- Level Archív
- >
- Ročník 2019
- >
- Číslo 297
Level 297
- Vracíme se ke kořenům
- Editorial
- 4
- Herní ozvěny
- Radar
- 8
- Humankind
- Radar
- 10
- Caliber
- Radar
- 11
- Hades
- Radar
- 12
- Borderlands 3
- Radar
- 13
- Mount Blade II: Bannerlord
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Hry a násilí
- Reaktor
- 16
- Wolfův revír: A komu tím prospějete?
- Reaktor
- 19
- Továrna na sny: Cesta ztraceného hrdiny #2
- Reaktor
- 20
- Za pět minut dvanáct: Když se (ne)podaří, co se dařit má
- Reaktor
- 21
- Tecuja Mizugiči: Stará láska neREZaví
- Rozhovor
- 22
- AI jako motor herních světů
- Focus
- 30
- Miluj svého padoucha
- Téma
- 36
- 2019: Rok virtuální reality?
- Focus
- 40
- Vigor - 3/5
- Recenze
- 46
- Wolfenstein: Youngblood - 2/5
- Recenze
- 50
- Age of Wonders: Planetfall - 5/5
- Recenze
- 52
- F1 2019 - 5/5
- Recenze
- 56
- ARMA 3 Contact - 4/5
- Recenze
- 58
- Crash Team Racing: Nitro-fueled - 4/5
- Recenze
- 62
- Bloodstained: Ritual of the Night - 4/5
- Recenze
- 64
- Wolfenstein: Cyberpilot - 3/5
- Recenze
- 66
- ARMA 3 Creator DLC: Global Mobilization - 2/5
- Recenze
- 68
- Jim Is Moving Out! - 3/5
- Recenze
- 70
- Sea of Solitude - 3/5
- Recenze
- 72
- Hraní na čtení
- Téma
- 74
- Podvody, které potěší
- Téma
- 78
- Podceňovaná stálice videoherní zábavy
- Téma
- 82
- Škola (VR) hrou
- Fenomén
- 86
- Světlá budoucnost rozšířené reality
- Fenomén
- 90
- Malé velké hry
- Dílna
- 94
- Profil: Chris, Jon a Julian Black Dragon Studios
- Dílna
- 98
- Příběh vývoje: Jedlé hry!
- Dílna
- 100
- Making of: Matopeli
- Retro
- 102
- Rybkova nora: Sběratelství a problémy s opravami
- Retro
- 105
- Retronaut: Quake II
- Retro
- 106
- Snílci: Chris Crawford
- Retro
- 108
- Osobní legendy: Karel Antonín
- Retro
- 110
- Retrosága: Fire Emblem
- Retro
- 112
- Tenkrát poprvé: První Basicová hra pro MS-DOS
- Retro
- 116
- Novinky
- Tech
- 118
- Je super opravdu super?
- Tech
- 120
- Hra o Trůny
- Tech
- 126
- Kvalitní komponenty
- Tech
- 130
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 132
- Jukebox
- Kultura
- 133
- Wolfenstein: Youngblood
- Outro
- 134
Editorial
- Vracíme se ke kořenům
- Redakce
- 4
Radar
- Herní ozvěny
- Petr Poláček
- 8
- Humankind
- Pavel Skoták
- 10
- Caliber
- Jan Slavík
- 11
- Hades
- Pavel Skoták
- 12
- Borderlands 3
- Pavel Skoták
- 13
- Mount Blade II: Bannerlord
- Jan Slavík
- 14
- Jízdní řád
- Pavel Skoták
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Hry a násilí
- Dan Vávra
- 16
- Wolfův revír: A komu tím prospějete?
- Michal Rybka
- 19
- Továrna na sny: Cesta ztraceného hrdiny #2
- Vladimír Geršl
- 20
- Za pět minut dvanáct: Když se (ne)podaří, co se dařit má
- Lukáš Macura
- 21
Rozhovor
- Tecuja Mizugiči: Stará láska neREZaví
- Pavel Dobrovský
- 22
Focus
- AI jako motor herních světů
- Jakub Kovář
- 30
- 2019: Rok virtuální reality?
