Menu
29 30 Červenec 1997 31
Články Editorial

Level 30

Editorial

  • Úvodník
  • 3

Redakce

  • Volba ´97
  • 8

Reportáž

  • Electronic Entertainment Expo - Atlanta 1997
  • 10

Novinky

  • PC sekce
  • 13
  • Videohry
  • 72
  • Amiga
  • 91

Preview

  • Dark Earth
  • 18
  • Little Big Adventure 2
  • 20
  • Worms 2
  • 21
  • Incubation: Time is Running Out
  • 21
  • Fighting Force
  • 74
  • Agent Armstrong
  • 74
  • Nuclear Strike
  • 75
  • G-Police
  • 75

Recenze

  • Dungeon Keeper - 90
  • 22
  • F-16 Figting Falcon - 80
  • 28
  • Atlantis - The Lost Tales - 90
  • 30
  • Betrayal in Antara - 80
  • 34
  • X-Com 3: The Apocalypse - 70
  • 38
  • Extreme Assault - 80
  • 40
  • Shivers II - Harvest of Souls - 70
  • 42
  • Star Trek: Generations - 80
  • 44
  • Terracide - 70
  • 46
  • F/A 18 - Hornet 3.0 - 80
  • 48
  • Microsoft Entertainment Pack: The Puzzle Collection - 70
  • 50
  • Triple Play ´98 - 80
  • 52
  • FPS: Baseball Pro ´98 - 50
  • 53
  • Front Page Sports: Golf - 60
  • 54
  • PGA Tour Pro - 70
  • 55
  • History of the World - 40
  • 56
  • Capitalism Plus - 70
  • 57
  • Rebel Moon Rising - 60
  • 58
  • Last Rite - 30
  • 59
  • Next Space - 70
  • 60
  • Counter Action - 50
  • 61
  • War Gods - 80
  • 62
  • The Great Battles of Alexander - 70
  • 64
  • Osadníci - 30
  • 65
  • Pro Pinball - Timeshock! - 80
  • 66
  • The X-Miles add-on - 50
  • 67
  • Lords of the Realm II - Siege Pack - 70
  • 67
  • OverBlood - 80
  • 76
  • Nanotek Warrior - 80
  • 78
  • Hard Boiled - 70
  • 80
  • Rally Cross - 70
  • 82
  • NHL Powerplay - 70
  • 84
  • Super Football Champ - 70
  • 85
  • Wing Commander IV - Price for Freedom - 60
  • 86
  • MegaMan X3 - 70
  • 87
  • Transport Tycoon - 80
  • 88
  • PaRappa the Rapper
  • 89
  • Actua Soccer Club Edition - 60
  • 89
  • Uropa 2 - The Ulterior Colony - 70
  • 92

Budgety

  • Star Trek: TNG - "A final Unity"
  • 68
  • Sensible World of Soccer
  • 68
  • Lost Eden
  • 68
  • Ascendancy
  • 68
  • Bazar
  • 113

Cheaty

  • Cheats
  • 69

Návod

  • Tomb Raider
  • 70

Videohry

  • Cheats
  • 90

Retro

  • Pac Man
  • 94

Dílna

  • Chronologická historie videoher - část druhá
  • 95

Hardware

  • Vzhůru do prostoru
  • 96

Multimédia

  • Čtyřlístek a Rexík
  • 102

Internet

  • PlayStation Online
  • 104

Shareware

  • SmartDraw 95
  • 106

Kultura

  • Úniková Rychlost-Christopher Stasheff
  • 107

Dopisy

  • Dopisy čtenářů
  • 110

Soutěž

  • Soutěž
  • 112

Plakát

  • Plakát
  • 125

Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz

Proč změna hodnocení?

