- Level Archív
- >
- Ročník 2018
- >
- Číslo 286
Level 286
- Střídání generací
- Editorial
- 3
- Statistika nuda je, má však cenné údaje...
- Radar
- 8
- Call of Duty: Black Ops 4
- Radar
- 10
- Beat Saber
- Radar
- 12
- Jízdní řád
- Radar
- 13
- Jáma pekel: Mistři z garáží vs. korporace
- Reaktor
- 14
- Za pět minut dvanáct: A zase to Nintendo!
- Reaktor
- 16
- Wolfův revír: Hozená rukavice
- Reaktor
- 17
- Továrna na sny: Konec dánské mise
- Reaktor
- 18
- Den poté: Těším se na nové příběhy
- Reaktor
- 19
- Budou někdy videohry bez bugů?
- Téma
- 20
- Susan Gold: Mám Global Game Jamu
- Rozhovor
- 26
- Když se načančám…
- Téma
- 34
- Pod povrchem videoher
- Fenomén
- 38
- Detroit: Become Human - 4/5
- Recenze
- 42
- Conan Exiles - 4/5
- Recenze
- 47
- Battletech - 4/5
- Recenze
- 50
- Dead in Vinland - 4/5
- Recenze
- 54
- Nintendo Labo - 4/5
- Recenze
- 56
- City of Brass - 3/5
- Recenze
- 58
- Frostpunk - 4/5
- Recenze
- 60
- Total War Saga: Thrones of Britannia - 3/5
- Recenze
- 62
- The Inpatient - 3/5
- Recenze
- 64
- The Red Strings Club - 3/5
- Recenze
- 65
- 18CZ
- Deskovky
- 66
- Legendy země Euthie
- Deskovky
- 67
- Vlivní, bohatí a mladí
- Fenomén
- 68
- Divoký rok s PUBG
- Fenomén
- 72
- Výtvarka: testováno na hráčích
- Fenomén
- 76
- Simulátor bezdomovce
- Dílna
- 80
- Profil: Felix Af Ekenstam a Midjiwan
- Dílna
- 84
- Příběh vývoje: Hra se smrtí
- Dílna
- 86
- Making of: Prince of Persia: The Sands of Time
- Retro
- 88
- Osobní legendy: Ondřej Plíva
- Retro
- 92
- Rybkova nora: Staré home-made počítače
- Retro
- 93
- Retronaut: Jazz Jackrabbit
- Retro
- 94
- Retrosága: God of War
- Retro
- 96
- Tenkrát poprvé: A pak se zjevil boss
- Retro
- 98
- Novinky
- Tech
- 100
- Zrozeni příliš brzy
- Tech
- 102
- Hp Omen X 17
- Tech
- 106
- Htc Vive Pro
- Tech
- 108
- Kreativní periferie od Nintenda
- Tech
- 110
- Jukebox
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Detroit: Become Human
- Outro
- 114
Editorial
- Střídání generací
- Redakce
- 3
Radar
- Statistika nuda je, má však cenné údaje...
- Petr Poláček
- 8
- Call of Duty: Black Ops 4
- Adam Homola
- 10
- Beat Saber
- Gábina Šuterová
- 12
- Jízdní řád
- Redakce
- 13
Reaktor
- Jáma pekel: Mistři z garáží vs. korporace
- Dan Vávra
- 14
- Za pět minut dvanáct: A zase to Nintendo!
- Lukáš Macura
- 16
- Wolfův revír: Hozená rukavice
- Michal Rybka
- 17
- Továrna na sny: Konec dánské mise
- Vladimír Geršl
- 18
- Den poté: Těším se na nové příběhy
- Eugen Harton
- 19
Téma
- Budou někdy videohry bez bugů?
