- Level Archív
- >
- Ročník 2001
- >
- Číslo 75
Level 75
- Cover
- Cover
- 1
- Inzerce
- Inzerce
- 2
- Editorial
- Editorial
- 3
- Aj ti šikovní žaponci
- Obsah
- 4
- Obsah
- Obsah
- 5
- Pan Daduna vrací úder
- Level ego
- 6
- Inzerce
- Inzerce
- 7
- Inzerce
- Inzerce
- 8
- Dopisy
- Dopisy
- 10
- Made in Japan
- Téma
- 14
- Star Trek: Armada II
- Novinky
- 22
- Star Trek Borg Assimilator
- Novinky
- 22
- Torn
- Novinky
- 23
- Trade Empires
- Novinky
- 23
- Ballistics
- Novinky
- 24
- Earth & Beyond
- Novinky
- 24
- Necrocide: The Dead Must Die
- Novinky
- 25
- Tex Atomic's Big Bot Battles
- Novinky
- 25
- Chaser
- Novinky
- 26
- Arab-lsraeli Wars
- Novinky
- 26
- Rails Across America
- Novinky
- 27
- Half-Life: Blue Shift
- Novinky
- 27
- Merchant Prince II
- Novinky
- 28
- Broken Sword 3: The Sleeping Dragon
- Novinky
- 28
- Hidden & Dangerous 2
- Novinky
- 29
- Gamestock 01
- Komentář
- 30
- Inzerce
- Inzerce
- 34
- Startopia
- Preview
- 36
- Unreal II: The Awakening
- Preview
- 40
- Leadfoot
- Preview
- 42
- Battlefield 1942
- Preview
- 44
- Battle Realms
- Preview
- 46
- Inzerce
- Inzerce
- 49
- Neocron
- Preview
- 50
- Fallout Tactics - 80
- Recenze
- 52
- Black & White - 94
- Recenze
- 56
- Summoner - 70
- Recenze
- 62
- Inzerce
- Inzerce
- 65
- Kohan: Immortal Sovereigns - 90
- Recenze
- 66
- Fallout Tactics
- Plakát
- 67
- Outlive
- Plakát
- 68
- Kohan: Immortal Sovereigns - 90
- Recenze
- 71
- Hostile Waters - 80
- Recenze
- 72
- Star Trek: Away Team - 54
- Recenze
- 74
- Europa Universalis - 60
- Recenze
- 76
- Outlive - 65
- Recenze
- 78
- Swedish Touring Car Championship 2 - 61
- Recenze
- 80
- Adventure Pinball: Forgotten Island - 73
- Recenze
- 82
- High Heat Major League Baseball 2002 - 73
- Recenze
- 84
- Inzerce
- Inzerce
- 85
- Three Kingdoms: Fate of the Dragon - 50
- Recenze
- 86
- F1 World Grand Prix 2001 - 75
- Recenze
- 87
- Novinky
- Hardware
- 88
- NVidia GeForce 3
- Hardware
- 90
- Hercules 3D Prophet 4500
- Hardware
- 95
- Jak si vyvětrat v bedně
- Hardware
- 96
- MadOnion.com 3DMark 2001
- Hardware
- 98
- Jak se hraje s vibračním gamepadem
- Hardware
- 100
- Prostorový zvuk na úrovni
- Hardware
- 100
- Labway Xwave LB900
- Hardware
- 102
- Vypalte si DVD!
- Hardware
- 103
- Benefon Esc!
- Hardware
- 104
- RioCar
- Hardware
- 104
- Inzerce
- Inzerce
- 105
- Hmat
- Internet
- 106
- Internet
- Internet
- 107
- Kde hry hledat co od toho čekat?
- Internet
- 108
- Tell me More - pro začátečníky
- Software
- 109
- Rammstein - Mutter
- Kultura
- 110
- Transglobal Undreground-Yes Boss Food Corner
- Kultura
- 111
- Nick Cave And Bad Seeds-No More Shall We P.
