Menu
347 348 Prosinec 2025 None
Články Editorial

Level 348

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Mortal Kombat od Netflixu
  • 8
  • Euro Truck Simulator 2 - Coaches
  • 10
  • The Blood of Dawnwalker
  • 11
  • Xbox Partner Preview
  • 12
  • Moonlighter 2: The Endless Vault
  • 14
  • Sněmovna
  • 15
  • Jízdní řád
  • 16

ESEJ

  • Partie v nekonečnosti
  • 52
  • Tohle hraní není pro mladý
  • 60

RECENZE

  • Pokémon Legends: Z-A
  • 44
  • Roulette Hero
  • 45
  • Kingdom Come: Deliverance II Mysteria Ecclesiae
  • 45
  • Arc Raiders
  • 46
  • Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
  • 50
  • News Tower
  • 51
  • Kirby Air Raiders
  • 51
  • Europa Universalis V
  • 55
  • Dragon Quest I & II HD-2D Remake
  • 56
  • Duskpunk
  • 57
  • Rue Valley
  • 57
  • Earth vs Mars
  • 58
  • Demonschool
  • 59
  • Blood: Refreshed Supply
  • 63
  • Call of Duty: Black Ops 7
  • 64
  • War Rats
  • 65
  • Winter Burrows
  • 65

DESKOVKY

  • Gwint: Legendární karetní hra
  • 66
  • Dirt & Dust
  • 67

TÉMA

  • Džungle herních enginů
  • 38
  • Na železnici dějou se věci
  • 68
  • Jedno datum vládne všem
  • 74
  • Dopaminové otroctví
  • 80
  • Ještě jeden díl
  • 88
  • Dobrodružství v nekonečném vesmíru
  • 92
  • Rodiči otřes se
  • 100
  • Zaostřeno na herce
  • 104

  • REAKTOR
  • Na vlnách: Cesta kolem světa za 365 dní
  • 17
  • Jáma Pekel: O Théseovi
  • 18
  • Wolfův revír: O nepoučitelnosti politiků aneb další abolice na obzoru
  • 21
  • Za pět minut dvanáct: Post-apo bojovníkem proti zlotřilé AI
  • 22
  • Datapoušť: Hrej co nechceš
  • 23
  • V proudu: Den streamera: Vertikální řez
  • 24
  • Zásah: Milý herní deníčku...
  • 25
  • Cihly zábavy: Gamejamujeme
  • 36

SCÉNA

  • Rozhovor: Raf Colantonio
  • 26
  • Jak se hraje: Vítěz bere vše
  • 78
  • O kom se mluví: Rebeca Heinemanová
  • 86
  • Konec světa nabral grády
  • 96

DÍLNA

  • Bianca Louwová & Clockwork Acorn
  • 108
  • Frostmember Studios
  • 110

RETRO

  • Making of: Dark Souls
  • 114
  • Ztracené hry: Danteho očistec
  • 120
  • Rybkova nora: Ženy & technologie
  • 122
  • Čtyřicet let Atari ST
  • 124
  • Level k sežrání: Deus Ex - Liberty Island
  • 126
  • Muž v pozadí
  • 128

TECH

  • Sliby, chyby: Bere nám práci
  • 130

ZMĚNA JE ŽIVOT, ALE NĚKDY JICH JE MOC A VŠECHNY NARÁZ

Správně by se mělo rekapitulovat a postmortemovat až když je všemu konec, tedy příští rok v lednu. Vzhledem k tomu, že do konce roku už se toho až na pár releasů a vyhlášení cen moc nestane a další LEVEL vyjde až v únoru, tak se do zpětného zrcátka můžeme drobně podívat už nyní. A je to zajímavý pohled. Nejenom za tímto rokem, ale za turbulentními změnami posledních let, které změnily tvář herního průmyslu.

Co se stalo, předsedo?

Hodně jsme psali o vyhazovech lidí z gamedevu na všech frontách, transformacích, rušení studií apod., což byl důsledek přestřeleného růstu během covidové éry. Akorát to herní průmysl doběhlo později a trvalo to ještě celý rok 2025. A stále trvá, tím si můžete být jistí. Do „éteru“ to vyslalo spoustu opravdu šikovných a zkušených vývojářů, stejně jako šikovných nováčků. Jenže teď nemají moc kam jít, i když nabídka se zdá být stále obrovská. Až na výjimky, dokonce i v ČR a SR, ale šly platové stropy dolů. A i kdybyste stokrát chtěli člověka s 20letou praxí, tak ho prostě nezaplatíte, protože hypotéka, děti, cokoli vás napadne. Všichni se tak soustředí na juniory. Uvidíme, kam to povede. Závěr je – všichni šetří, kde se dá.

Je to umělá, nebo inteligence?

V roce 2024 to začalo, letos už to jede na plné obrátky všude. Využití AI. Jak, kdy, proč, kdy je to košér, kdy už je to přes čáru. Všichni s tím bojují, nejenom herní studia. Nemají kodex, nemají pravidla, každé oddělení používá jiný AI nástroj, častokrát v rámci soukromé licence. Řeší se, jak velký je problém s využitím AI-generated podkladů (grafika, texty) na Steamu i dalších storech – je v tom strašlivý maglajz. A v roce 2026 to asi lepší nebude, protože je to běh na dlouhou trať. Může to připravit další lidi z gamedevu o práci? Netušíme, ale kreativní myšlení zatím AI moc nejde bez ohledu na model. Hráči by game design podle AI snadno poznali, což se třeba na Steamu děje už nyní. A ten strach z negativních recenzí kvůli využití AI je jednak opodstatněný, ale také reálný. Vývoj jde ale rychle dopředu ruku v ruce s akceptací AI jako nástroje, který slouží k vývoji a tvorbě obsahu – stejně jako jakýkoli program na tvorbu grafiky, hudby, animací a tak dále. O to víc si možná hráči budou cenit her, které jsou skutečně autorské.

Abychom to neprotahovali

Témat k rozebrání je spousta – řešení odborových organizací ve studiích (tam nastal velký posun), cenová politika velkých hráčů (posun byl znatelný hlavně ve vašich peněženkách), skoro až překvapivý úspěch Switch 2 a další. To si ale necháme na články pro rok 2026.

Mezitím si užívejte tohle číslo, které představuje ideální čtení při trávení sváteční večeře.