- Jan Horčík
- 20
- Když se načančám…
- Ladislav Loukota
- 34
Rozhovor
- Susan Gold: Mám Global Game Jamu
- Pavel Dobrovský
- 26
Fenomén
- Pod povrchem videoher
- Gábina Šuterová
- 38
- Vlivní, bohatí a mladí
- Ondřej Švára
- 68
- Divoký rok s PUBG
- Ondřej Švára
- 72
- Výtvarka: testováno na hráčích
- Jan Horčík
- 76
Recenze
- Detroit: Become Human - 4/5
- Gábina Šuterová
- 42
- Conan Exiles - 4/5
- Lucie Jiříková
- 47
- Battletech - 4/5
- Ondřej Švára
- 50
- Dead in Vinland - 4/5
- Aleš Smutný
- 54
- Nintendo Labo - 4/5
- Patrik Hajda
- 56
- City of Brass - 3/5
- Lukáš Grygar
- 58
- Frostpunk - 4/5
- Lukáš Grygar
- 60
- Total War Saga: Thrones of Britannia - 3/5
- Aleš Smutný
- 62
- The Inpatient - 3/5
- David Ryneš
- 64
- The Red Strings Club - 3/5
- Lukáš Grygar
- 65
Deskovky
- 18CZ
- Patrik Hajda
- 66
- Legendy země Euthie
- Patrik Hajda
- 67
Dílna
- Simulátor bezdomovce
- Jan Horčík
- 80
- Profil: Felix Af Ekenstam a Midjiwan
- Jan Horčík
- 84
- Příběh vývoje: Hra se smrtí
- Jan Horčík
- 86
Retro
- Making of: Prince of Persia: The Sands of Time
- Pavel Dobrovský
- 88
- Osobní legendy: Ondřej Plíva
- Redakce
- 92
- Rybkova nora: Staré home-made počítače
- Michal Rybka
- 93
- Retronaut: Jazz Jackrabbit
- Michal Křivský
- 94
- Retrosága: God of War
- Jan Olejník
- 96
- Tenkrát poprvé: A pak se zjevil boss
- Pavel Dobrovský
- 98
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 100
- Zrozeni příliš brzy
- Jan Olejník
- 102
- Hp Omen X 17
- Jiří Svák
- 106
- Htc Vive Pro
- Jan Olejník
- 108
- Kreativní periferie od Nintenda
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Detroit: Become Human
- Gábina Šuterová
- 114
STŘÍDÁNÍ GENERACÍ
Otázka, zda se mezi hráči začnou postupem času tvořit generační propasti, je zřejmě už nějakou dobu vyřešena. Zatímco ještě kolem roku 2000 bylo herní publikum víceméně homogenní a jeho preference, ať už žánrové nebo platformové, se přelévaly hromadně tu na jednu, tu na druhou stranu, dnes je situace úplně jiná. Začal to Minecraft. Hra, na kterou matadoři herní scény koukali zprvu nedůvěřivě – jak si může někdo vůbec dovolit vydat hru, která vypadá takhle? Copak náš průmysl nebyl odjakživa technologickým lídrem? Jenže pak se ukázalo, že o generaci mladším hráčům je to tak nějak jedno. Svoboda a kreativita, kterou Minecraft nabízel a nabízí, je zaujala více než technologická dokonalost. Dnes už se nikdo nepozastavuje nad tím, že ti, kteří s hrami začínali v 80. a 90. letech, nechápou fascinaci o generaci mladších hráčů fenomény jako PUBG nebo Dota.
Je to vlastně přirozené. Hry byly až donedávna příliš mladé odvětví na to, aby se generační rozdíly mezi hráči výrazněji objevily, ale teď už to neplatí. Ostatně stačí se podívat třeba na náš článek o nadějných herních milionářích, který najdete v tomto čísle. Jména jako Richard Garriott, Peter Molyneux nebo dokonce i Gabe Newell v něm zaznívají už jen na okraj, jako připomenutí starých pionýrů. Nové naděje se rekrutují jinde a není bez zajímavosti, že většina z nich hry přímo nevyvíjí. Zdroje jejich příjmů vyplývají z herní komunity a kultury. O to zajímavější ale může být jejich další vývoj.
V Levelu ho budeme napjatě sledovat. Možná i proto, že řadě z nás už doma vyrůstá generace hráčů, kterou nebudou chápat dnešní fanoušci Fortnite nebo DayZ.