- Kultura
- 111
- Slečna drsňák
- Kultura
- 112
- Orb – Cydonia
- Kultura
- 112
- Inzerce
- Inzerce
- 113
- Hannibal
- Kultura
- 114
- Tata Bojs – Termixes
- Kultura
- 114
- Inzerce
- Inzerce
- 115
- Grand Theft Auto 3
- Novinky
- 116
- Run Like Hell
- Novinky
- 116
- Herdy Gerdy
- Novinky
- 117
- Wizardry
- Novinky
- 117
- Onimusha: Warlords
- Preview
- 118
- Extermination
- Preview
- 119
- Pokémon Gold and Silver - 90
- Recenze
- 120
- Armored Core 2 - 71
- Recenze
- 122
- Inzerce
- Inzerce
- 123
- Obsah CD
- Obsah
- 124
- Inzerce
- Inzerce
- 125
- Obsah CD
- Obsah
- 126
- Summoner
- Soutěž
- 128
- Inzerce
- Inzerce
- 129
- Galerie
- Galerie
- 130
- Next level
- Inzerce
- 132
- Inzerce
- Inzerce
- 133
Editorial
- Editorial
- Jan Herodes
- 3
Level ego
- Pan Daduna vrací úder
- Radek Friedrich
- 6
Dopisy
- Dopisy
- Michal Rybka
- 10
Téma
- Made in Japan
- Petr Bulíř
- 14
Novinky
- Star Trek: Armada II
- 22
- Star Trek Borg Assimilator
- 22
- Trade Empires
- 23
- Torn
- 23
- Earth & Beyond
- 24
- Ballistics
- 24
- Tex Atomic's Big Bot Battles
- 25
- Necrocide: The Dead Must Die
- 25
- Chaser
- 26
- Arab-lsraeli Wars
- 26
- Rails Across America
- 27
- Half-Life: Blue Shift
- 27
- Merchant Prince II
- 28
- Broken Sword 3: The Sleeping Dragon
- 28
- Hidden & Dangerous 2
- 29
- Run Like Hell
- 116
- Grand Theft Auto 3
- 116
- Wizardry
- 117
- Herdy Gerdy
- 117
Komentář
- Gamestock 01
- 30
Preview
- Startopia
- Derek dela Fuente
- 36
- Unreal II: The Awakening
- Petr Tichý
- 40
- Leadfoot
- Derek dela Fuente
- 42
- Battlefield 1942
- Derek dela Fuente
- 44
- Battle Realms
- Derek dela Fuente
- 46
- Neocron
- Pavel Dobrovský
- 50
- Onimusha: Warlords
- Petr Bulíř
- 118
- Extermination
- 119
Recenze
- Fallout Tactics - 80
- Radek Friedrich
- 52
- Black & White - 94
- Andrej Anastasov
- 56
- Summoner - 70
- Pavel Dobrovský
- 62
- Kohan: Immortal Sovereigns - 90
- Michal Rybka
- 66
- Kohan: Immortal Sovereigns - 90
- Michal Rybka
- 71
- Hostile Waters - 80
- Václav Kubálek
- 72
- Star Trek: Away Team - 54
- Mirek Zeman
- 74
- Europa Universalis - 60
- Michal Rybka
- 76
- Outlive - 65
- Pavel Dobrovský
- 78
- Swedish Touring Car Championship 2 - 61
- Jakub Tureček
- 80
- Adventure Pinball: Forgotten Island - 73
- Jakub Tureček
- 82
- High Heat Major League Baseball 2002 - 73
- Petr Tichý
- 84
- Three Kingdoms: Fate of the Dragon - 50
- Ondřej Malý
- 86
- F1 World Grand Prix 2001 - 75
- Ondřej Malý
- 87
- Pokémon Gold and Silver - 90
- Farid Starman
- 120
- Armored Core 2 - 71
- Farid Starman
- 122
Plakát
- Fallout Tactics
- 67
- Outlive
- 68
Hardware
- Novinky
- 88
- NVidia GeForce 3
- Michal Rybka
- 90
- Hercules 3D Prophet 4500
- Václav Vlček
- 95
- Jak si vyvětrat v bedně
- Václav Vlček
- 96
- MadOnion.com 3DMark 2001
- Václav Vlček
- 98
- Prostorový zvuk na úrovni
- Václav Vlček
- 100
- Jak se hraje s vibračním gamepadem
- Michal Rybka
- 100
- Labway Xwave LB900
- Václav Vlček
- 102
- Vypalte si DVD!
