- Level Archív
- >
- Ročník 2024
- >
- Číslo 338
Level 338
- Ujíždí nám vlak?
- Editorial
- 3
- Kolečka se zase točí
- Radar
- 8
- Archeage chronicles
- Radar
- 9
- Ghost of Yōtey
- Radar
- 10
- Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
- Radar
- 11
- Glaciered
- Radar
- 12
- Towerborne
- Radar
- 13
- Silence of the Siren
- Radar
- 14
- City 20
- Radar
- 16
- Jízdní řád
- Radar
- 17
- Herní přběhy
- Reaktor
- 18
- Enshitification neboli zhovnovatění
- Reaktor
- 21
- Staré hry, nový problém
- Reaktor
- 22
- Jak se pushnout, když už nemůžu?
- Reaktor
- 23
- Kamenné prodejny žijí
- Reaktor
- 24
- Odkaz archiváře, rok 2150
- Reaktor
- 25
- Damir Durovic: herní konferenciér
- Rozhovor
- 26
- Vytvoř si svoje dobrodružství III.
- Reaktor
- 34
- Dotace ve videoherním průmyslu
- Téma
- 38
- ARA: History untold - 4/5
- Recenze
- 44
- Hands of Necromancy II - 2/5
- Recenze
- 45
- Warhammer 40K: Space Marine 2 - 5/5
- Recenze
- 46
- Astro Bot - 5/5
- Recenze
- 50
- Bzzzt - 5/5
- Recenze
- 51
- Hráč ve stínu vedlejšího hrdiny
- Esej
- 52
- The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - 5/5
- Recenze
- 55
- Test Drive Unlimited Solar Crown - 1/5
- Recenze
- 56
- Cat Quest III - 4/5
- Recenze
- 57
- Přehlceni
- Esej
- 58
- Star Wars Outlaws - 4/5
- Recenze
- 61
- Frostpunk 2 - 5/5
- Recenze
- 62
- Age of Mythology: Retold - 4/5
- Recenze
- 63
- Cyberpunk 2077: Gangy Night City
- Deskovky
- 64
- Teror z temnot
- Deskovky
- 65
- Pamatujete na pubertu?
- Téma
- 66
- Nová vlna herních vývojářů
- Focus
- 70
- Čínská partie pro Sony
- Téma
- 74
- Maskoti pro novou generaci
- Focus
- 78
- Střelba od boku
- Téma
- 80
- Nicolas Doucet
- Scéna
- 84
- Stále ve vzduchu
- Téma
- 86
- Starý kontinent
- Scéna
- 90
- Jedničky, nuly a stříbrné plátno
- Téma
- 92
- Dema jsou doma
- Téma
- 96
- Umění hororu
- Téma
- 100
- David Garceran & Farlight Games Industry
- Dílna
- 104
- Petr Šimůnek a série Engine evolution
- Dílna
- 106
- V Humble byli neskromní
- Scéna
- 110
- Strange Adventures: In Infinite Space
- Retro
- 112
- Když PC zpívá
- Retro
- 116
- RISC-V přichází
- Tech
- 118
- Když se Titanic potápí
- Retro
- 120
- Vietcong: Halong Port
- Retro
- 122
- Kouzlo M.U.G.E.N.
- Retro
- 124
- Hranice reklamy
- Tech
- 126
- Filuta AI
- Tech
- 128
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Co by nejvíc prospělo oborům herního designu na českých školách?
- Outro
- 134
Editorial
- Ujíždí nám vlak?
- Redakce
- 3
Radar
- Kolečka se zase točí
- Petr Poláček
- 8
- Archeage chronicles
- Redakce
- 9
- Ghost of Yōtey
- Pavel Skoták
- 10
- Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
- Redakce
- 11
- Glaciered
- Redakce
- 12
- Towerborne
- Robert Polák
- 13
- Silence of the Siren
- Václav Skoták
- 14
- City 20
- Michal Zoubek
- 16
- Jízdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Herní přběhy
- Dan Vávra
- 18
- Enshitification neboli zhovnovatění
- Michal Rybka
- 21
- Staré hry, nový problém
- Lukáš Macura
- 22
- Jak se pushnout, když už nemůžu?
- Zdeněk Záhora
- 23
- Kamenné prodejny žijí
- Martin Schovanec
- 24
- Odkaz archiváře, rok 2150
- Marek Rosa
- 25
- Vytvoř si svoje dobrodružství III.
- Jarek Kolář
- 34
Rozhovor
- Damir Durovic: herní konferenciér
- Jonáš Kříž
- 26
Téma
- Dotace ve videoherním průmyslu
- Josef Bátrla
- 38
- Pamatujete na pubertu?
