Menu

Level 338

REDAKCE

  • Editorial
  • 3
  • Redakční dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133
  • Outro: Anketa
  • 134

RADAR

  • Ozvěny
  • 8
  • State of Play
  • 9
  • Ghost of Yōtei
  • 10
  • Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
  • 11
  • Death Stranding 2
  • 11
  • Glaciered
  • 12
  • Two Point Museum
  • 12
  • Towerborne
  • 13
  • Silence of the Siren
  • 14
  • City 20
  • 16
  • Jízdní řád
  • 17

ESEJ

  • Hráč ve stínu vedlejšího hrdiny
  • 52
  • Přehlceni
  • 58

RECENZE

  • ARA: History Untold
  • 44
  • Hands of Necromancy II
  • 45
  • Shogun Showdown
  • 45
  • Warhammer 40,000 Space Marine 2
  • 46
  • Astro Bot
  • 50
  • Bzzzt
  • 51
  • Edge of Sanity
  • 51
  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
  • 55
  • Test Drive Unlimited Solar Crown
  • 56
  • Cat Quest 3
  • 57
  • Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged
  • 57
  • Star Wars Outlaws
  • 61
  • Frostpunk 2
  • 62
  • Age of Mythology Retold
  • 63

DESKOVKY

  • Cyberpunk 2077: Gangy Night City
  • 64
  • Teror z temnot
  • 65
  • Evakuace
  • 65

TÉMA

  • Dotace ve videoherním průmyslu
  • 38
  • Pamatujete na pubertu?
  • 66
  • Čínská partie pro Sony
  • 74
  • Maskoti pro novou generaci
  • 78
  • Střelba od boku
  • 80
  • Stále ve vzduchu
  • 86
  • Jedničky, nuly a stříbrné plátno
  • 92
  • Dema jsou doma
  • 96
  • Umění hororu
  • 100
  • V Humble byli neskromní
  • 110

REAKTOR

  • Jáma Pekel: Herní příběhy
  • 18
  • Wolfův revír: Enshitification neboli zhovnovatění
  • 21
  • Za pět minut dvanáct: Staré hry, nový problém
  • 22
  • Datapoušť: Jak se pushnout, když už nemůžu?
  • 37
  • Shop: Potřebujeme kamenné prodejny
  • 24
  • Futura: Odkaz archiváře, rok 2150
  • 25
  • Cihly zábavy: Vytvoř si svoje dobrodružství III.
  • 34

SCÉNA

  • Rozhovor: Damir Durovic
  • 26
  • Nová vlna herních vývojářů
  • 70
  • O kom se mluví: Nicolas Doucet
  • 84
  • Jak se hraje v Evropě
  • 90

DÍLNA

  • David Garceran & Farlight Games Industry
  • 104
  • Petr Šimůnek a série Engine Evolution
  • 106

RETRO

  • Making of: Strange Adventures in Infinite Space
  • 112
  • Když PC zpívá
  • 116
  • Rybkova nora: RISC-V přichází
  • 118
  • Ztracené hry: Když se Titanic potápí
  • 120
  • Level k sežrání: Vietcong - Halong Port
  • 122
  • Kouzlo M.U.G.E.N.
  • 124

TECH

  • Sliby, chyby: Hranice reklamy
  • 126
  • Filuta AI
  • 128

Ujíždí nám vlak?

Chtěli bychom být světoví, ale nejsme.

Světem herního vývoje lomcují klasická témata. Všichni řeší zapojení AI a zeštíhlování studií a firem. Pojďme se ale zamyslet nad tím, jak je na tom československá produkce v mezinárodním měřítku. Až na pár výjimek typu Madfinger, Amanita a 2K, které se umí dobře odprezentovat, to není nic moc. Přinejlepším si tu děláme AA hry, což je v pořádku. Ale není o nich nikde vidět ani slyšet. Nebo jste během některé z online konferencí slyšeli o nějaké hře z našeho či blízkého území? State of Play je toho krásným příkladem…

Co s tím dělat? Je to jednoduché – investovat do komunikace směrem k vydavatelům i veřejnosti, což je obecně velká bolest zdejších studií a jejich projektů. Problém není v samotných projektech, ale v ochotě investovat čas a peníze do toho, aby byly vidět. Není tu důvěra, že se to vyplatí. Pak se všichni diví, že se jejich hra neprodává, i když je opravdu dobrá a třeba i mnohem lepší než přímá konkurence.

Bohužel, tuto tristní situaci nevyřeší ani případné schválení zákona o audiovizi, o kterém píše v tomto čísle Josef Bátrla – renomovaný právník a také hráč, který má k této tematice blízko. Marketing, komunikace a obecně prezentace jsou pro spoustu tuzemských firem stále sprosté slovo. A to je škoda, protože tu vznikají krásné tituly.

Abychom nekončili negativně. Videoherní podzim je v plném běhu. Zejména listopad bude s vydáním PS5 Pro a velkým množstvím titulů pro všechny platformy opět náročný na peněženku. Ale i na čas, protože člověk by si chtěl zahrát všechno, jenže to prostě není časově možné. Snad vám s výběrem trošku pomůžeme i v tomto čísle.