- Level Archív
- >
- Ročník 2020
- >
- Číslo 306
Level 306
- Všichni jsme Mafia
- Editorial
- 3
- Ozvěny: Pravá konzolová válka: Jen pro vyvolené
- Radar
- 8
- Online konference nepřestávají nandávat
- Radar
- 12
- Early access: No Place for Bravery
- Radar
- 14
- Early access: Eastern Exorcist
- Radar
- 15
- Hogwarts Legacy
- Radar
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Radar
- 17
- Jáma pekel: Moderní UX labyrint
- Reaktor
- 18
- Datapoušť: Warez na míru?
- Reaktor
- 21
- Wolfův revír: Podporujme svobodu slova
- Reaktor
- 22
- Za pět minut dvanáct: Zítra si asi něco koupím
- Reaktor
- 23
- Rozhovor: Rami Ismail: Vzhůru do oblak
- Scéna
- 24
- Fenomén: Těžký život superhrdinů
- Scéna
- 34
- Brand jako rodina
- Esej
- 40
- Mafia Definitive edition - 4/5
- Recenze
- 43
- Král je mrtev, ať žije král
- Esej
- 46
- Crusader Kings III - 5/5
- Recenze
- 49
- Paper Mario: Origami King - 5/5
- Recenze
- 50
- Metamorphosis - 3/5
- Recenze
- 51
- Tell Me Why - 3/5
- Recenze
- 51
- Iron Harvest - 4/5
- Recenze
- 52
- Fall Guys - 5/5
- Recenze
- 53
- Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - 3/5
- Recenze
- 53
- Wasteland 3 - 4/5
- Recenze
- 54
- Fukovo fantastické Factorio
- Esej
- 56
- Factorio - 5/5
- Recenze
- 59
- Tainted Grail: Pád Avalonu
- Deskovky
- 60
- Putování po Středozemi: Stínové cesty
- Deskovky
- 61
- Munchkin: Podzemí
- Deskovky
- 61
- Fenomén: Popkultura videoherních světů
- Scéna
- 62
- O kom se mluví: Jensen Huang
- Scéna
- 66
- Fenomén: Fanatické fanouškovství
- Scéna
- 68
- Víra tvá legendu zrodí
- Focus
- 72
- Fortnite na E4
- Téma
- 76
- Remedyverse
- Focus
- 80
- Battle Royale naruby
- Téma
- 82
- Stopařův průvodce po předplacených službách
- Focus
- 86
- Kdo je tady v právu
- Byznys
- 90
- Česká scéna: Antické řecko v české režii
- Dílna
- 94
- Profil: Dune Casu: Omylem herním vývojářem
- Dílna
- 98
- Seriál: Horor jako služba
- Dílna
- 100
- Making of: Summoner
- Retro
- 102
- Téma: Vzestupy a pády Activision
- Retro
- 106
- Snílci: Revoluční fotografie Russela Kirsche
- Retro
- 108
- Rybkova nora: Merkur Alfi
- Retro
- 110
- Focus: ASCII art: umění 95 znaků
- Retro
- 112
- Téma: Okna Microsoftu dokořán
- Retro
- 114
- Tenkrát poprvé: Svoboda pohybu
- Retro
- 118
- Retronaut: Return to Castle Wolfenstein
- Retro
- 120
- Téma: Raytracing na drogách
- Tech
- 122
- Téma: Šroubky a matičky slaví 100 let
- Tech
- 126
- Adiabatické počítače
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Dotazník
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Anketa
- Kultura
- 134
Editorial
- Všichni jsme Mafia
- Redakce
- 3
Radar
- Ozvěny: Pravá konzolová válka: Jen pro vyvolené
- Petr Poláček
- 8
- Online konference nepřestávají nandávat
- Pavel Skoták
- 12
- Early access: No Place for Bravery
- Michal Zoubek
- 14
- Early access: Eastern Exorcist
- Jakub Kovář
- 15
- Hogwarts Legacy
- Pavel Skoták
- 16
- Kalendář: Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 17
Reaktor
- Jáma pekel: Moderní UX labyrint
- Dan Vávra
- 18
- Datapoušť: Warez na míru?
