- Level Archív
- >
- Ročník 2016
- >
- Číslo 263
Level 263
- Networking
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Co se děje v trávě
- Radar
- 8
- Tokyo 42
- Radar
- 10
- Ghost Theory
- Radar
- 12
- Homefront: The Revolution
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Kde jsou normální hry?!
- Reaktor
- 16
- Wolfův revír: Jak vydělat na virtuální realitě?
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Chci to zadarmo
- Reaktor
- 19
- Továrna na sny: Erotika ve hrách
- Reaktor
- 20
- Virtuální realita je tady
- Fenomén
- 23
- Navíd Chonsárí: Historické lekcem musí bavit
- Rozhovor
- 28
- Zlaté české hlavičky
- Téma
- 36
- Svobodné volby
- Téma
- 42
- Velký bratr ukrytý ve videohrách
- Fenomén
- 46
- Let’s play: Reklama, nebo hrozba?
- Téma
- 50
- Dark souls III - 5/5
- Recenze
- 54
- The Banner Saga 2 - 4/5
- Recenze
- 58
- Tom Clancy‘s the Division - 5/5
- Recenze
- 60
- Sheltered - 2/5
- Recenze
- 62
- Mimpi Dreams - 4/5
- Recenze
- 63
- Salt and Sanctuary - 5/5
- Recenze
- 64
- Hyper Light Drifter - 4/5
- Recenze
- 66
- Quantum Break - 3/5
- Recenze
- 68
- Adr1ft - 2/5
- Recenze
- 70
- Hitman - 2/5
- Recenze
- 72
- Stardew Valley - 4/5
- Recenze
- 74
- Californium - 3/5
- Recenze
- 76
- Slain! - 1/5
- Recenze
- 77
- Kamera, klapka... á-akce!
- Téma
- 78
- Enginová revoluce
- Fenomén
- 82
- „Houmlesáci“ z Ostravy
- Dílna
- 86
- Profil: Jakob Marklund & Coldwood Interactive
- Dílna
- 90
- Making of: F-19 Stealth Fighter
- Making of
- 94
- Osobní legendy: Jan Zelený
- Retro
- 96
- Rybkova nora: Klikatá cesta designu Apple
- Komentář
- 97
- Retronaut: Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
- Retro
- 98
- Retrosága: Broken sword
- Retro
- 100
- Novinky
- Tech
- 102
- Výbava každé slušné rodiny
- Tech
- 105
- Solid State Drive
- Tech
- 110
- Jukebox: Doseone: Enter the Gungeon - Různí autoři: Dark Souls III
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Dark Souls
- Outro
- 114
Editorial
- Networking
- Redakce
- 3
Radar
- Co se děje v trávě
- Petr Poláček
- 8
- Tokyo 42
- Redakce
- 10
- Ghost Theory
- Redakce
- 12
- Homefront: The Revolution
- Redakce
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Kde jsou normální hry?!
- Dan Vávra
- 16
- Wolfův revír: Jak vydělat na virtuální realitě?
- Michal Rybka
- 18
- Za pět minut dvanáct: Chci to zadarmo
- Lukáš Macura
- 19
- Továrna na sny: Erotika ve hrách
- Vladimír Geršl
- 20
Fenomén
- Virtuální realita je tady
- Michal Rybka
- 23
- Velký bratr ukrytý ve videohrách
- Lukáš Macura
- 46
- Enginová revoluce
- Jan Olejník
- 82
Rozhovor
- Navíd Chonsárí: Historické lekcem musí bavit
- Aleš Smutný
- 28
Téma
- Zlaté české hlavičky
- Jan Horčík
- 36
- Svobodné volby
- Lukáš Grygar
- 42
- Let’s play: Reklama, nebo hrozba?
- Jan Švelch
- 50
- Kamera, klapka... á-akce!
