- Level Archív
- >
- Ročník 2022
- >
- Číslo 322
Level 322
- Co je tvoje, to je moje
- Editorial
- 3
- Ozvěny: Příliš velké ambice
- Radar
- 8
- Need for Speed Unbound
- Radar
- 10
- Důkaz 111
- Radar
- 11
- Silence of the Siren
- Radar
- 12
- Forgotten But Unbroken
- Radar
- 13
- Early access: Mahokenshi
- Radar
- 14
- Early access: The Wandering Village
- Radar
- 15
- Early access: Harvestella
- Radar
- 16
- Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Umělá inteligence
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Sláva vítězům, čest poraženým
- Reaktor
- 21
- Cihly zábavy: Psaní videoher
- Reaktor
- 22
- Wolfův revír: Časy a sítě se mění
- Reaktor
- 24
- Datapoušť: Ta hra, právě ta
- Reaktor
- 25
- Tomáš Jandáč: Redukce lepší než abstinence
- Rozhovor
- 26
- Black box herního vývoje
- Téma
- 34
- Comebacky jako droga
- Esej
- 40
- Return to Monkey Island - 5/5
- Recenze
- 43
- F1 Manager 2022 - 4/5
- Recenze
- 44
- Resuscitace nutná
- Esej
- 46
- The Last of Us Part I - 5/5
- Recenze
- 49
- Dorfromantik - 5/5
- Recenze
- 50
- The Excavation of the Hob's Barrow - 4/5
- Recenze
- 51
- Beacon Pines - 4/5
- Recenze
- 51
- Interaktivní filmy
- Esej
- 52
- Immortality - 4/5
- Recenze
- 55
- Diofield Chronicles - 2/5
- Recenze
- 56
- No Place for Bravery - 3/5
- Recenze
- 57
- Trifox - 3/5
- Recenze
- 57
- Saints Row - 2/5
- Recenze
- 58
- Historická fantasy aneb dějiny a legendy v jednom
- Esej
- 60
- 1428: Shadows over Silesia - 4/5
- Recenze
- 63
- Metal: Hellsinger - 4/5
- Recenze
- 64
- White Day: A Labyrinth Named School - 2/5
- Recenze
- 65
- You Suck at Parking - 3/5
- Recenze
- 65
- Síla tagů na Steamu
- Téma
- 66
- Konečně česky
- Focus
- 70
- Poslední minuty The Last Oricru
- Téma
- 72
- Shořet při hraní
- Focus
- 78
- Hannibal & Hamilcar
- Deskovky
- 80
- Khora: Zlatý věk
- Deskovky
- 81
- Konec věků
- Deskovky
- 81
- Hranatá renesance
- Téma
- 82
- Na konci s dechem
- Focus
- 88
- Doktoři herních konzolí
- Tech
- 90
- Pavel Širůček & Old Oak Den
- Dílna
- 96
- Profil: Microids: Francouzská legenda
- Dílna
- 100
- Láska pro všechny
- Focus
- 102
- Crunch je špatný
- Dílna
- 104
- Umělecká inteligence
- Tech
- 106
- Mladí kmeti a jejich křemíkové lásky
- Focus
- 110
- Když Sid Meier vzpomíná
- Focus
- 112
- Obnažení Rockstar Games
- Focus
- 114
- Ochrana osobních dat hráče
- Focus
- 116
- Sliby chyby: Trvalé vlastnictví her
- Tech
- 118
- Branky, body, miliardy
- Retro
- 122
- Making of: Draconus: Cult of the Wyrm
- Retro
- 124
- Rybkova nora: Logaritmické pravítko
- Retro
- 128
- Soccer 2 a Soccer 3
- Retro
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Jak dostat do her větší smysluplnost a hloubku?
- Redakce
- 134
Editorial
- Co je tvoje, to je moje
- Redakce
- 3
Radar
- Ozvěny: Příliš velké ambice
- Petr Poláček
- 8
- Need for Speed Unbound
- Pavel Skoták
- 10
- Důkaz 111
- Pavel Skoták
- 11
- Silence of the Siren
- Pavel Skoták
- 12
- Forgotten But Unbroken
- Pavel Skoták
- 13
- Early access: Mahokenshi
- Michal Zoubek
- 14
- Early access: The Wandering Village
- Michal Zoubek
- 15
- Early access: Harvestella
- Jakub Kovář
- 16
- Jízdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Umělá inteligence
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: Sláva vítězům, čest poraženým
- Lukáš Macura
- 21
- Cihly zábavy: Psaní videoher
- Jarek Kolář
- 22
- Wolfův revír: Časy a sítě se mění
- Michal Rybka
- 24
- Datapoušť: Ta hra, právě ta
- Zdeněk Záhora
- 25
Rozhovor
- Tomáš Jandáč: Redukce lepší než abstinence
- Pavel Dobrovský
- 26
Téma
- Black box herního vývoje
- Lenka Krsová
- 34
- Síla tagů na Steamu
- Ondřej Koch
- 66
- Poslední minuty The Last Oricru
- Ondřej Koch
- 72
- Hranatá renesance
- Ondřej Gogela
- 82
Esej
- Comebacky jako droga
- Pavel Dobrovský
- 40
- Resuscitace nutná
- Michal Vojkůvka
- 46
- Interaktivní filmy
- Václav Rybář
- 52
- Historická fantasy aneb dějiny a legendy v jednom
- Tomáš Erhart
- 60
Recenze
- Return to Monkey Island - 5/5
- Pavel Dobrovský
- 43
- F1 Manager 2022 - 4/5
- Václav Skoták
- 44
- The Last of Us Part I - 5/5
- Michal Vojkůvka
- 49
- Dorfromantik - 5/5