Myslím, že máme hodně co vysvětlovat. Jak vás titulek už jistě upozornil, najíždíme od tohoto čísla na jiné hodnocení. Upouštíme, ač neradi, od sedmibodové stupnice a od teď budeme hry hodnotit stupnicí desetibodovou. A proč? Samozřejmě opět na váš popud. V poslední době se nám v redakci na stole množily dopisy s názorem, kterému jsme chtě nechtě museli dát za pravdu. Sedmibodová stupnice je nepřirozená a lepší bude přejít buď na hodnocení procenty nebo na desetibodovou stupnici. Zda budeme hry hodnotit procenty nebo deset z deseti bylo čtenářům vesměs jedno. V základě se totiž jedná o jedno a to samé – přirozenou a pro všechny mnohem přijatelnější desítkovou soustavu. A abychom hodnocení, respektive tabulku ještě něčím zpestřili, rozhodli jsme se zavést takzvanou “jinou volbu“, která vám u každé zrecenzované hry názorně ukáže, jak si daná hra stojí v porovnání s konkurenčními hrami stejného typu. Podle “jiné volby“ si pak můžete vybrat lepší hru nebo se naopak potěšit zjištěním, že si koupíte to nejlepší, co v daném žánru na tu kterou platformu existuje. Hodnocení u srovnávaných her u jiné volby je samozřejmě také v desetibodové stupnici a hry jsou přehodnoceny k aktuálnímu datu. Přehodnocení her, se kterými danou věc srovnáváme, má samozřejmě také své opodstatnění. Před nějakými dvěma lety byl například Doom II ve své době nejlepší 3D akční hrou, ale to už dnes dávno neplatí. Nepopírám, že je ještě dnes lepší než některé výtvory, ale už opravdu neodvratně patří mezi herní šeď. Možná na něj můžeme nostalgicky zavzpomínat, ale to je tak všechno, co jsme ochotni učinit. Každá hra stárne a grafika i zvuk se neustále vyvíjejí. Čas zastavit nelze. A když už jsme se rozhodli pro změnu, nastala nejlepší příležitost provést ještě jednu, s kterou jsme dlouho otáleli a přemýšleli, zda přiznáme svou vlastní chybu nebo ne. Rozhodli jsme se být ke čtenářům a především ke svému mateřskému jazyku slušní. Proto teď a tady veřejně přiznáváme, že slovo konzole tak, jak jsme jej používali a skloňovali my, tedy skloňované podle vzoru růže, v češtině neexistuje a nelze jej brát ani jako převzaté cizí slovo. Jediný možný způsob, jak anglický výraz console převést do češtiny je ten, že se slovo konzola budeme skloňovat podle vzoru žena. Co z toho potom vznikne, si dokážete vyskloňovat sami. Ani takto to nelze používat. Proto po zhruba čtyřměsíční hádce v redakci a konzultacích s korektorkami jsme dospěli k výrazu, který se ve světě používá stejně běžně a možná ještě o něco frekventovaněji a tím je videogames, tedy správně česky videohry. Zde se skloňováním problémy už nebudou. Jediné, co nás na tomto trochu problému zaráží, je fakt, že výraz konzole podle vzoru růže používají všechny herní časopisy. Dnes už nevíme, kdo začal slovo konzole používat chybně jako první, ale je vcelku možné, že jsme to byli právě my. Level totiž jako první z herních časopisů o začal psát o videohrách. Ale necháme toho, protože pro vás mám ještě další řadu neméně důležitých informací. Jenom pevně doufáme, že nás budou následovat i ostatní, a tak nepřirozené a uměle vytvořené slovo konzole jako označení videoher zanikne.

Trochu mne mrzí, že jsem musel v první řadě vysvětlit naše kroky a zdůvodnit změny, protože koncem minulého měsíce byla ve Spojených státech ve městě Atlanta pořádána největší výstava počítačový her s názvem Electronic Entertainment Expo, zkráceně a pro většinu z vás asi i srozumitelněji výstava E3. Jak to za velkou louží vypadá a především jaké zážitky si Tomáš z výstavy přivezl, se můžete dočíst v jeho reportáži a o tom, co se na nás na všechny v dohledné i téměř nedohledné době chystá za hry, se dozvíte v nejobsáhlejších novinkách za poslední rok. Na celých pěti stranách máte ty nejnovější informace z herního světa. Podobně dopadla i Level CD příloha, na které je rekordních osmnáct demoverzí, kvůli kterým jsme tento měsíc nemohli zařadit ani filmové ukázky ani shareware. Doufáme, že jsou pro vás demoverze nejnovějších her, jako je The Curse of Monkey Island, Warlord III: Reign of Heroes nebo například Fallout, lákavé. Nebudu vás ale již déle zdržovat a přeji vám všem příjemné prožití prázdnin. Za měsíc na shledanou.

Jan Herodes
Šéfredaktor