Menu
346 347 Listopad 2025 None
Články Editorial

Level 347

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Gaming se učí mluvit nahlas
  • 8
  • Legacy of Valor
  • 10
  • Carbon
  • 11
  • Whiskerwood
  • 12
  • Stellar Trader
  • 13
  • Star Trek: Voyager – Across the Unknown
  • 14
  • Warhammer 40,000: Mechanicus II
  • 15
  • Jízdní řád
  • 16

ESEJ

  • Na věčné časy
  • 54
  • Kroniky hvězdných hrdinů
  • 60

RECENZE

  • Painkiller
  • 44
  • Escape from Duckov
  • 45
  • Bye Sweet Carole
  • 45
  • Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
  • 46
  • Battlefield 6
  • 50
  • Reus 2
  • 51
  • Escape Simulator 2
  • 51
  • Absolum
  • 52
  • Simon the Sorcerer Origins
  • 53
  • Bounty Star
  • 53
  • Anno 117: Pax Romana
  • 57
  • Ninja Gaiden 4
  • 58
  • Keeper
  • 59
  • The Outer Worlds 2
  • 63
  • Farthest Frontier
  • 64
  • Yooka-Replaylee
  • 65
  • Football Manager 26
  • 65

DESKOVKY

  • Spící bohové: Pod neznámým nebem
  • 66
  • Zaklínač: Cesta osudu
  • 67

TÉMA

  • Mario: Už čtyřicet let je vše v pořádku
  • 38
  • Když orchestr zabouří
  • 68
  • Hype
  • 72
  • Láska za všechny herní prachy
  • 74
  • Zmrtvýchvstání na Králově poli
  • 78
  • Inovace versus nostalgie
  • 82
  • Ovládání hrou
  • 94

REAKTOR

  • Na vlnách: Kde na to vezmu?
  • 37
  • Jáma Pekel: Pokrok nerozjedeš
  • 18
  • Wolfův revír: Proč strategie vymírají
  • 21
  • Za pět minut dvanáct: Jeden kubík her, prosím
  • 22
  • Datapoušť: Synchronicity
  • 23
  • V proudu: Hraješ to blbě
  • 24
  • Zásah: Vývoj herní novinařiny
  • 25
  • Cihly zábavy: Level Adventure Challenge je za námi
  • 34

SCÉNA

  • Rozhovor: Marek Rabas
  • 26
  • O kom se mluví: Rebecka Coutazová
  • 86
  • OSN: Hry jako příležitost
  • 90
  • Jak se hraje: Na návštěvě v Uruguayi
  • 92
  • Zaklínačské vystřízlivění
  • 98

DÍLNA

  • Leyla Johnsonová a Mohawk Games
  • 100
  • Od samopalu k Bajajovi
  • 102

RETRO

  • Making of: Heroes of Might & Magic III
  • 106
  • A přece se tvoří
  • 110
  • Ztracené hry: Hřbitov LucasArts II
  • 112
  • Rybkova nora: Internet a umělá inteligence
  • 114
  • Slovenský Vochozka
  • 118
  • Level k sežrání: Half-Life 2: Ravenholm
  • 120

TECH

  • Víc počítač, míň Xbox
  • 122
  • Edge Computing
  • 126
  • Sliby, chyby: Second screen
  • 130

VĚCI SE POSOUVAJÍ

Ale je to jako tahat vlak po rezavé koleji

Od poloviny listopadu bude mít Státní fond audiovize novou ředitelku, Veroniku Slámovou. Znamená to změnu po jedenácti letech, kdy se z původně čistě kinematografického fondu stal fond audiovizuální – včetně her, které jsou často napojené na animaci, a mohou si tak žádat o menší prostředky. Nevadí. V uplynulých dvou letech se díky snahám spousty lidí na Ministerstvu kultury a zájmových organizací (jako je Herní klastr v Brně a GDA v Praze) podařilo do zákona prosadit řadu věcí a zároveň odstranit spoustu nesmyslů týkajících se her. V představenstvu SFA zastupuje hry Jarek Kolář, což je skvělá volba. V hodnotitelské komisi je řada zkušených vývojářů i novinářů (někteří i z Levelu) a zdá se, že od začátku příštího roku se bude blýskat na lepší časy. I herní projekty tak budou moci využít státní fondy, dosud alokované převážně pro filmaře.

Proč ta rezavá kolej? Protože to trvá strašně dlouho a příliš mnoho lidí na tom pálí čas vytvářením podkladů a komentářů, přestože nakonec rozhodují politici. Jinak to asi nejde, ale posun dopředu to určitě je. Zejména pro začínající a malé týmy, které řeší, jestli příští týden půjdou na brigádu, aby zaplatily zbytek měsíce, a zároveň se mohly věnovat vývoji – a třeba i studiu. Celé to bude mít svůj vývoj; snad ta rez zmizí a vlak pojede jako šinkansen.

Tolik k dění na našem písečku, i když hry jsou globální záležitost. Věříme, že si v tomto čísle užijete dostatek mezinárodního informačního šumu, ale i toho lokálního. Přeci jen je to v mnoha ohledech naše priorita. A jestli můžeme něco doporučit, je to recenze hry Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 od Lukáše Grygara.