nikdo je v době, kdy je jakýkoli audiovizuální produkt na dosah kliknutí v rámci služby, moc nehledá. Většinou začne až ve chvíli, kdy se k danému dílu, tedy i ke hře, už nemůže dostat. A nejde o to, že za to kdysi zaplatil. Jde o to, že si hru prostě už nezahraje. To je na tom to strašidelné. Myslíme si, že s námi některé služby budou napořád. Nadosmrti. Není to pravda. Kolikrát stačí jedno špatné rozhodnutí, a je konec. I pro zákazníky.

Téma Michala Rybky rámuje obsahově zajímavé číslo, kde se kromě jiného věnujeme i dvěma velmi zajímavým českým hrám, které právě vyšly. Akční RPG The Last Oricru je jednou z mála „velkých” tuzemských her tohoto roku – téma o tom, jak se hra dokončovala, doporučujeme. Recenzi si přečtete v příštím čísle. Tohle není hra na pár dnů. Izometrickou akční adventuru 1428: Shadows over Silesia jsme ale recenzovat stihli. Životní dílo Petra Kubíčka si nenechte ujít, minimálně na stránkách tohoto čísla. Třeba dostanete chuť si hru koupit a zahrát. To už je na vás.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)