- Level Archív
- >
- Ročník 2022
- >
- Číslo 319
Level 319
- Svět jede dál
- Editorial
- 3
- Arma Reforger & Arma 4
- Radar
- 8
- World of Warcraft: Dragonflight
- Radar
- 12
- Way of the Hunter
- Radar
- 14
- Kingdom Hearts IV
- Radar
- 16
- Early access: Dune: Spice Wars
- Radar
- 18
- Early access: Iron Oath
- Radar
- 19
- Mobilní Blizzard
- Radar
- 20
- Jízdní řád
- Radar
- 21
- Jáma pekel: Ich bin ein seveřan
- Reaktor
- 22
- Za pět minut dvanáct: A zase to pirátství
- Reaktor
- 25
- Cihly zábavy: World building
- Reaktor
- 26
- Wolfův revír: Kladivo na dezinformace
- Reaktor
- 28
- Datapoušť: Hry jsou byznys? ještěže tak!
- Reaktor
- 29
- Dinga Bakaba: Fast forward, repeat
- Rozhovor
- 31
- Sledování dračích doupat
- Téma
- 38
- Renesance taktických RPG
- Esej
- 44
- Triangle Strategy - 5/5
- Recenze
- 47
- Ghosthunter - 4/5
- Recenze
- 48
- Turbo Overkill - 3/5
- Recenze
- 48
- Lego Star Wars: The Skywalker Saga - 3/5
- Recenze
- 49
- Postal 4: No Regerts - 2/5
- Recenze
- 50
- Godlike Burger - 3/5
- Recenze
- 51
- Revita - 4/5
- Recenze
- 51
- Bývali rytíři statní jonáci
- Esej
- 52
- King Arthur: Knight’s Tale - 4/5
- Recenze
- 55
- Warhammer 40,000: Chaos Gate – Daemonhunters - 4/5
- Recenze
- 56
- Fixfox - 4/5
- Recenze
- 57
- Catie in Meowmeowland - 3/5
- Recenze
- 57
- Coromon - 4/5
- Recenze
- 58
- Gumáci a kladivo z houby
- Esej
- 60
- Polda 7 - 3/5
- Recenze
- 63
- Kirby and the Forgotten Land - 4/5
- Recenze
- 64
- Salt and Sacrifice - 4/5
- Recenze
- 65
- Za hranicemi westernu
- Esej
- 66
- Weird West - 4/5
- Recenze
- 69
- Kolik her je akorát
- Focus
- 70
- Když značka mění žánr
- Téma
- 72
- Trable hráčů na Jamajce
- Focus
- 76
- Isekai: Pozor, literatura!
- Téma
- 78
- Duna Impérium: Vzestup iksu
- Deskovky
- 82
- Království divů
- Deskovky
- 83
- Putování po Středozemi: Válečné tažení
- Deskovky
- 83
- Rébus zvaný rozhraní
- Téma
- 84
- O kom se mluví: Ron Gilbert
- Scéna
- 88
- Plnou parou vpřed
- Téma
- 90
- Flašinet na hry
- Tech
- 94
- Vláčky, návěstidla, dispečink!
- Dílna
- 96
- Profil: Joe Fender & Straight Back Games
- Dílna
- 100
- Proč podvádíme
- Téma
- 102
- Jak z gifu vznikne hra
- Dílna
- 106
- Hrdina Ruska na WASD
- Téma
- 108
- Prožívej hraní
- Tech
- 112
- MISTer FPGA
- Tech
- 114
- Windows 3.1: Začátek změny
- Retro
- 118
- Vybíjená mezi předplatiteli
- Byznys
- 120
- Making of: Blackthorne
- Retro
- 122
- Sliby chyby: Čipy s rozumnou teplotou
- Tech
- 126
- Rybkova nora: Amiga 500 Mini
- Retro
- 128
- Kostičky za miliardy
- Retro
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Jak jsou vnímáni herní scenáristé?
- Redakce
- 134
Editorial
- Svět jede dál
- Redakce
- 3
Radar
- Arma Reforger & Arma 4
- Matúš Štrba
- 8
- World of Warcraft: Dragonflight
- Pavel Skoták
- 12
- Way of the Hunter
- Pavel Skoták
- 14
- Kingdom Hearts IV
- Pavel Skoták
- 16
- Early access: Dune: Spice Wars
- Michal Zoubek
- 18
- Early access: Iron Oath
- Michal Zoubek
- 19
- Mobilní Blizzard
- Pavel Skoták
- 20
- Jízdní řád
- Redakce
- 21
Reaktor
- Jáma pekel: Ich bin ein seveřan
- Dan Vávra
- 22
- Za pět minut dvanáct: A zase to pirátství
- Lukáš Macura
- 25
- Cihly zábavy: World building
- Jarek Kolář
- 26
- Wolfův revír: Kladivo na dezinformace
- Michal Rybka
- 28
- Datapoušť: Hry jsou byznys? ještěže tak!
- Zdeněk Záhora
- 29
Rozhovor
- Dinga Bakaba: Fast forward, repeat
- Pavel Dobrovský
- 31
Téma
- Sledování dračích doupat
- Jan Švelch
- 38
- Když značka mění žánr
- Martin Tajčman
- 72
- Isekai: Pozor, literatura!
