Menu

Level 297

Editorial

  • Vracíme se ke kořenům
  • 4

Radar

  • Herní ozvěny
  • 8
  • Humankind
  • 10
  • Caliber
  • 11
  • Hades
  • 12
  • Borderlands 3
  • 13
  • Mount Blade II: Bannerlord
  • 14
  • Jízdní řád
  • 15

Reaktor

  • Jáma pekel: Hry a násilí
  • 16
  • Wolfův revír: A komu tím prospějete?
  • 19
  • Továrna na sny: Cesta ztraceného hrdiny #2
  • 20
  • Za pět minut dvanáct: Když se (ne)podaří, co se dařit má
  • 21

Rozhovor

  • Tecuja Mizugiči: Stará láska neREZaví
  • 22

Focus

  • AI jako motor herních světů
  • 30
  • 2019: Rok virtuální reality?
  • 40

Téma

  • Miluj svého padoucha
  • 36
  • Hraní na čtení
  • 74
  • Podvody, které potěší
  • 78
  • Podceňovaná stálice videoherní zábavy
  • 82

Recenze

  • Vigor - 3/5
  • 46
  • Wolfenstein: Youngblood - 2/5
  • 50
  • Age of Wonders: Planetfall - 5/5
  • 52
  • F1 2019 - 5/5
  • 56
  • ARMA 3 Contact - 4/5
  • 58
  • Crash Team Racing: Nitro-fueled - 4/5
  • 62
  • Bloodstained: Ritual of the Night - 4/5
  • 64
  • Wolfenstein: Cyberpilot - 3/5
  • 66
  • ARMA 3 Creator DLC: Global Mobilization - 2/5
  • 68
  • Jim Is Moving Out! - 3/5
  • 70
  • Sea of Solitude - 3/5
  • 72

Fenomén

  • Škola (VR) hrou
  • 86
  • Světlá budoucnost rozšířené reality
  • 90

Dílna

  • Malé velké hry
  • 94
  • Profil: Chris, Jon a Julian Black Dragon Studios
  • 98
  • Příběh vývoje: Jedlé hry!
  • 100

Retro

  • Making of: Matopeli
  • 102
  • Rybkova nora: Sběratelství a problémy s opravami
  • 105
  • Retronaut: Quake II
  • 106
  • Snílci: Chris Crawford
  • 108
  • Osobní legendy: Karel Antonín
  • 110
  • Retrosága: Fire Emblem
  • 112
  • Tenkrát poprvé: První Basicová hra pro MS-DOS
  • 116

Tech

  • Novinky
  • 118
  • Je super opravdu super?
  • 120
  • Hra o Trůny
  • 126
  • Kvalitní komponenty
  • 130

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132
  • Jukebox
  • 133

Outro

  • Wolfenstein: Youngblood
  • 134

VRACÍME SE KE KOŘENŮM

Remastery klasických titulů nejsou ničím novým. Vlastně jsme je už v Levelu rozebírali v mnoha článcích a tématech. Oficiální verze klasické verze World of Warcraft nám ale poskytla nový námět k přemýšlení o celé této iniciativě. Na jedné straně máte hráče a konzumenty, kteří to považují za poměrně jistý způsob jak vydělat peníze na něčem už vytvořeném, zatímco se neděje ve hrách nic nového. Pak máte milovníky retra, kteří rádi hrají původní verze a nové upravené považují minimálně za hřích, protože nenabízejí původní zážitek s původním hardwarem. V neposlední řadě jsou tu pragmatici, kteří vidí, že zájem o remastery je, tak proč by je malé, velké i střední firmy nedělaly. Úplně na konci nyní stojíme my, v Levelu, kde rozlišujeme dobré, špatné, solidní remastery – jak nám přijdou pod ruku.

Jisté je, že možnost zahrát si starší tituly na dnešních konzolích, PC hardwaru či mobilech je nezbytná. Původní tvůrci z toho většinou nic nemají, bohužel kvůli vlastnickým právům, ale nejdůležitější je kulturní povědomí. Představte si, že byste si nemohli přečíst Dostojevského, protože by vaše čtečka nebyla kompatibilní s původním textem. Zní to jako blábol pomatených redaktorů? Ani omylem – hry jsou kulturním dědictvím stejně jako knihy, jen jde o moderní formát, který je závislý na něčem komplikovanějším než papír. Jestli jej kontinuálně oživují a zpřístupňují dalším generacím firmy, knihovny, nadace, cokoli, nezáleží na tom, jsme za to rádi. Podstatné je, že čím více klasických her je dostupných všem hráčům na co největším počtu platforem, tím lépe.

A když na tom někdo vydělá, tak mu to přejeme.