- Level Archív
- >
- Ročník 2019
- >
- Číslo 294
Level 294
- Triumf za mořem
- Editorial
- 3
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- Radar
- 8
- Beyond a Steel Sky
- Radar
- 10
- Legacy
- Radar
- 11
- ANNO 1800
- Radar
- 12
- Jáma pekel: Čas na změnu?
- Reaktor
- 14
- Wolfův revír: Subscribe to Pewdiepie
- Reaktor
- 17
- Za pět minut dvanáct: Stadia, další stadium hraní?
- Reaktor
- 18
- Hry vytvořené v časovém presu
- Focus
- 20
- Jaroslav Beck: Americký hudební sen
- Rozhovor
- 28
- Kam kráčíš, Bioware?
- Focus
- 36
- Hry v novinách (ne)chceme
- Téma
- 40
- Sekiro: Shadows Die Twice - 4/5
- Recenze
- 44
- Apex Legends - 5/5
- Recenze
- 48
- Devil May Cry 5 - 4/5
- Recenze
- 50
- Baba Is You - 5/5
- Recenze
- 54
- Dirt Rally 2.0 - 4/5
- Recenze
- 56
- Tales of Vesperia - 5/5
- Recenze
- 60
- Trials Rising - 4/5
- Recenze
- 62
- Sid Meier‘s Civilization VI: Gathering Storm - 3/5
- Recenze
- 64
- Tom Clancy’s: The Division 2 - 5/5
- Recenze
- 66
- Anthem - 2/5
- Recenze
- 70
- Battlefleet Gothic: Armada II - 4/5
- Recenze
- 74
- Mluvte na hry!
- Fenomén
- 76
- Herní interaktivita ve filmech
- Fenomén
- 80
- Opomíjené umění
- Fenomén
- 84
- Legendy Nintenda
- Byznys
- 88
- Nečekané premiéry
- Téma
- 92
- Kam až vás mapy zavedou
- Téma
- 96
- Z kasina k vývoji her
- Dílna
- 100
- Profil: Mateusz „Meti“ Pilski a Ice Code Games
- Dílna
- 104
- Příběh vývoje: Japonská herní extravaganza
- Dílna
- 106
- Making of: Dreamland: Final Solution
- Retro
- 108
- Rybkova nora: Curta Calculator: Výpočetní granát pro Hitlera
- Retro
- 112
- Osobní legendy: Karel Matějka
- Retro
- 113
- Retronaut: Carmageddon
- Retro
- 114
- Snílci: Násir Gebelli
- Retro
- 116
- Retrosága: Devil May Cry
- Retro
- 118
- Tenkrát poprvé: Autoheal: Začátky prokletí FPS
- Retro
- 122
- Novinky
- Tech
- 124
- Hraní na Linuxu
- Tech
- 126
- Všechno bude v cloudu!
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Sekiro: Shadows Die Twice
- Outro
- 134
Editorial
- Triumf za mořem
- Redakce
- 3
Radar
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- Jan Slavík
- 8
- Beyond a Steel Sky
- Jan Slavík
- 10
- Legacy
- Jan Slavík
- 11
- ANNO 1800
- Jan Slavík
- 12
Reaktor
- Jáma pekel: Čas na změnu?
- Dan Vávra
- 14
- Wolfův revír: Subscribe to Pewdiepie
- Michal Rybka
- 17
- Za pět minut dvanáct: Stadia, další stadium hraní?
- Lukáš Macura
- 18
Focus
- Hry vytvořené v časovém presu
- Jan Slavík
- 20
- Kam kráčíš, Bioware?
- Ondřej Švára
- 36
Rozhovor
- Jaroslav Beck: Americký hudební sen
- Pavel Dobrovský
- 28
Téma
- Hry v novinách (ne)chceme
- Gábina Šuterová
- 40
- Nečekané premiéry
- Pavel Dobrovský
- 92
- Kam až vás mapy zavedou
- Jakub Kovář
- 96
Recenze
- Sekiro: Shadows Die Twice - 4/5
- Jan Olejník
- 44
- Apex Legends - 5/5
- Aleš Smutný
- 48
- Devil May Cry 5 - 4/5
- Jan Slavík
- 50
- Baba Is You - 5/5
- Jan Slavík
- 54
- Dirt Rally 2.0 - 4/5
- Václav Rybář
- 56
- Tales of Vesperia - 5/5
- Pavel Skoták
- 60
- Trials Rising - 4/5
- Ondřej Švára
- 62
- Sid Meier‘s Civilization VI: Gathering Storm - 3/5
- Ondřej Švára
- 64
- Tom Clancy’s: The Division 2 - 5/5
- David Ryneš
- 66
- Anthem - 2/5
- David Ryneš
- 70
- Battlefleet Gothic: Armada II - 4/5
- Aleš Smutný
- 74
Fenomén
- Mluvte na hry!
