Menu

Level 321

Editorial

  • Konsolidace nebo monopolizace?
  • 3

Radar

  • Gamescom je zpět, byl trošku „meh“
  • 8
  • Jízdní řád
  • 13
  • Early access: Multiversus
  • 14
  • Early access: Project Warlock II
  • 16

Reaktor

  • Need for Seed
  • 17
  • Jáma pekel: Válka a násilí
  • 18
  • Cihly zábavy: Virtuální loutky a herci
  • 22
  • Wolfův revír: Nemám rád Salmana Rushdieho
  • 24
  • Datapoušť: Souls-like mudrci a herní degustace
  • 25
  • Za pět minut dvanáct: Nadvláda strojů
  • 26

Rozhovor

  • Filip Kraucher: Spoj tři a vyhraj
  • 28

Téma

  • Druhý vstup do No Man´s Sky
  • 36
  • Měsíc v kuse s Playstation Plus
  • 76
  • Neutečeš!
  • 82
  • S podpisem nebo inkognito
  • 88
  • Tohle je má kultura!
  • 100
  • Složitá cesta herní detektivky
  • 106
  • Rakouská podobenství
  • 116

Recenze

  • Card Shark - 4/5
  • 42
  • Powerwash Simulator - 4/5
  • 43
  • As Dusk Falls - 3/5
  • 43
  • Stray - 4/5
  • 47
  • Cult of the Lamb - 5/5
  • 48
  • Spider-Man Remastered - 4/5
  • 49
  • Legends of Kingdom Rush - 3/5
  • 49
  • Way of the Hunter - 4/5
  • 53
  • Two Point Campus - 4/5
  • 54
  • Destroy All Humans 2: Reprobed - 3/5
  • 55
  • Cartel Tycoon - 3/5
  • 55
  • Citizen Sleeper - 4/5
  • 59
  • Hard West 2 - 4/5
  • 60
  • Gwent: Rogue Mage - 2/5
  • 65
  • Xenoblade Chronicles 3 - 5/5
  • 69

Esej

  • Opevněné město
  • 44
  • Průvodce lovce
  • 50
  • One man show
  • 56
  • Což takhle partičku gwintu?
  • 62
  • Japonské herní hrátky s filozofií
  • 66

Scéna

  • O kom se mluví: Jonny Watts
  • 70

Focus

  • Umělá inteligence hledá místo
  • 72
  • Labyrinth pokémoního světa
  • 74
  • Co oči nevidí, to uši nahradí
  • 86
  • Exodus ruských herních vývojářů
  • 110

Deskovky

  • Cesty osudu
  • 80
  • Král je mrtev
  • 81
  • Bulánci: Speciální jednotky
  • 81

Byznys

  • Miliardový pokojíček pro všechny
  • 92

Dílna

  • Promovaní inženýři a vývojáři
  • 94
  • Profil: Patrick Milvi & Mopeful Games
  • 98
  • Akce pro nezávislé
  • 104

Tech

  • Jak telefony ke hrám přišly
  • 112
  • Sliby chyby: Profesionální fotografie
  • 128

Retro

  • Rybkova nora: Jak Lego získalo inteligenci
  • 119
  • Když turbo zpomaluje
  • 120
  • Bugs Bunny hraje Pong
  • 122
  • Making of: Harvester
  • 124
  • Project M od SSI
  • 130

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133

Redakce

  • Jakou hru máte vždy nainstalovanou?
  • 134

KONSOLIDACE NEBO MONOPOLIZACE?

Po několikaleté pauze se na konci srpna v Kolíně nad Rýnem uskutečnil opravdový „živý“ gamescom, který potvrdil dlouhodobější proces – narůstající počet menších, středních i větších studií se shlukuje pod vlaječkou dvou, tří firem nebo investorů, chcete-li. Dva hlavní, Tencent a Embracer udávají tón diskuse. Už několikrát jsme na stránkách Levelu upozorňovali na to, že není měsíce, kdy by některá ze zmíněných značek neoznámila akvizici jiné firmy nebo studia. Srpen 2022 nebyl výjimkou, ale podstatné je, že to návštěvník Gamescomu mohl vidět na vlastní oči.

S ohledem na konání show/výstavy v Německu byla nejaktivnější skupina firem spadající pod Embracer Group. Obří stánek firmy Plaion (donedávna Koch Media), pod kterou spadá například Warhorse, hned vedle velký stánek THQ Nordic, naproti sídlí Embracer Group, hned vedle Saber Interactive a The Savvy Gaming Group (vlastněná šejky ze Saudské Arábie) a tak dále. Polovina haly patří jedné skupině, i když se navenek tváří jako několik různých firem. Všechny jsou ale součástí Embracer, stejně jako licence na Pána prstenů a Hobita, nebo sedm dalších studií jen za srpen. Zní to děsivě? Ano, vzniká globální herní velký bratr, který schramstne všechno, co nezvládne ovládnout Tencent.

Přítomnost čínského giganta byla na Gamescomu logicky minimální, zato se i v poslední době činí na poli investic do firem po celém světě, včetně Ubisoftu. Na poli akvizice se jim může vyrovnat snad jenom Microsoft, ale i ten už nějaký ten měsíc mlčí. A zbytek velkých hráčů včetně Sony, Take-Two nebo Square Enix? Nic moc, oni výše zmíněným svá studia a značky spíš prodávají (třeba jako nedávno Square Enix). Na videoherní produkci, zdá se, nemá nic z toho dopad. Zatím. Všechno běží jako dodnes. Nabízí se však otázka, kde to celé skončí? Kdy dojdou studia, která si zmíněné společnosti ještě mohou koupit? Jsou investiční peníze, které do nich tečou ze státní čínské či saudskoarabské kasy konečné jako zásoby fosilních paliv? Odpovědi se hledají obtížně, ale abychom odpověděli na otázku z titulku: zatím směřujeme spíše k monopolizaci. Době, kdy skoro všichni vývojáři budou spadat buď pod Embracer, Tencent nebo Microsoft. A zbylých 10 % se bude hrabat na svém malém pískovišti, které jim velký bratr postaví, aby měl klid. A aspoň nějakou konkurenci.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)