- Jiří Pavlovský
- 78
- Rébus zvaný rozhraní
- Damiano Gerli
- 84
- Plnou parou vpřed
- Martin Bach
- 90
- Proč podvádíme
- Ondřej Koch
- 102
- Hrdina Ruska na WASD
- Tomáš Erhart
- 108
Esej
- Renesance taktických RPG
- Jakub Kovář
- 44
- Bývali rytíři statní jonáci
- Karel Vaněk
- 52
- Gumáci a kladivo z houby
- Kuba Špiřík
- 60
- Za hranicemi westernu
- Pavel Dobrovský
- 66
Recenze
- Triangle Strategy - 5/5
- Jakub Kovář
- 47
- Turbo Overkill - 3/5
- Silvie Chlumcová
- 48
- Ghosthunter - 4/5
- Michal Vojkůvka
- 48
- Lego Star Wars: The Skywalker Saga - 3/5
- Jarda Konáš
- 49
- Postal 4: No Regerts - 2/5
- Jiří Pavlovský
- 50
- Revita - 4/5
- Silvie Chlumcová
- 51
- Godlike Burger - 3/5
- Jan Hrbáč
- 51
- King Arthur: Knight’s Tale - 4/5
- Karel Vaněk
- 55
- Warhammer 40,000: Chaos Gate – Daemonhunters - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 56
- Fixfox - 4/5
- Ondřej Švára
- 57
- Catie in Meowmeowland - 3/5
- Ondřej Šídlo
- 57
- Coromon - 4/5
- Martina Marešová
- 58
- Polda 7 - 3/5
- Kuba Špiřík
- 63
- Kirby and the Forgotten Land - 4/5
- Jakub Kovář
- 64
- Salt and Sacrifice - 4/5
- René Pokorný
- 65
- Weird West - 4/5
- Pavel Dobrovský
- 69
Focus
- Kolik her je akorát
- Ondřej Koch
- 70
- Trable hráčů na Jamajce
- Ondřej Koch
- 76
Deskovky
- Duna Impérium: Vzestup iksu
- Jarda Konáš
- 82
- Putování po Středozemi: Válečné tažení
- Jarda Konáš
- 83
- Království divů
- Jarda Konáš
- 83
Scéna
- O kom se mluví: Ron Gilbert
- Ondřej Koch
- 88
Tech
- Flašinet na hry
- Marek Bílek
- 94
- Prožívej hraní
- Martin Kasper
- 112
- MISTer FPGA
- Jan Olejník
- 114
- Sliby chyby: Čipy s rozumnou teplotou
- Michal Rybka
- 126
Dílna
- Vláčky, návěstidla, dispečink!
- Jan Horčík
- 96
- Profil: Joe Fender & Straight Back Games
- Jan Horčík
- 100
- Jak z gifu vznikne hra
- Jan Horčík
- 106
Retro
- Windows 3.1: Začátek změny
- Martin Žemlička
- 118
- Making of: Blackthorne
- Pavel Dobrovský
- 122
- Rybkova nora: Amiga 500 Mini
- Michal Rybka
- 128
- Kostičky za miliardy
- Ondřej Švára
- 130
Byznys
- Vybíjená mezi předplatiteli
- Ondřej Švára
- 120
Kultura
- Kulturní dotazník
- Ondřej Koch
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Redakce
- Jak jsou vnímáni herní scenáristé?
- Redakce
- 134
SVĚT JEDE DÁL
Na válku za našimi dveřmi už jsme si zvykli. Trvá to dlouho, konce není vidět, ve společnosti se po počáteční snaze pomoci šíří skeptické vize, „co bude s námi“. Pochopitelně. Jsme v nárazníkovém pásmu, kam prvotně přichází hodně lidí z Ukrajiny a vlastně i Ruska, i když je to třeba oklikou přes Srbsko, Gruzii nebo Kazachstán. Někdo pokračuje dál, někdo zůstává, ale zatím z toho tuzemský (CZ i SK) herní průmysl spíš těží. Počet expertů, nejenom herních vývojářů a vývojářek, kteří se hlásí do studií a IT firem dramaticky vzrostl. Vypadá to jako jedno z možných řešení nedostatku kvalifikovaných lidí, kteří, zejména větším studiím typu Bohemia Interactive, SCS Software nebo Warhorse, kriticky chybí. Stát na to samozřejmě není připravený a momentálně nevydává víza komukoli prchajícímu z Ruska, což je nesmírná škoda. Změna přístupu se však dá očekávat velmi rychle s tím, jak se konflikt potáhne dál a dál. A dál.
Svět se na dalších X let změní, vlastně už změnil. Jeden velký trh je nyní pro všechny de facto mrtvý, očekává se větší zaměření na Afriku, Jižní Ameriku a jihovýchodní Asii, což může na konto zájmu o lokalizace do tamních jazyků potvrdit každá agentura. A do toho Bohemia Interactive oznamuje ARMA: Reforger, de facto demo nového enginu Enfusion a ARMA 4, která je ale ještě pořád pár let schovaná v budoucnosti. Pro tuzemský – československý herní průmysl je ale skvělé, že se po minimálně dvou letech „něco“ zásadního děje. Vydání důležitých projektů (hned několika v CZ i SK), tradiční herní konference ve fyzické podobě, další růst herních studií i asociací v Praze i v Brně, unisono pomoc Ukrajině. Teď si asi dají všichni chvilku letní volno a na podzim to rozjedou. Zajímavé věci se ale stanou ještě v průběhu léta. Budeme vás o nich informovat.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)