Menu
305 306 Říjen 2020 307
Články Editorial

Level 306

Editorial

  • Všichni jsme Mafia
  • 3

Radar

  • Ozvěny: Pravá konzolová válka: Jen pro vyvolené
  • 8
  • Online konference nepřestávají nandávat
  • 12
  • Early access: No Place for Bravery
  • 14
  • Early access: Eastern Exorcist
  • 15
  • Hogwarts Legacy
  • 16
  • Kalendář: Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Moderní UX labyrint
  • 18
  • Datapoušť: Warez na míru?
  • 21
  • Wolfův revír: Podporujme svobodu slova
  • 22
  • Za pět minut dvanáct: Zítra si asi něco koupím
  • 23

Scéna

  • Rozhovor: Rami Ismail: Vzhůru do oblak
  • 24
  • Fenomén: Těžký život superhrdinů
  • 34
  • Fenomén: Popkultura videoherních světů
  • 62
  • O kom se mluví: Jensen Huang
  • 66
  • Fenomén: Fanatické fanouškovství
  • 68

Esej

  • Brand jako rodina
  • 40
  • Král je mrtev, ať žije král
  • 46
  • Fukovo fantastické Factorio
  • 56

Recenze

  • Mafia Definitive edition - 4/5
  • 43
  • Crusader Kings III - 5/5
  • 49
  • Paper Mario: Origami King - 5/5
  • 50
  • Tell Me Why - 3/5
  • 51
  • Metamorphosis - 3/5
  • 51
  • Iron Harvest - 4/5
  • 52
  • Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - 3/5
  • 53
  • Fall Guys - 5/5
  • 53
  • Wasteland 3 - 4/5
  • 54
  • Factorio - 5/5
  • 59

Deskovky

  • Tainted Grail: Pád Avalonu
  • 60
  • Putování po Středozemi: Stínové cesty
  • 61
  • Munchkin: Podzemí
  • 61

Focus

  • Víra tvá legendu zrodí
  • 72
  • Remedyverse
  • 80
  • Stopařův průvodce po předplacených službách
  • 86

Téma

  • Fortnite na E4
  • 76
  • Battle Royale naruby
  • 82

Byznys

  • Kdo je tady v právu
  • 90

Dílna

  • Česká scéna: Antické řecko v české režii
  • 94
  • Profil: Dune Casu: Omylem herním vývojářem
  • 98
  • Seriál: Horor jako služba
  • 100

Retro

  • Making of: Summoner
  • 102
  • Téma: Vzestupy a pády Activision
  • 106
  • Snílci: Revoluční fotografie Russela Kirsche
  • 108
  • Rybkova nora: Merkur Alfi
  • 110
  • Focus: ASCII art: umění 95 znaků
  • 112
  • Téma: Okna Microsoftu dokořán
  • 114
  • Tenkrát poprvé: Svoboda pohybu
  • 118
  • Retronaut: Return to Castle Wolfenstein
  • 120

Tech

  • Téma: Raytracing na drogách
  • 122
  • Téma: Šroubky a matičky slaví 100 let
  • 126
  • Adiabatické počítače
  • 130

Dotazník

  • Kulturní dotazník
  • 132

Kultura

  • Jukebox
  • 133
  • Anketa
  • 134

ODKAZ MAFIÁNSKÉHO SVĚTA

Každá země má národní poklad, obvykle v podobě kulturního či historického dědictví nebo mezinárodně významné osobnosti. Něčím z toho se pak nejen prezentuje navenek, ale hlavně se oním aspektem identifikuje uvnitř – lidé se shlukují pod vlajkou takového symbolu bez ohledu na svůj status či přesvědčení a tvoří celek. Pro tuzemské hráče, a nejen pro ně, je podobným symbolem Mafia od (tehdy) Illusion Softworks a Dana Vávry z roku 2002. Z mnoha důvodů. Ať už proto, že Mafia byla na svou dobu skvělá hra s řadou originálních a proti trendům jdoucích designových řešení, nebo proto, že se z tehdy sotva narozeného českého herního průmyslu vyloupla hra, která se mohla směle rovnat západním blockbusterům typu GTA III.

K dosažení statutu legendy a rozšíření mimo obvyklou hráčskou komunitu té doby pomohl český dabing od známých osobností typu Petr Rychlý, kterého znala z televize i vaše babička. Mafia je díky výše jmenovaným a mnoha dalším důvodům titul, jehož jméno alespoň zná, anebo ho i jako jedinou „opravdovou“ hru hrál, skoro každý český hráč a hráčka. I proto hráči, ale vlastně i celý mainstream, se zatajeným dechem sledovali, jak dopadne remake, díky kterému se zas na chvíli začala mainstreamová média o herní průmysl u nás zajímat. Více se dozvíte v recenzi v tomto čísle, které dodává kontext esej. Přeci jenom od vydání původní hry uplynulo 18 let a leccos se v mezičase změnilo, hráče samotné nevyjímaje.

Nelze však žít jenom z Mafie, ve světě i u nás doma provádí spousta šikovných lidí zajímavé věci. Jedním z nich je neúnavný indie aktivista a vývojář Rami Ismail, kterého blíže poznáte v rozhovoru, kterému jsme tentokrát věnovali o něco víc prostoru než obvykle. V dílně se dozvíte, jak čeští Kube Games tvořili historickou strategii Imperiums: Greek Wars. Stejně tak jsme se rozhodli věnovat prostor české sázce na jistotu, kterou se stal titul Factorio, o němž se rozepsal František Fuka. Nechybí článek o těžkém životě superhrdinů od Jirky Pavlovského, recenze Crusader Kings 3 od Aleše Smutného, Retro články od Pavla Dobrovského a Honzy Olejníka a samozřejmě ani komentáře od Michala Rybky a Dana Vávry.

Zkrátka, až si budete chtít odpočinout od neúspěšného opakování závodu v remaku Mafie, nebo od stavby největší továrny v dějinách lidstva, nalistujte libovolnou stránku v tomto Levelu. Možná se do hry jen tak rychle nevrátíte.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)