- Level Archív
- >
- Ročník 2019
- >
- Číslo 299
Level 299
- Výdrž se cení
- Editorial
- 3
- Zpátky na Steam
- Radar
- 8
- Diablo IV
- Radar
- 10
- Crusader Kings 3 a ti další
- Radar
- 12
- Surviving the Aftermath
- Radar
- 14
- Everspace 2
- Radar
- 15
- Mashinky
- Radar
- 16
- Command a Conquer Remastered
- Radar
- 17
- Project A
- Radar
- 18
- Jízdní řád
- Radar
- 19
- Jáma pekel: The Outer Worlds
- Reaktor
- 20
- Wolfův revír: Bez internetu
- Reaktor
- 22
- Továrna na sny: Cesta ztraceného hrdiny #4
- Reaktor
- 24
- Za pět minut dvanáct: Co se vleče, neuteče
- Reaktor
- 25
- Dave Gilbert: Světlonoš adventur
- Rozhovor
- 26
- Zahraj to znovu a jinde
- Focus
- 34
- Dlouholetá tajemství
- Téma
- 39
- Hra o vaše soukromí
- Fenomén
- 42
- Death Stranding - 5/5
- Recenze
- 47
- Call of Duty: Modern Warfare - 4/5
- Recenze
- 50
- Destiny 2: Shadowkeep - 4/5
- Recenze
- 54
- Grid - 4/5
- Recenze
- 56
- Final Fantasy VIII Remastered - 4/5
- Recenze
- 58
- Disco Elysium - 4/5
- Recenze
- 60
- John Wick Hex - 4/5
- Recenze
- 62
- Deliver Us the Moon - 3/5
- Recenze
- 64
- Pilgrims - 4/5
- Recenze
- 66
- Trine 4: The Nightmare Prince - 4/5
- Recenze
- 68
- Code Vein - 3/5
- Recenze
- 70
- Spiel
- Deskovky
- 74
- Série Sherlock
- Deskovky
- 75
- Humoru pomálu
- Téma
- 76
- Pronájem herní zábavy
- Byznys
- 80
- Jak přišla na svět grafická API
- Focus
- 84
- Filmový základ prémiových her
- Téma
- 88
- CEEGA 2019
- Téma
- 92
- Jak uniknout z únikovky?
- Fenomén
- 96
- Udělat si vlastní Dayz
- Dílna
- 100
- Profil: Per Fornander a Carry Castle
- Dílna
- 104
- Příběh vývoje: Strategie s příběhem od A#
- Dílna
- 106
- Making of: Quarantine
- Retro
- 108
- Retronaut: Planescape: Torment
- Retro
- 112
- Snílci: Danielle Bunten Berry
- Retro
- 114
- Osobní legendy: Lukáš Řezníček
- Retro
- 116
- Rybkova nora: Poslední pokusy osmibitů
- Retro
- 117
- Retrosága: Gothic
- Retro
- 118
- Tenkrát poprvé: Rail Shooters
- Retro
- 122
- Novinky
- Tech
- 124
- Playstation 5
- Tech
- 126
- Backend stories
- Inzerce
- 129
- Domácí PC
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Death Stranding
- Outro
- 134
Editorial
- Výdrž se cení
- Redakce
- 3
Radar
- Zpátky na Steam
- Petr Poláček
- 8
- Diablo IV
- Pavel Skoták
- 10
- Crusader Kings 3 a ti další
- Patrik Hajda
- 12
- Surviving the Aftermath
- Pavel Skoták
- 14
- Everspace 2
- Pavel Skoták
- 15
- Mashinky
- Jan Slavík
- 16
- Command a Conquer Remastered
- Jan Slavík
- 17
- Project A
- Jan Slavík
- 18
- Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 19
Reaktor
- Jáma pekel: The Outer Worlds
- Dan Vávra
- 20
- Wolfův revír: Bez internetu
- Michal Rybka
- 22
- Továrna na sny: Cesta ztraceného hrdiny #4
- Vladimír Geršl
- 24
- Za pět minut dvanáct: Co se vleče, neuteče
- Lukáš Macura
- 25
Rozhovor
- Dave Gilbert: Světlonoš adventur
- Pavel Dobrovský
- 26
Focus
- Zahraj to znovu a jinde
- Jakub Kovář
- 34
- Jak přišla na svět grafická API
- Mikoláš Zuza
- 84
Téma
- Dlouholetá tajemství
- Ondřej Koch
- 39
- Humoru pomálu
- Ondřej Švára
- 76
- Filmový základ prémiových her
- Pavel Skoták
- 88
- CEEGA 2019
- Redakce
- 92
Fenomén
- Hra o vaše soukromí
- Gábina Šuterová
- 42
- Jak uniknout z únikovky?
