Menu

Level 75

Editorial

  • Editorial
  • 3

Level ego

  • Pan Daduna vrací úder
  • 6

Dopisy

  • Dopisy
  • 10

Téma

  • Made in Japan
  • 14

Novinky

  • Star Trek: Armada II
  • 22
  • Star Trek Borg Assimilator
  • 22
  • Trade Empires
  • 23
  • Torn
  • 23
  • Earth & Beyond
  • 24
  • Ballistics
  • 24
  • Tex Atomic's Big Bot Battles
  • 25
  • Necrocide: The Dead Must Die
  • 25
  • Chaser
  • 26
  • Arab-lsraeli Wars
  • 26
  • Rails Across America
  • 27
  • Half-Life: Blue Shift
  • 27
  • Merchant Prince II
  • 28
  • Broken Sword 3: The Sleeping Dragon
  • 28
  • Hidden & Dangerous 2
  • 29
  • Run Like Hell
  • 116
  • Grand Theft Auto 3
  • 116
  • Wizardry
  • 117
  • Herdy Gerdy
  • 117

Komentář

  • Gamestock 01
  • 30

Preview

  • Startopia
  • 36
  • Unreal II: The Awakening
  • 40
  • Leadfoot
  • 42
  • Battlefield 1942
  • 44
  • Battle Realms
  • 46
  • Neocron
  • 50
  • Onimusha: Warlords
  • 118
  • Extermination
  • 119

Recenze

  • Fallout Tactics - 80
  • 52
  • Black & White - 94
  • 56
  • Summoner - 70
  • 62
  • Kohan: Immortal Sovereigns - 90
  • 66
  • Kohan: Immortal Sovereigns - 90
  • 71
  • Hostile Waters - 80
  • 72
  • Star Trek: Away Team - 54
  • 74
  • Europa Universalis - 60
  • 76
  • Outlive - 65
  • 78
  • Swedish Touring Car Championship 2 - 61
  • 80
  • Adventure Pinball: Forgotten Island - 73
  • 82
  • High Heat Major League Baseball 2002 - 73
  • 84
  • Three Kingdoms: Fate of the Dragon - 50
  • 86
  • F1 World Grand Prix 2001 - 75
  • 87
  • Pokémon Gold and Silver - 90
  • 120
  • Armored Core 2 - 71
  • 122

Plakát

  • Fallout Tactics
  • 67
  • Outlive
  • 68

Hardware

  • Novinky
  • 88
  • NVidia GeForce 3
  • 90
  • Hercules 3D Prophet 4500
  • 95
  • Jak si vyvětrat v bedně
  • 96
  • MadOnion.com 3DMark 2001
  • 98
  • Prostorový zvuk na úrovni
  • 100
  • Jak se hraje s vibračním gamepadem
  • 100
  • Labway Xwave LB900
  • 102
  • Vypalte si DVD!
  • 103
  • RioCar
  • 104
  • Benefon Esc!
  • 104

Internet

  • Hmat
  • 106
  • Internet
  • 107
  • Kde hry hledat co od toho čekat?
  • 108

Software

  • Tell me More - pro začátečníky
  • 109

Kultura

  • Rammstein - Mutter
  • 110
  • Transglobal Undreground-Yes Boss Food Corner
  • 111
  • Nick Cave And Bad Seeds-No More Shall We P.
  • 111
  • Slečna drsňák
  • 112
  • Orb – Cydonia
  • 112
  • Tata Bojs – Termixes
  • 114
  • Hannibal
  • 114

Soutěž

  • Summoner
  • 128

Galerie

  • Galerie
  • 130

Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz

Přemýšleli jste někdy o tom, v čem je rozdíl mezi počítačovou hrou a filmem? Co mají tyto dva fenomény společné a co je odlišuje? Obojí lze zařadit do škatulky „zábavní průmysl“, ale tam, pomineme-li skutečnost, že se kolem obou točí peníze, podobnost končí. Filmy mají v jistém smyslu výhodu v jakémsi hardwarovém maximu – jejich obraz už od počátku zachycuje realitu a ta už prostě „reálnější“ být nemůže. Pravda, v pionýrských letech byl film černobílý, triky se dělaly pomocí více či méně amatérských modelů, ale dnes už je díky moderním počítačům možné vytvořit naprosto cokoliv a nezáleží na tom, jakou mají v kině grafickou kartu. Proto se filmaři mohou naplno věnovat obsahu a kašlat na ostatní věci a také proto je více méně jediným měřítkem kvality filmu příběh. Naproti tomu počítačové hry v kvalitě grafiky ještě zdaleka neřekly své poslední slovo, ve snaze o přirozené zobrazení, o dosažení maximální reality jsou stále na začátku cesty. Film má jedinou možnost, jak uspět – mít kvalitní obsah, triky dnes už nikoho nenadchnou. Hra ještě nedávno mohla slabý obsah skrýt za „revoluční“ grafiku, podporu nového stylu síťového hraní a podobně a díky tomu byla úspěšná. Dnes již začíná být situace poněkud jiná, naštěstí, nicméně stále si musíme přiznat, že není jednoduché vyvíjet hru ve zběsilém tempu, kterým uhání vývoj hardwaru, a držet s ním krok. Vždyť kde byly možnosti zobrazení před rokem, tedy před časem, který je potřeba k výrobě průměrné hry? To vývojářům nezávidím.

Proč o tom vlastně mluvím, o zaměření vývojářů na technickou stránku hry a pomíjení kvality obsahu? Protože mezi vývojovými týmy existují výjimky a jednou z nich jsou japonští vývojáři, především pak Square Soft. O kouzlu japonských her, které se ve valné většině bohužel ani nedostanou na evropský trh, vám přinášíme vyčerpávající článek. (Alespoň Petr se po jeho napsání vyčerpal na celý měsíc, tak nevím.) Možná se po jeho přečtení začnete na kvalitu her také dívat jinak. Grafika není vše. Jednou hry skončí jako film – u hardwarového maxima. A pak začne konečně rozhodovat to pravé a jediné kritérium kvality – obsah. Už se nemohu dočkat.

Jan Herodes
šéfredaktor