- Pavel Dobrovský
- 76
- Herní interaktivita ve filmech
- Jiří Pavlovský
- 80
- Opomíjené umění
- Pavel Skoták
- 84
Byznys
- Legendy Nintenda
- Ondřej Švára
- 88
Dílna
- Z kasina k vývoji her
- Jan Horčík
- 100
- Profil: Mateusz „Meti“ Pilski a Ice Code Games
- Jan Horčík
- 104
- Příběh vývoje: Japonská herní extravaganza
- Jan Horčík
- 106
Retro
- Making of: Dreamland: Final Solution
- Pavel Dobrovský
- 108
- Rybkova nora: Curta Calculator: Výpočetní granát pro Hitlera
- Michal Rybka
- 112
- Osobní legendy: Karel Matějka
- Karel Matějka
- 113
- Retronaut: Carmageddon
- Jan Olejník
- 114
- Snílci: Násir Gebelli
- Pavel Dobrovský
- 116
- Retrosága: Devil May Cry
- Jan Olejník
- 118
- Tenkrát poprvé: Autoheal: Začátky prokletí FPS
- Pavel Dobrovský
- 122
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 124
- Hraní na Linuxu
- Jiří Svák
- 126
- Všechno bude v cloudu!
- Michal Rybka
- 130
Kultura
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Outro
- Sekiro: Shadows Die Twice
- Jan Olejník
- 134
TRIUMF ZA MOŘEM
Aniž bychom chtěli jakkoliv snižovat loňský úspěch Chuchla na IGF Awards, letošní dvojnásobné vítězství Beat Saberu na souběžných Game Developers Choice Awards v San Franciscu je skutečně výjimečné. Nadšení Vladimíra „Lokiho“ Hrinčára, který při přebírání ceny zakřičel slovensky do mikrofonu „Jančo, máme nejlepší VR hru!“ nebylo ani předstírané, ani neopodstatněné. První místo v anketě, ve které jsou mezi porotci vývojáři z celého světa, se rozhodně cení, a její následné potvrzení v „Ceně publika“ je vzhledem k loňské konkurenci ještě překvapivější. Možná jen škoda, že tento velký úspěch byl českými neherními médii, na rozdíl od loňského triumfu Amanity, absolutně ignorován.
Na druhou stranu, o hrách se v českých médiích mluvilo v posledních týdnech dost. Na rozdíl od ceny na GDCA nezapadla zpráva o milionu prodaných kopiích Beat Saberu a ani informace ze zprávy před časem založené Asociace českých herních vývojářů. Ta se pokusila shrnout základní data o herním průmyslu u nás a definovat problémy, které české tvůrce her dlouhodobě trápí. Možná bychom raději viděli ještě konkrétnější data. Neustálé srovnávání neporovnatelných čísel tržeb herní a filmové branže už po všech těch letech působí spíše jako trapné vychloubání než jako pádná argumentace, ale i tak je fajn, že se kolem her zase trochu probudila veřejná debata.
V aktuálním Levelu se samozřejmě českým hrám věnujeme také. Rozhovor s Jaroslavem Beckem z týmu Beat Games, příběh Attu Games o vývoji Feudal Alloy nebo dosud víceméně neznámá historie české adventury Dreamland, je jen malou ukázkou toho, co jsme pro vás v tomto čísle přichystali. Z dalších článků doporučujeme k přečtení komentáře Dana Vávry a Lukáše Macury o Google Stadia, obrovské téma Honzy Slavíka o Game Jamech nebo recenze hojně diskutovaných her – Sekira od FromSoftware, The Division 2, Devil May Cry 5 či skryté perly Baba Is You.