- Václav Vlček
- 103
- RioCar
- 104
- Benefon Esc!
- 104
Internet
- Hmat
- Mirek Zeman
- 106
- Internet
- 107
- Kde hry hledat co od toho čekat?
- Pavel Dobrovský
- 108
Software
- Tell me More - pro začátečníky
- Ondřej Zach
- 109
Kultura
- Rammstein - Mutter
- Karel Drda
- 110
- Transglobal Undreground-Yes Boss Food Corner
- Karel Drda
- 111
- Nick Cave And Bad Seeds-No More Shall We P.
- Karel Drda
- 111
- Slečna drsňák
- Karel Drda
- 112
- Orb – Cydonia
- Karel Drda
- 112
- Tata Bojs – Termixes
- Karel Drda
- 114
- Hannibal
- Karel Drda
- 114
Soutěž
- Summoner
- 128
Galerie
- Galerie
- 130
Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz
Přemýšleli jste někdy o tom, v čem je rozdíl mezi počítačovou hrou a filmem? Co mají tyto dva fenomény společné a co je odlišuje? Obojí lze zařadit do škatulky „zábavní průmysl“, ale tam, pomineme-li skutečnost, že se kolem obou točí peníze, podobnost končí. Filmy mají v jistém smyslu výhodu v jakémsi hardwarovém maximu – jejich obraz už od počátku zachycuje realitu a ta už prostě „reálnější“ být nemůže. Pravda, v pionýrských letech byl film černobílý, triky se dělaly pomocí více či méně amatérských modelů, ale dnes už je díky moderním počítačům možné vytvořit naprosto cokoliv a nezáleží na tom, jakou mají v kině grafickou kartu. Proto se filmaři mohou naplno věnovat obsahu a kašlat na ostatní věci a také proto je více méně jediným měřítkem kvality filmu příběh. Naproti tomu počítačové hry v kvalitě grafiky ještě zdaleka neřekly své poslední slovo, ve snaze o přirozené zobrazení, o dosažení maximální reality jsou stále na začátku cesty. Film má jedinou možnost, jak uspět – mít kvalitní obsah, triky dnes už nikoho nenadchnou. Hra ještě nedávno mohla slabý obsah skrýt za „revoluční“ grafiku, podporu nového stylu síťového hraní a podobně a díky tomu byla úspěšná. Dnes již začíná být situace poněkud jiná, naštěstí, nicméně stále si musíme přiznat, že není jednoduché vyvíjet hru ve zběsilém tempu, kterým uhání vývoj hardwaru, a držet s ním krok. Vždyť kde byly možnosti zobrazení před rokem, tedy před časem, který je potřeba k výrobě průměrné hry? To vývojářům nezávidím.
Proč o tom vlastně mluvím, o zaměření vývojářů na technickou stránku hry a pomíjení kvality obsahu? Protože mezi vývojovými týmy existují výjimky a jednou z nich jsou japonští vývojáři, především pak Square Soft. O kouzlu japonských her, které se ve valné většině bohužel ani nedostanou na evropský trh, vám přinášíme vyčerpávající článek. (Alespoň Petr se po jeho napsání vyčerpal na celý měsíc, tak nevím.) Možná se po jeho přečtení začnete na kvalitu her také dívat jinak. Grafika není vše. Jednou hry skončí jako film – u hardwarového maxima. A pak začne konečně rozhodovat to pravé a jediné kritérium kvality – obsah. Už se nemohu dočkat.
Jan Herodes
šéfredaktor