- Tereza Krobová
- 96
Recenze
- Death Stranding - 5/5
- David Ryneš
- 47
- Call of Duty: Modern Warfare - 4/5
- Ondřej Švára
- 50
- Destiny 2: Shadowkeep - 4/5
- Gábina Šuterová
- 54
- Grid - 4/5
- Václav Rybář
- 56
- Final Fantasy VIII Remastered - 4/5
- Jan Olejník
- 58
- Disco Elysium - 4/5
- Vilém Koubek
- 60
- John Wick Hex - 4/5
- Patrik Hajda
- 62
- Deliver Us the Moon - 3/5
- Jakub Kovář
- 64
- Pilgrims - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 66
- Trine 4: The Nightmare Prince - 4/5
- Ondřej Myšák
- 68
- Code Vein - 3/5
- Pavel Skoták
- 70
Deskovky
- Spiel
- Patrik Hajda
- 74
- Série Sherlock
- Patrik Hajda
- 75
Byznys
- Pronájem herní zábavy
- Ondřej Švára
- 80
Dílna
- Udělat si vlastní Dayz
- Jan Horčík
- 100
- Profil: Per Fornander a Carry Castle
- Jan Horčík
- 104
- Příběh vývoje: Strategie s příběhem od A#
- Jan Horčík
- 106
Retro
- Making of: Quarantine
- Pavel Dobrovský
- 108
- Retronaut: Planescape: Torment
- Jan Olejník
- 112
- Snílci: Danielle Bunten Berry
- Pavel Dobrovský
- 114
- Osobní legendy: Lukáš Řezníček
- Redakce
- 116
- Rybkova nora: Poslední pokusy osmibitů
- Michal Rybka
- 117
- Retrosága: Gothic
- Jan Olejník
- 118
- Tenkrát poprvé: Rail Shooters
- Pavel Dobrovský
- 122
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 124
- Playstation 5
- Jan Olejník
- 126
- Domácí PC
- Redakce
- 130
Kultura
- Kulturní dotazník
- Jan Olejník
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Outro
- Death Stranding
- David Ryneš
- 134
VÝDRŽ SE CENÍ
Psal se rok 2001 a v Levelu číslo 80 jsme jako téma hlavního článku čísla zvolili představení takzvaných VIP vývojářů – lidí, které bylo možné před 18 lety považovat za nejblyštivější herní celebrity. Z dvanácti tehdy zmíněných osobností se na vrcholu branže dodnes udržely jen dvě – Šigeru Mijamoto a Hideo Kodžima. Ostatní, jako John Romero, Warren Spector, David Perry nebo Peter Molyneux, se sice hrám věnují dodnes, ale rozhodně už nemůžeme tvrdit, že vydání jejich her je nějakou netrpělivě očekávanou, nebo dokonce výjimečně sledovanou událostí. To Hideo Kodžima se drží na vrcholu pořád a aktuální Death Stranding je opět jednou ze zásadních her tohoto roku. Kodžima navíc nijak neustupuje ze svého stylu – jeho hry nejdou naproti aktuálním trendům, nebojí se „divných“ nápadů ani složitých překombinovaných příběhů. Jede si zkrátka pořád to své a hráče to i po letech baví.
Výdrž se cení. Ne nadarmo sportovci po nějakém velkém úspěchu prohlašují, že zvítězit poprvé je těžké, ale obhajovat titul je mnohem těžší. Zazářit jednou může být náhoda, ale postavit na základech prvního úspěchu něco, co vydrží, to je známka skutečné výjimečnosti. Za vývojáře Kodžimova typu, a pár jich přeci jenom je, bychom tedy měli být vděční.
Mimochodem, děkujeme vám za vaše ohlasy, které jste sepsali po výzvě v minulém čísle. Živě nad nimi diskutujeme už pěkných pár týdnů a budeme se jimi řídit. Na shledanou v Levelu 300!