- Josef Nosál
- 66
- Čínská partie pro Sony
- Jakub Žežule
- 74
- Střelba od boku
- Martin Žemlička
- 80
- Stále ve vzduchu
- Pavel Ondruch
- 86
- Jedničky, nuly a stříbrné plátno
- Jonáš Kříž
- 92
- Dema jsou doma
- Ondřej Novotný
- 96
- Umění hororu
- Šárka Blümelová
- 100
Recenze
- ARA: History untold - 4/5
- Václav Skoták
- 44
- Hands of Necromancy II - 2/5
- Ondřej Šídlo
- 45
- Warhammer 40K: Space Marine 2 - 5/5
- Pavel Skoták
- 46
- Astro Bot - 5/5
- Jiří Pavlovský
- 50
- Bzzzt - 5/5
- Jakub Kovář
- 51
- The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - 5/5
- Jakub Kovář
- 55
- Test Drive Unlimited Solar Crown - 1/5
- Daniel Kremser
- 56
- Cat Quest III - 4/5
- Pavel Dobrovský
- 57
- Star Wars Outlaws - 4/5
- Ondřej Novotný
- 61
- Frostpunk 2 - 5/5
- Jan Hrbáč
- 62
- Age of Mythology: Retold - 4/5
- Václav Skoták
- 63
Esej
- Hráč ve stínu vedlejšího hrdiny
- Jakub Kovář
- 52
- Přehlceni
- Ondřej Novotný
- 58
Deskovky
- Cyberpunk 2077: Gangy Night City
- Jarda Konáš
- 64
- Teror z temnot
- Jarda Konáš
- 65
Focus
- Nová vlna herních vývojářů
- Olga Poživilová
- 70
- Maskoti pro novou generaci
- Marek Bílek
- 78
Scéna
- Nicolas Doucet
- Ondřej Koch
- 84
- Starý kontinent
- Ondřej Koch
- 90
- V Humble byli neskromní
- Marek Bílek
- 110
Dílna
- David Garceran & Farlight Games Industry
- Jan Horčík
- 104
- Petr Šimůnek a série Engine evolution
- Jan Horčík
- 106
Retro
- Strange Adventures: In Infinite Space
- Pavel Dobrovský
- 112
- Když PC zpívá
- Martin Žemlička
- 116
- Když se Titanic potápí
- Damiano Gerli
- 120
- Vietcong: Halong Port
- Jonáš Kříž
- 122
- Kouzlo M.U.G.E.N.
- Damiano Gerli
- 124
Tech
- RISC-V přichází
- Michal Rybka
- 118
- Hranice reklamy
- Jakub Michlovský
- 126
- Filuta AI
- Michal Zoubek
- 128
Kultura
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Kuba Špiřík
- 133
Outro
- Co by nejvíc prospělo oborům herního designu na českých školách?
- Redakce
- 134
Ujíždí nám vlak?
Chtěli bychom být světoví, ale nejsme.
Světem herního vývoje lomcují klasická témata. Všichni řeší zapojení AI a zeštíhlování studií a firem. Pojďme se ale zamyslet nad tím, jak je na tom československá produkce v mezinárodním měřítku. Až na pár výjimek typu Madfinger, Amanita a 2K, které se umí dobře odprezentovat, to není nic moc. Přinejlepším si tu děláme AA hry, což je v pořádku. Ale není o nich nikde vidět ani slyšet. Nebo jste během některé z online konferencí slyšeli o nějaké hře z našeho či blízkého území? State of Play je toho krásným příkladem…
Co s tím dělat? Je to jednoduché – investovat do komunikace směrem k vydavatelům i veřejnosti, což je obecně velká bolest zdejších studií a jejich projektů. Problém není v samotných projektech, ale v ochotě investovat čas a peníze do toho, aby byly vidět. Není tu důvěra, že se to vyplatí. Pak se všichni diví, že se jejich hra neprodává, i když je opravdu dobrá a třeba i mnohem lepší než přímá konkurence.
Bohužel, tuto tristní situaci nevyřeší ani případné schválení zákona o audiovizi, o kterém píše v tomto čísle Josef Bátrla – renomovaný právník a také hráč, který má k této tematice blízko. Marketing, komunikace a obecně prezentace jsou pro spoustu tuzemských firem stále sprosté slovo. A to je škoda, protože tu vznikají krásné tituly.
Abychom nekončili negativně. Videoherní podzim je v plném běhu. Zejména listopad bude s vydáním PS5 Pro a velkým množstvím titulů pro všechny platformy opět náročný na peněženku. Ale i na čas, protože člověk by si chtěl zahrát všechno, jenže to prostě není časově možné. Snad vám s výběrem trošku pomůžeme i v tomto čísle.