- Level Archív
- >
- Ročník 2022
- >
- Číslo 324
Level 324
- Co nás čeká v roce vodního zajíce
- Editorial
- 3
- The Game Awards: Herní Oskaři stále chybí
- Radar
- 8
- Early access: Graven
- Radar
- 16
- Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Dotace pro herní průmysl
- Reaktor
- 18
- Za pět minut dvanáct: Předvánoční AI mix
- Reaktor
- 21
- Wolfův revír: Dnes už víme, o čem se zdá AI
- Reaktor
- 22
- Datapoušť: Jak Pejsek a Kočička vařili herní techonologie
- Reaktor
- 23
- Cihly zábavy: Chci být level designér
- Reaktor
- 24
- Frédérick Raynal: Malé velké dobrodružství
- Rozhovor
- 26
- Z jiného úhlu pohledu
- Téma
- 34
- Splatoon 3 - 4/5
- Recenze
- 40
- Vždyť to ani není hra
- Esej
- 42
- Pentiment - 5/5
- Recenze
- 45
- Bayonetta 3 - 4/5
- Recenze
- 46
- Pokémon Scarlet & Violet - 3/5
- Recenze
- 47
- Víš, to bylo tak
- Esej
- 48
- Mount & Blade II: Bannerlord - 4/5
- Recenze
- 51
- Call of Duty: Modern Warfare 2 - 4/5
- Recenze
- 52
- Čas umírat
- Esej
- 54
- Marvel's Midnight Suns - 4/5
- Recenze
- 57
- FIFA 23 - 4/5
- Recenze
- 58
- The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me - 2/5
- Recenze
- 59
- Shadows over Loathing - 4/5
- Recenze
- 59
- Warhammer 40K: Darktide - 4/5
- Recenze
- 60
- Papetura - 2/5
- Recenze
- 61
- Ixion - 4/5
- Recenze
- 61
- Knights of Honor II: Sovereign - 4/5
- Recenze
- 62
- The Tenants - 4/5
- Recenze
- 63
- Oakenfold - 4/5
- Recenze
- 63
- Sonic Frontiers - 3/5
- Recenze
- 64
- Hráčské zvyky podle Google
- Téma
- 66
- Můj avatar má prima parťáka
- Téma
- 68
- Čtenářský deník Hideo Kodžimy
- Téma
- 72
- Tři hodiny stačí, mami
- Téma
- 74
- Arkham Horror: Karetní hra
- Deskovky
- 76
- Vampire: The Masquarade - Vendeta
- Deskovky
- 77
- Nemesis: Lockdown
- Deskovky
- 77
- Zrození Crime Bosse
- Téma
- 78
- Digitální karma
- Téma
- 84
- Když s vámi svět zatřepe
- Tech
- 86
- Ingame Studios
- Scéna
- 90
- Róbert Servický & Centurion Developments
- Dílna
- 92
- Profil: Magnus Alm & Lavapotion
- Dílna
- 96
- Posouvání hranic možného
- Scéna
- 98
- Filmy ve virtuální realitě
- Téma
- 104
- Steam Page
- Dílna
- 108
- Odbugování Evropské unie
- Téma
- 110
- Zvířata živá, mrtvá, trýraná
- Téma
- 114
- Sliby chyby: Tablet i notebook v jednom
- Tech
- 118
- Making of: Might & Magic VI
- Retro
- 120
- Haló, tady Halo
- Retro
- 124
- Šetřiče už nešetří
- Retro
- 126
- VHS jako digitální médium
- Retro
- 128
- Ztracené hry: Sonic, který nikdy nevyběhl
- Retro
- 130
- Redakční dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Jaké jsou vaše herní rekordy?