- Jan Olejník
- 40
Téma
- Miluj svého padoucha
- Jiří Pavlovský
- 36
- Hraní na čtení
- Pavel Dobrovský
- 74
- Podvody, které potěší
- Jakub Kovář
- 78
- Podceňovaná stálice videoherní zábavy
- Aleš Smutný
- 82
Recenze
- Vigor - 3/5
- Ondřej Myšák
- 46
- Wolfenstein: Youngblood - 2/5
- Gábina Šuterová
- 50
- Age of Wonders: Planetfall - 5/5
- Redakce
- 52
- F1 2019 - 5/5
- Ondřej Švára
- 56
- ARMA 3 Contact - 4/5
- Jakub Kovář
- 58
- Crash Team Racing: Nitro-fueled - 4/5
- David Ryneš
- 62
- Bloodstained: Ritual of the Night - 4/5
- Pavel Skoták
- 64
- Wolfenstein: Cyberpilot - 3/5
- David Ryneš
- 66
- ARMA 3 Creator DLC: Global Mobilization - 2/5
- Jakub Kovář
- 68
- Jim Is Moving Out! - 3/5
- Pavel Skoták
- 70
- Sea of Solitude - 3/5
- Vilém Koubek
- 72
Fenomén
- Škola (VR) hrou
- Pavel Skoták
- 86
- Světlá budoucnost rozšířené reality
- Pavel Skoták
- 90
Dílna
- Malé velké hry
- Jan Horčík
- 94
- Profil: Chris, Jon a Julian Black Dragon Studios
- Jan Horčík
- 98
- Příběh vývoje: Jedlé hry!
- Jan Horčík
- 100
Retro
- Making of: Matopeli
- Pavel Dobrovský
- 102
- Rybkova nora: Sběratelství a problémy s opravami
- Michal Rybka
- 105
- Retronaut: Quake II
- Jan Olejník
- 106
- Snílci: Chris Crawford
- Pavel Dobrovský
- 108
- Osobní legendy: Karel Antonín
- Karel Antonín
- 110
- Retrosága: Fire Emblem
- Jan Olejník
- 112
- Tenkrát poprvé: První Basicová hra pro MS-DOS
- Pavel Dobrovský
- 116
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 118
- Je super opravdu super?
- Jiří Svák
- 120
- Hra o Trůny
- Jiří Vašina
- 126
- Kvalitní komponenty
- Michal Rybka
- 130
Kultura
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 132
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 133
Outro
- Wolfenstein: Youngblood
- David Ryneš
- 134
VRACÍME SE KE KOŘENŮM
Remastery klasických titulů nejsou ničím novým. Vlastně jsme je už v Levelu rozebírali v mnoha článcích a tématech. Oficiální verze klasické verze World of Warcraft nám ale poskytla nový námět k přemýšlení o celé této iniciativě. Na jedné straně máte hráče a konzumenty, kteří to považují za poměrně jistý způsob jak vydělat peníze na něčem už vytvořeném, zatímco se neděje ve hrách nic nového. Pak máte milovníky retra, kteří rádi hrají původní verze a nové upravené považují minimálně za hřích, protože nenabízejí původní zážitek s původním hardwarem. V neposlední řadě jsou tu pragmatici, kteří vidí, že zájem o remastery je, tak proč by je malé, velké i střední firmy nedělaly. Úplně na konci nyní stojíme my, v Levelu, kde rozlišujeme dobré, špatné, solidní remastery – jak nám přijdou pod ruku.
Jisté je, že možnost zahrát si starší tituly na dnešních konzolích, PC hardwaru či mobilech je nezbytná. Původní tvůrci z toho většinou nic nemají, bohužel kvůli vlastnickým právům, ale nejdůležitější je kulturní povědomí. Představte si, že byste si nemohli přečíst Dostojevského, protože by vaše čtečka nebyla kompatibilní s původním textem. Zní to jako blábol pomatených redaktorů? Ani omylem – hry jsou kulturním dědictvím stejně jako knihy, jen jde o moderní formát, který je závislý na něčem komplikovanějším než papír. Jestli jej kontinuálně oživují a zpřístupňují dalším generacím firmy, knihovny, nadace, cokoli, nezáleží na tom, jsme za to rádi. Podstatné je, že čím více klasických her je dostupných všem hráčům na co největším počtu platforem, tím lépe.
A když na tom někdo vydělá, tak mu to přejeme.