Menu
323 324 Prosinec 2022 325
Články Editorial

Level 324

Editorial

  • Co nás čeká v roce vodního zajíce
  • 3

Radar

  • The Game Awards: Herní Oskaři stále chybí
  • 8
  • Early access: Graven
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Dotace pro herní průmysl
  • 18
  • Za pět minut dvanáct: Předvánoční AI mix
  • 21
  • Wolfův revír: Dnes už víme, o čem se zdá AI
  • 22
  • Datapoušť: Jak Pejsek a Kočička vařili herní techonologie
  • 23
  • Cihly zábavy: Chci být level designér
  • 24

Rozhovor

  • Frédérick Raynal: Malé velké dobrodružství
  • 26

Téma

  • Z jiného úhlu pohledu
  • 34
  • Hráčské zvyky podle Google
  • 66
  • Můj avatar má prima parťáka
  • 68
  • Čtenářský deník Hideo Kodžimy
  • 72
  • Tři hodiny stačí, mami
  • 74
  • Zrození Crime Bosse
  • 78
  • Digitální karma
  • 84
  • Filmy ve virtuální realitě
  • 104
  • Odbugování Evropské unie
  • 110
  • Zvířata živá, mrtvá, trýraná
  • 114

Recenze

  • Splatoon 3 - 4/5
  • 40
  • Pentiment - 5/5
  • 45
  • Bayonetta 3 - 4/5
  • 46
  • Pokémon Scarlet & Violet - 3/5
  • 47
  • Mount & Blade II: Bannerlord - 4/5
  • 51
  • Call of Duty: Modern Warfare 2 - 4/5
  • 52
  • Marvel's Midnight Suns - 4/5
  • 57
  • FIFA 23 - 4/5
  • 58
  • The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me - 2/5
  • 59
  • Shadows over Loathing - 4/5
  • 59
  • Warhammer 40K: Darktide - 4/5
  • 60
  • Papetura - 2/5
  • 61
  • Ixion - 4/5
  • 61
  • Knights of Honor II: Sovereign - 4/5
  • 62
  • The Tenants - 4/5
  • 63
  • Oakenfold - 4/5
  • 63
  • Sonic Frontiers - 3/5
  • 64

Esej

  • Vždyť to ani není hra
  • 42
  • Víš, to bylo tak
  • 48
  • Čas umírat
  • 54

Deskovky

  • Arkham Horror: Karetní hra
  • 76
  • Vampire: The Masquarade - Vendeta
  • 77
  • Nemesis: Lockdown
  • 77

Tech

  • Když s vámi svět zatřepe
  • 86
  • Sliby chyby: Tablet i notebook v jednom
  • 118

Scéna

  • Ingame Studios
  • 90
  • Posouvání hranic možného
  • 98

Dílna

  • Róbert Servický & Centurion Developments
  • 92
  • Profil: Magnus Alm & Lavapotion
  • 96
  • Steam Page
  • 108

Retro

  • Making of: Might & Magic VI
  • 120
  • Haló, tady Halo
  • 124
  • Šetřiče už nešetří
  • 126
  • VHS jako digitální médium
  • 128
  • Ztracené hry: Sonic, který nikdy nevyběhl
  • 130

Kultura

  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133

Redakce

  • Jaké jsou vaše herní rekordy?
  • 134

CO NÁS ČEKÁ V ROCE VODNÍHO ZAJÍCE

V uplynulém roce jsme na stránkách Levelu popisovali řadu trendů, vlivů a událostí, které postupně směřují herní průmysl i podobu her do stavu, který se naplno teprve projeví. Dvanáct měsíců je dost dlouhá doba na to, aby se podařilo na některé zásadní změny zapomenout nebo je zkrátka přijmout jako novou normu bez uvědomění si, že není cesty zpět.

Posledních několik vydavatelů včetně Ubisoftu definitivně přešlo na nové ceny pro své AAA (největší, nejdražší, nejočekávanější) tituly. Sedmdesát dolarů za novu hru už hráči utrácejí pár let za Call of Duty a další hry, nyní se vydavatelé unisono dohodli, že cokoli pro PS5, Xbox Series X/S a zároveň i PC (zatím jen AAA) stojí minimálně 70 dolarů. Od příštího roku ideálně 80 dolarů. Zatím se to snaží v různých případech krýt marginálními speciálními edicemi, příští rok už se to krýt nebude. Připravte se, že se tomu ale přizpůsobí i zbytek trhu a cena za AA hry půjde minimálně o deset dolarů nahoru také. To, co dnes stojí 40 a 50, začne stát příští rok 50 a 60 dolarů. A jen připomeňme, že AA hry tvoří většinu produkce, kterou hrajete. Je to fér v době, kdy svět řeší vysokou inflaci a ceny energií? Samozřejmě. Ceny her stagnovaly od dob PS2/PS3/Xbox/Xbox One, zatímco herní průmysl rapidně rostl a cenová hladina všeho se měnila. Navíc vydavatelé a vývojáři zjistili, že různé globální krize (covid, ekonomické krize apod.) ovlivňují chování hráčů buď výrazně, nebo alespoň ne negativně. Proč toho nevyužít…

Ano, herní průmysl je i v této finančně těžké době v naprosto komfortní pozici. Lidé raději ušetří za jídlo, energie a zábavu venku (divadla, koncerty) než za tu domácí (streamovací služby, hry). Jediné, na co se vydavatelé už delší dobu připravují, je menší ochota hráčů utrácet za tzv. zbytečné hry – tituly koupené ve slevách, které si nikdo nikdy nezahraje. Je to vidět na prodejních číslech už nyní. Lidé si budou mnohem více vybírat, co si zahrají, ale když si vyberou, nebudou se bát utrácet peníze za další obsah. Ne za DLC, ale za obsah v aplikacích a předplacených službách. Pro firmy je výhodnější mít každý měsíc od uživatele menší sumu dlouhodobě než větší sumu jednorázově za dva, tři roky. V tomto segmentu očekávejte další vývoj prakticky od všech firem.

Do značné míry to souvisí i s pozicí Xbox a PC Game Passu od Microsoftu. Velcí a střední vydavatelé už mají spočítáno, že svou produkcí živí Microsoft, ale nic moc z toho nemají – až na pár speciálních případů. Vydání hry v Game Passu, pokud nemáte spoustu DLC, vám titul efektivně prodejně zabije. Zejména na PC. Vydavatelé se tedy začínají stahovat a plánovat vlastní řešení. Některých se dočkáme už příští rok, což neznamená, že jde o udržitelný plán. Stačí se podívat, jak těžký se stal trh se streamovacími službami v případě filmů a seriálů. Přesně k tomu se postupně blíží i herní průmysl.

Vším výše zmíněným a čímkoli, co přijde, se vás pokusíme provést v roce 2023 na základě ověřených informací, rozhovorů, témat, recenzí a nezbytných zákulisních informací.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)