- Level Archív
- >
- Ročník 2018
- >
- Číslo 291
Level 291
- Hry a vzdělávání
- Editorial
- 3
- Měsíc v kuse: Nejzajímavější události posledního období
- Radar
- 8
- Warcraft III: Reforged
- Radar
- 10
- Dayz (beta)
- Radar
- 12
- Diablo Immortal
- Radar
- 13
- Pagan Online
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Každý den nemůže být posvícení
- Reaktor
- 16
- Za pět minut dvanáct: Finální build
- Reaktor
- 19
- Továrna na sny: Hra, kterou jsem prodal Sony
- Reaktor
- 20
- Wolfův revír: Mobilní zbytnosti
- Reaktor
- 21
- Revoluční Red Dead
- Téma
- 22
- Noah Falstein: Hry jako digitální léky
- Rozhovor
- 28
- Velké a ještě větší
- Téma
- 36
- Práce ve velkém týmu a jeho sladění
- Téma
- 39
- Battlefield V - 4/5
- Recenze
- 42
- Red Dead Redemption 2 - 5/5
- Recenze
- 46
- Call of Cthulhu - 2/5
- Recenze
- 50
- Return of the Obra Dinn - 5/5
- Recenze
- 52
- Project Warlock - 4/5
- Recenze
- 54
- Football Manager 2019 - 3/5
- Recenze
- 56
- Space Hulk: Tactics - 4/5
- Recenze
- 58
- Stone - 3/5
- Recenze
- 60
- Diablo III: Eternal Collection - 5/5
- Recenze
- 62
- Destiny 2: Forsaken - 5/5
- Recenze
- 64
- Megaquarium - 2/5
- Recenze
- 66
- Deep Sky Derelicts - 3/5
- Recenze
- 68
- Spyro Reignited Trilogy - 4/5
- Recenze
- 70
- Deskovky pod stromečkem
- Deskovky
- 72
- Vzkříšení dobrodruha
- Fenomén
- 74
- Škola hrou 2.0
- Fenomén
- 78
- Jak vzniká epické české RPG Dungeons of Aledorn
- Dílna
- 82
- Profil: Przemysław Miliński a Hyperstrange
- Dílna
- 86
- Příběh vývoje: Od nuly k milionům v nezávislém vývoji
- Dílna
- 88
- Making of: Flashback
- Retro
- 90
- Osobní legendy: Ivan Moen
- Retro
- 94
- Rybkova nora: Rekonstrukce a novostavby
- Retro
- 95
- Retronaut: Outlaws
- Retro
- 96
- Retrosága: Fallout
- Retro
- 98
- Tenkrát poprvé: Herní shareware
- Retro
- 100
- Novinky
- Tech
- 102
- Velcí hráči jdou streamovat
- Tech
- 104
- Osm jader stačí všem
- Tech
- 106
- Rozkládací stroje
- Tech
- 110
- Jukebox
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Return of the Obra Dinn
- Outro
- 114
Editorial
- Hry a vzdělávání
- Redakce
- 3
Radar
- Měsíc v kuse: Nejzajímavější události posledního období
- Redakce
- 8
- Warcraft III: Reforged
- Jan Slavík
- 10
- Dayz (beta)
- Jan Slavík
- 12
- Diablo Immortal
- Jan Slavík
- 13
- Pagan Online
- Jan Slavík
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Každý den nemůže být posvícení
- Dan Vávra
- 16
- Za pět minut dvanáct: Finální build
- Lukáš Macura
- 19
- Továrna na sny: Hra, kterou jsem prodal Sony
- Vladimír Geršl
- 20
- Wolfův revír: Mobilní zbytnosti
- Michal Rybka
- 21
Téma
- Revoluční Red Dead
- Jan Olejník
- 22
- Velké a ještě větší
- Redakce
- 36
- Práce ve velkém týmu a jeho sladění
- Jakub Kovář
- 39
Rozhovor
- Noah Falstein: Hry jako digitální léky
- Pavel Dobrovský
- 28
Recenze
- Battlefield V - 4/5
- Aleš Smutný
- 42
- Red Dead Redemption 2 - 5/5
- Matěj Svoboda
- 46
- Call of Cthulhu - 2/5
- David Ryneš
- 50
- Return of the Obra Dinn - 5/5
- Martin Bach
- 52
- Project Warlock - 4/5
- Pavel Skoták
- 54
- Football Manager 2019 - 3/5
- Aleš Smutný
- 56
- Space Hulk: Tactics - 4/5
- Patrik Hajda
- 58
- Stone - 3/5
- Pavel Dobrovský
- 60
- Diablo III: Eternal Collection - 5/5
- Jakub Kovář
- 62
- Destiny 2: Forsaken - 5/5