- Redakce
- 134
Editorial
- Co nás čeká v roce vodního zajíce
- Redakce
- 3
Radar
- The Game Awards: Herní Oskaři stále chybí
- Petr Poláček
- 8
- Early access: Graven
- Michal Zoubek
- 16
- Jízdní řád
- Redakce
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Dotace pro herní průmysl
- Dan Vávra
- 18
- Za pět minut dvanáct: Předvánoční AI mix
- Lukáš Macura
- 21
- Wolfův revír: Dnes už víme, o čem se zdá AI
- Michal Rybka
- 22
- Datapoušť: Jak Pejsek a Kočička vařili herní techonologie
- Zdeněk Záhora
- 23
- Cihly zábavy: Chci být level designér
- Jarek Kolář
- 24
Rozhovor
- Frédérick Raynal: Malé velké dobrodružství
- Pavel Dobrovský
- 26
Téma
- Z jiného úhlu pohledu
- Ondřej Gogela
- 34
- Hráčské zvyky podle Google
- Kateřina Kovandová
- 66
- Můj avatar má prima parťáka
- Lenka Krsová
- 68
- Čtenářský deník Hideo Kodžimy
- Marek Bílek
- 72
- Tři hodiny stačí, mami
- Pavlína Nouzová
- 74
- Zrození Crime Bosse
- Ondřej Koch
- 78
- Digitální karma
- Jonáš Kříž
- 84
- Filmy ve virtuální realitě
- Michal Zoubek
- 104
- Odbugování Evropské unie
- Martin Kasper
- 110
- Zvířata živá, mrtvá, trýraná
- Jonáš Kříž
- 114
Recenze
- Splatoon 3 - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 40
- Pentiment - 5/5
- Kuba Špiřík
- 45
- Bayonetta 3 - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 46
- Pokémon Scarlet & Violet - 3/5
- Robert Polák
- 47
- Mount & Blade II: Bannerlord - 4/5
- Michal Zoubek
- 51
- Call of Duty: Modern Warfare 2 - 4/5
- Daniel Kremser
- 52
- Marvel's Midnight Suns - 4/5
- Pavel Skoták
- 57
- FIFA 23 - 4/5
- Petr Poláček
- 58
- The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me - 2/5
- Jaroslav Tesák
- 59
- Shadows over Loathing - 4/5
- Martina Marešová
- 59
- Warhammer 40K: Darktide - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 60
- Papetura - 2/5
- Jakub Kovář
- 61
- Ixion - 4/5
- Tomáš Pavlas
- 61
- Knights of Honor II: Sovereign - 4/5
- Václav Skoták
- 62
- The Tenants - 4/5
- Hana Tesák Vrtala
- 63
- Oakenfold - 4/5
- René Pokorný
- 63
- Sonic Frontiers - 3/5
- Karel Vaněk
- 64
Esej
- Vždyť to ani není hra
- Kuba Špiřík
- 42
- Víš, to bylo tak
- Michal Zoubek
- 48
- Čas umírat
- Pavel Skoták
- 54
Deskovky
- Arkham Horror: Karetní hra
- Jarda Konáš
- 76
- Vampire: The Masquarade - Vendeta
- Jarda Konáš
- 77
- Nemesis: Lockdown
- Jarda Konáš
- 77
Tech
- Když s vámi svět zatřepe
- Jakub Michlovský
- 86
- Sliby chyby: Tablet i notebook v jednom
- Michal Rybka
- 118
Scéna
- Ingame Studios
- Ondřej Koch
- 90
- Posouvání hranic možného
- Martin Žemlička
- 98
Dílna
- Róbert Servický & Centurion Developments
- Jan Horčík
- 92
- Profil: Magnus Alm & Lavapotion
- Jan Horčík
- 96
- Steam Page
- Jan Horčík
- 108
Retro
- Making of: Might & Magic VI
- Pavel Dobrovský
- 120
- Haló, tady Halo
- Ondřej Švára
- 124
- Šetřiče už nešetří
- Martin Žemlička
- 126
- VHS jako digitální médium
- Michal Rybka
- 128
- Ztracené hry: Sonic, který nikdy nevyběhl
- Damiano Gerli
- 130
Kultura
- Redakční dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Redakce
- Jaké jsou vaše herní rekordy?