- Ladislav Loukota
- 78
Recenze
- Dark souls III - 5/5
- Jan Vrobel
- 54
- The Banner Saga 2 - 4/5
- Aleš Smutný
- 58
- Tom Clancy‘s the Division - 5/5
- David Ryneš
- 60
- Sheltered - 2/5
- Ladislav Loukota
- 62
- Mimpi Dreams - 4/5
- Lucie Jiříková
- 63
- Salt and Sanctuary - 5/5
- Vilém Koubek
- 64
- Hyper Light Drifter - 4/5
- Pavel Válek
- 66
- Quantum Break - 3/5
- David Ryneš
- 68
- Adr1ft - 2/5
- Aleš Smutný
- 70
- Hitman - 2/5
- Daniel Kremser
- 72
- Stardew Valley - 4/5
- Lucie Jiříková
- 74
- Californium - 3/5
- Pavel Dobrovský
- 76
- Slain! - 1/5
- Ondřej Švára
- 77
Dílna
- „Houmlesáci“ z Ostravy
- Jan Horčík
- 86
- Profil: Jakob Marklund & Coldwood Interactive
- Jan Horčík
- 90
Making of
- Making of: F-19 Stealth Fighter
- Pavel Dobrovský
- 94
Retro
- Osobní legendy: Jan Zelený
- Redakce
- 96
- Retronaut: Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
- Pavel Dobrovský
- 98
- Retrosága: Broken sword
- Jan Olejník
- 100
Komentář
- Rybkova nora: Klikatá cesta designu Apple
- Michal Rybka
- 97
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 102
- Výbava každé slušné rodiny
- Jiří Vašina
- 105
- Solid State Drive
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox: Doseone: Enter the Gungeon - Různí autoři: Dark Souls III
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Dark Souls
- Redakce
- 114
NETWORKING
Dlouhá léta byla rutina pro české vývojáře, herní novináře a fanoušky do tvorby her stejná. Na podzim se všichni sjeli do Prahy na Game Developers Session a v létě si zajeli do Třeboně na GameDay. Mezitím se sem tam konala nějaká nahodilá akce, ale jinak byla herní komunita spíše rozdělená a izolovaná v malých skupinách po celé republice. Tvůrci neměli mnoho možností jak navazovat spolupráci a sdílet své zkušenosti, což je zásadní pro rozvoj jakéhokoli odvětví. Proto jako jeden z nejdůležitějších trendů nejenom u nás v ČR, ale obecně ve střední a východní Evropě, považujeme rapidní nárůst pravidelně pořádaných herních konferencí, srazů, game jamů a jiných forem „networkingu“. Prakticky den co den na nás na Facebooku skáče pozvánka na nějakou zajímavou herní akci, ať už se koná v Praze, Brně, Ostravě nebo Bratislavě.
Okolo her to u nás zkrátka čím dál víc žije a není to pouze klamný dojem. Otevření bakalářského programu Počítačové hry a grafika, nesčetné networkingové aktivity Game studies na Masarykově univerzitě v Brně nebo pořádání dvoudenní konference Game Access v Brně dojem potvrzují a zároveň rámují. Význam možnosti se vzájemně setkávat ukazuje příklad studií T4J a Moravia Tales, které spolu chystají bezdomovecký survival Hobo: Tough Life. Nebýt setkání na GDS, zřejmě by k tomu nedošlo – hráči by přišli o potenciálně zajímavou hru, my bychom přišli o námět na zajímavý článek. Pokud tedy vidíte svou budoucnost v tvorbě her, určitě si příležitost potkat se s podobně zaměřenými lidmi nenechte ujít. Uvidíte, kolik nových dveří vám to otevře.
A kdo ví, jednou možná vaše hra skončí i na stránkách Levelu, kde tentokrát najdete rozhovor s Navídem Chonsárím o tvorbě dokumentární adventury o Íránské islámské revoluci, téma o tajemství designu akčních her od Ládi Loukoty, retro výlet do historie série Broken Sword od Honzy Olejníka nebo recenze Dark Souls III a The Banner Saga 2.
Zajímavé jarní čtení vám přejí