- David Ryneš
- 64
- Megaquarium - 2/5
- Ondřej Švára
- 66
- Deep Sky Derelicts - 3/5
- Jan Slavík
- 68
- Spyro Reignited Trilogy - 4/5
- Gábina Šuterová
- 70
Deskovky
- Deskovky pod stromečkem
- Patrik Hajda
- 72
Fenomén
- Vzkříšení dobrodruha
- Ondřej Švára
- 74
- Škola hrou 2.0
- Pavel Skoták
- 78
Dílna
- Jak vzniká epické české RPG Dungeons of Aledorn
- Jan Horčík
- 82
- Profil: Przemysław Miliński a Hyperstrange
- Jan Horčík
- 86
- Příběh vývoje: Od nuly k milionům v nezávislém vývoji
- Jan Horčík
- 88
Retro
- Making of: Flashback
- Pavel Dobrovský
- 90
- Osobní legendy: Ivan Moen
- Redakce
- 94
- Rybkova nora: Rekonstrukce a novostavby
- Michal Rybka
- 95
- Retronaut: Outlaws
- Jan Olejník
- 96
- Retrosága: Fallout
- Jan Olejník
- 98
- Tenkrát poprvé: Herní shareware
- Pavel Dobrovský
- 100
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 102
- Velcí hráči jdou streamovat
- Jan Olejník
- 104
- Osm jader stačí všem
- Jiří Svák
- 106
- Rozkládací stroje
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Return of the Obra Dinn
- Martin Bach
- 114
HRY A VZDĚLÁVÁNÍ
V polovině října proběhl v Praze další ročník konference CEEGS (Central and Eastern European Game Studies conference), které se účastnila řada badatelů z celého světa, jejichž činnost na akademické půdě i mimo ni se nějakým způsobem týká her. Jakkoli se nejedná o akci, která by se dostala do zorného pole běžného hráče, vzbudila zájem širší veřejnosti o herní témata, a hlavně o to, proč by se vlastně měly na vysokých školách vyučovat specifické videoherní obory, co to může přinést, k čemu je to dobré.
Odpovídat na podobné dotazy je v dnešní době snadné, protože potenciál her z hlediska ekonomického i uměleckého je řadu let nezpochybnitelný a dá se snadno vysvětlit na jednoduchém příkladu velikosti herního průmyslu, dokonce i v České a Slovenské republice. Mírně stranou zájmu však v kontextu CEEGS zůstalo další velmi zajímavé téma – využití her a hrám vlastních mechanismů v oblasti vzdělávání. S jedním z těchto mechanismů, známém pod označením gamifikace, se už řadu let setkává prakticky každý v běžném životě. V práci, při nakupování, někdy dokonce i na úřadech. Efektivní je však hlavně při studiu, protože je interaktivní, vizuální, motivující. Když se chcete naučit cizí jazyk svépomocí, jakákoli aplikace na vás jde s řadou ocenění za každý splněný milník, s vizuální odměnou a s progress barem. To jsou všechno prvky převzaté z her.
Jaká je ale situace s využitím her a herních mechanismů v tzv. povinném vzdělávání na základních, středních a vysokých školách? Ne tak dobrá, jak by mohla být, přestože vzorových případů využívání her či jejich upravených variant přímo pro školy či konkrétní vzdělávací instituce ze světa jsou stovky a tisíce. Nejenom v tomto ohledu máme u nás co dohánět a naštěstí už doháníme i díky tomu, že se do odpovědných pozic dostává generace odborníků, která s hrami vyrůstala, jak se dozvíte v článku Pavla Skotáka, který se této problematice věnuje. A abychom byli v šíření této osvěty také užiteční, plánujeme se tématu využití her ve vzdělávání věnovat i nadále. Špičkových odborníků, kteří k tomu mají co říci, máme u nás celou řadu, jak ostatně dokládá i samotná existence CEEGS konference.