- Jakub Kovář
- 50
- The Excavation of the Hob's Barrow - 4/5
- Kuba Špiřík
- 51
- Beacon Pines - 4/5
- Martina Marešová
- 51
- Immortality - 4/5
- Václav Rybář
- 55
- Diofield Chronicles - 2/5
- Robert Polák
- 56
- Trifox - 3/5
- Jaroslav Tesák
- 57
- No Place for Bravery - 3/5
- Jakub Kovář
- 57
- Saints Row - 2/5
- Jan Olejník
- 58
- 1428: Shadows over Silesia - 4/5
- Tomáš Erhart
- 63
- Metal: Hellsinger - 4/5
- René Pokorný
- 64
- You Suck at Parking - 3/5
- Ondřej Šídlo
- 65
- White Day: A Labyrinth Named School - 2/5
- Jiří Pavlovský
- 65
Focus
- Konečně česky
- Martin Žemlička
- 70
- Shořet při hraní
- Jonáš Kříž
- 78
- Na konci s dechem
- Marek Bílek
- 88
- Láska pro všechny
- Kateřina Kovandová
- 102
- Mladí kmeti a jejich křemíkové lásky
- Jonáš Kříž
- 110
- Když Sid Meier vzpomíná
- Jakub Kovář
- 112
- Obnažení Rockstar Games
- Ondřej Koch
- 114
- Ochrana osobních dat hráče
- Martin Kasper
- 116
Deskovky
- Hannibal & Hamilcar
- Jarda Konáš
- 80
- Konec věků
- Jarda Konáš
- 81
- Khora: Zlatý věk
- Jarda Konáš
- 81
Tech
- Doktoři herních konzolí
- Martin Žemlička
- 90
- Umělecká inteligence
- Jan Olejník
- 106
- Sliby chyby: Trvalé vlastnictví her
- Michal Rybka
- 118
Dílna
- Pavel Širůček & Old Oak Den
- Jan Horčík
- 96
- Profil: Microids: Francouzská legenda
- Jan Horčík
- 100
- Crunch je špatný
- Jan Horčík
- 104
Retro
- Branky, body, miliardy
- Ondřej Švára
- 122
- Making of: Draconus: Cult of the Wyrm
- Damiano Gerli
- 124
- Rybkova nora: Logaritmické pravítko
- Michal Rybka
- 128
- Soccer 2 a Soccer 3
- Damiano Gerli
- 130
Kultura
- Kulturní dotazník
- Kateřina Kovandová
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Redakce
- Jak dostat do her větší smysluplnost a hloubku?
- Redakce
- 134
CO JE TVOJE, TO JE MOJE
Komu vlastně patří hra, kterou si koupíte online nebo fyzicky? Je vaše? Je studia či vydavatele? Patří majiteli platformy, na kterou jste si ji koupili? Michal Rybka v tomto čísle znovu otevírá dlouhé roky bolavé téma vlastnictví her. Popisuje genezi. Uvádí příklady. Hlavně se ale opět zamýšlí nad dopady současné praxe, kdy si kupujete pouze licenci, která může mít dopad na dokumentování historie herního průmyslu. A nejen to.
Na jednu stranu se zdá, že je tohle téma již dávno vytěžené, že si lidé zvykli na současný režim. Jak ale ukazuje i nedávné oznámení ukončení provozu streamovací služby Stadia od Google, vyřešené není nic. Google peníze hráčům, co si koupili hry, aby je pak za pravidelný poplatek za provoz služby mohli hrát, vrátí. Dopadlo by to tak v případě, že půjde k zemi Steam, Origin nebo další služby, které fungují roky? Pochybujeme, protože Google má přeci jenom dost prostředků z jiných – důležitějších – činností. Může si to dovolit. Kdyby skončila například služba GOG, CD Projekt by to položilo. Už takto se jí moc nedaří. Případné refundace by neměla mateřská firma z čeho zaplatit. Nabídla by možná všem možnost stažení všech zakoupených her, což v podstatě jako jediná umožňuje od začátku. Co ale s těmi zbylými službami, kterých je trh plný?
Odpovědi neexistují, nikdo je v době, kdy je jakýkoli audiovizuální produkt na dosah kliknutí v rámci služby, moc nehledá. Většinou začne až ve chvíli, kdy se k danému dílu, tedy i ke hře, už nemůže dostat. A nejde o to, že za to kdysi zaplatil. Jde o to, že si hru prostě už nezahraje. To je na tom to strašidelné. Myslíme si, že s námi některé služby budou napořád. Nadosmrti. Není to pravda. Kolikrát stačí jedno špatné rozhodnutí, a je konec. I pro zákazníky.
Téma Michala Rybky rámuje obsahově zajímavé číslo, kde se kromě jiného věnujeme i dvěma velmi zajímavým českým hrám, které právě vyšly. Akční RPG The Last Oricru je jednou z mála „velkých” tuzemských her tohoto roku – téma o tom, jak se hra dokončovala, doporučujeme. Recenzi si přečtete v příštím čísle. Tohle není hra na pár dnů. Izometrickou akční adventuru 1428: Shadows over Silesia jsme ale recenzovat stihli. Životní dílo Petra Kubíčka si nenechte ujít, minimálně na stránkách tohoto čísla. Třeba dostanete chuť si hru koupit a zahrát. To už je na vás.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)