- Redakce
- 134
CO NÁS ČEKÁ V ROCE VODNÍHO ZAJÍCE
V uplynulém roce jsme na stránkách Levelu popisovali řadu trendů, vlivů a událostí, které postupně směřují herní průmysl i podobu her do stavu, který se naplno teprve projeví. Dvanáct měsíců je dost dlouhá doba na to, aby se podařilo na některé zásadní změny zapomenout nebo je zkrátka přijmout jako novou normu bez uvědomění si, že není cesty zpět.
Posledních několik vydavatelů včetně Ubisoftu definitivně přešlo na nové ceny pro své AAA (největší, nejdražší, nejočekávanější) tituly. Sedmdesát dolarů za novu hru už hráči utrácejí pár let za Call of Duty a další hry, nyní se vydavatelé unisono dohodli, že cokoli pro PS5, Xbox Series X/S a zároveň i PC (zatím jen AAA) stojí minimálně 70 dolarů. Od příštího roku ideálně 80 dolarů. Zatím se to snaží v různých případech krýt marginálními speciálními edicemi, příští rok už se to krýt nebude. Připravte se, že se tomu ale přizpůsobí i zbytek trhu a cena za AA hry půjde minimálně o deset dolarů nahoru také. To, co dnes stojí 40 a 50, začne stát příští rok 50 a 60 dolarů. A jen připomeňme, že AA hry tvoří většinu produkce, kterou hrajete. Je to fér v době, kdy svět řeší vysokou inflaci a ceny energií? Samozřejmě. Ceny her stagnovaly od dob PS2/PS3/Xbox/Xbox One, zatímco herní průmysl rapidně rostl a cenová hladina všeho se měnila. Navíc vydavatelé a vývojáři zjistili, že různé globální krize (covid, ekonomické krize apod.) ovlivňují chování hráčů buď výrazně, nebo alespoň ne negativně. Proč toho nevyužít…
Ano, herní průmysl je i v této finančně těžké době v naprosto komfortní pozici. Lidé raději ušetří za jídlo, energie a zábavu venku (divadla, koncerty) než za tu domácí (streamovací služby, hry). Jediné, na co se vydavatelé už delší dobu připravují, je menší ochota hráčů utrácet za tzv. zbytečné hry – tituly koupené ve slevách, které si nikdo nikdy nezahraje. Je to vidět na prodejních číslech už nyní. Lidé si budou mnohem více vybírat, co si zahrají, ale když si vyberou, nebudou se bát utrácet peníze za další obsah. Ne za DLC, ale za obsah v aplikacích a předplacených službách. Pro firmy je výhodnější mít každý měsíc od uživatele menší sumu dlouhodobě než větší sumu jednorázově za dva, tři roky. V tomto segmentu očekávejte další vývoj prakticky od všech firem.
Do značné míry to souvisí i s pozicí Xbox a PC Game Passu od Microsoftu. Velcí a střední vydavatelé už mají spočítáno, že svou produkcí živí Microsoft, ale nic moc z toho nemají – až na pár speciálních případů. Vydání hry v Game Passu, pokud nemáte spoustu DLC, vám titul efektivně prodejně zabije. Zejména na PC. Vydavatelé se tedy začínají stahovat a plánovat vlastní řešení. Některých se dočkáme už příští rok, což neznamená, že jde o udržitelný plán. Stačí se podívat, jak těžký se stal trh se streamovacími službami v případě filmů a seriálů. Přesně k tomu se postupně blíží i herní průmysl.
Vším výše zmíněným a čímkoli, co přijde, se vás pokusíme provést v roce 2023 na základě ověřených informací, rozhovorů, témat, recenzí a nezbytných zákulisních informací.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)