- Zdeněk Záhora
- 21
- Wolfův revír: Podporujme svobodu slova
- Michal Rybka
- 22
- Za pět minut dvanáct: Zítra si asi něco koupím
- Lukáš Macura
- 23
Scéna
- Rozhovor: Rami Ismail: Vzhůru do oblak
- Pavel Dobrovský
- 24
- Fenomén: Těžký život superhrdinů
- Jiří Pavlovský
- 34
- Fenomén: Popkultura videoherních světů
- Redakce
- 62
- O kom se mluví: Jensen Huang
- Ondřej Koch
- 66
- Fenomén: Fanatické fanouškovství
- Ondřej Koch
- 68
Esej
- Brand jako rodina
- Pavel Skoták
- 40
- Král je mrtev, ať žije král
- Aleš Smutný
- 46
- Fukovo fantastické Factorio
- František Fuka
- 56
Recenze
- Mafia Definitive edition - 4/5
- Pavel Skoták
- 43
- Crusader Kings III - 5/5
- Aleš Smutný
- 49
- Paper Mario: Origami King - 5/5
- Jiří Pavlovský
- 50
- Tell Me Why - 3/5
- Ondřej Koch
- 51
- Metamorphosis - 3/5
- Ondřej Gogela
- 51
- Iron Harvest - 4/5
- Jakub Kovář
- 52
- Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - 3/5
- Michal Vojkůvka
- 53
- Fall Guys - 5/5
- Ondřej Koch
- 53
- Wasteland 3 - 4/5
- Jaroslav Tesák
- 54
- Factorio - 5/5
- Michal Vojkůvka
- 59
Deskovky
- Tainted Grail: Pád Avalonu
- Jarda Konáš
- 60
- Putování po Středozemi: Stínové cesty
- Jarda Konáš
- 61
- Munchkin: Podzemí
- Jarda Konáš
- 61
Focus
- Víra tvá legendu zrodí
- Kateřina Kovandová
- 72
- Remedyverse
- Kateřina Kovandová
- 80
- Stopařův průvodce po předplacených službách
- Jakub Kovář
- 86
Téma
- Fortnite na E4
- Martin Bach
- 76
- Battle Royale naruby
- Ondřej Koch
- 82
Byznys
- Kdo je tady v právu
- Redakce
- 90
Dílna
- Česká scéna: Antické řecko v české režii
- Jan Horčík
- 94
- Profil: Dune Casu: Omylem herním vývojářem
- Jan Horčík
- 98
- Seriál: Horor jako služba
- Jan Horčík
- 100
Retro
- Making of: Summoner
- Pavel Dobrovský
- 102
- Téma: Vzestupy a pády Activision
- Pavel Dobrovský
- 106
- Snílci: Revoluční fotografie Russela Kirsche
- Michal Rybka
- 108
- Rybkova nora: Merkur Alfi
- Michal Rybka
- 110
- Focus: ASCII art: umění 95 znaků
- Martin Žemlička
- 112
- Téma: Okna Microsoftu dokořán
- Ondřej Švára
- 114
- Tenkrát poprvé: Svoboda pohybu
- Pavel Dobrovský
- 118
- Retronaut: Return to Castle Wolfenstein
- Jan Olejník
- 120
Tech
- Téma: Raytracing na drogách
- Mikoláš Zuza
- 122
- Téma: Šroubky a matičky slaví 100 let
- Martin Žemlička
- 126
- Adiabatické počítače
- Michal Rybka
- 130
Dotazník
- Kulturní dotazník
- Jakub Kovář
- 132
Kultura
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
- Anketa
- Redakce
- 134
ODKAZ MAFIÁNSKÉHO SVĚTA
Každá země má národní poklad, obvykle v podobě kulturního či historického dědictví nebo mezinárodně významné osobnosti. Něčím z toho se pak nejen prezentuje navenek, ale hlavně se oním aspektem identifikuje uvnitř – lidé se shlukují pod vlajkou takového symbolu bez ohledu na svůj status či přesvědčení a tvoří celek. Pro tuzemské hráče, a nejen pro ně, je podobným symbolem Mafia od (tehdy) Illusion Softworks a Dana Vávry z roku 2002. Z mnoha důvodů. Ať už proto, že Mafia byla na svou dobu skvělá hra s řadou originálních a proti trendům jdoucích designových řešení, nebo proto, že se z tehdy sotva narozeného českého herního průmyslu vyloupla hra, která se mohla směle rovnat západním blockbusterům typu GTA III.
K dosažení statutu legendy a rozšíření mimo obvyklou hráčskou komunitu té doby pomohl český dabing od známých osobností typu Petr Rychlý, kterého znala z televize i vaše babička. Mafia je díky výše jmenovaným a mnoha dalším důvodům titul, jehož jméno alespoň zná, anebo ho i jako jedinou „opravdovou“ hru hrál, skoro každý český hráč a hráčka. I proto hráči, ale vlastně i celý mainstream, se zatajeným dechem sledovali, jak dopadne remake, díky kterému se zas na chvíli začala mainstreamová média o herní průmysl u nás zajímat. Více se dozvíte v recenzi v tomto čísle, které dodává kontext esej. Přeci jenom od vydání původní hry uplynulo 18 let a leccos se v mezičase změnilo, hráče samotné nevyjímaje.
Nelze však žít jenom z Mafie, ve světě i u nás doma provádí spousta šikovných lidí zajímavé věci. Jedním z nich je neúnavný indie aktivista a vývojář Rami Ismail, kterého blíže poznáte v rozhovoru, kterému jsme tentokrát věnovali o něco víc prostoru než obvykle. V dílně se dozvíte, jak čeští Kube Games tvořili historickou strategii Imperiums: Greek Wars. Stejně tak jsme se rozhodli věnovat prostor české sázce na jistotu, kterou se stal titul Factorio, o němž se rozepsal František Fuka. Nechybí článek o těžkém životě superhrdinů od Jirky Pavlovského, recenze Crusader Kings 3 od Aleše Smutného, Retro články od Pavla Dobrovského a Honzy Olejníka a samozřejmě ani komentáře od Michala Rybky a Dana Vávry.
Zkrátka, až si budete chtít odpočinout od neúspěšného opakování závodu v remaku Mafie, nebo od stavby největší továrny v dějinách lidstva, nalistujte libovolnou stránku v tomto Levelu. Možná se do hry jen tak rychle nevrátíte.
POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)