Menu
280 281 Prosinec 2017 282
Články Editorial

Level 281

Editorial

  • Vývojářská konference vývojářům navzdory
  • 3

Měsíc v kuse

  • Apokalypsa se nekonala, co tam máme dál?
  • 8

Radar

  • Project Hospital
  • 10
  • Superhot: Mind Control Delete
  • 11
  • Deep Sky Derelicts
  • 12
  • Jízdní řád
  • 13

Reaktor

  • Jáma pekel: Čest výjimkám
  • 14
  • Za pět minut dvanáct: Těšíme se na Vánoce
  • 16
  • Wolfův revír: Kde jsou pecky pro virtuální realitu?
  • 17
  • Továrna na sny: Jak vznikala nejstarší indie konference Evropy?
  • 18
  • Den poté: Nedostatek peněz na hry
  • 19

Téma

  • Darth Vader a jeho parta
  • 20
  • Výchova vývojářů v Čechách
  • 24
  • Veřejný nepřítel číslo jedna: Loot boxy
  • 28
  • Dnes hit. ale co zítra...?
  • 36

Recenze

  • Star Wars Battlefront II - 3/5
  • 40
  • Outcast: Second Contact - 4/5
  • 44
  • Need for Speed Payback - 3/5
  • 46
  • The Evil Within 2 - 4/5
  • 50
  • Titan Quest: Ragnarök - 4/5
  • 52
  • Football Manager 2018 - 3/5
  • 54
  • Elex - 3/5
  • 56
  • L.A. Noire - 4/5
  • 58
  • Seven: The Days Long Gone - 3/5
  • 60
  • Doom VFR - 3/5
  • 62
  • Rogue Trooper Redux - 2/5
  • 64
  • Hand of Fate 2 - 4/5
  • 66

Deskovky

  • Doom
  • 68
  • Kmotr: Impérium Corleonů
  • 69

Fenomén

  • Pivo, ženy, hry…
  • 70
  • Nové herní modly
  • 74
  • Jak skrze hry nenávidět lidi
  • 79

Dílna

  • Virtuální ajznboňák
  • 82
  • Profil: Cliff Harris a Positech Games
  • 86
  • Příběh vývoje: Videoherní půlstoletí Dona Daglowa
  • 88

Retro

  • Making of: Star Wars: Shadows of the Empire
  • 90
  • Osobní legendy: Pavel Jiří Strnad
  • 94
  • Rybkova nora: Inteligentní periferie
  • 95
  • Retronaut: Blood
  • 96
  • Retrosága: Ace Attorney
  • 98
  • Tenkrát poprvé: Jak se začalo cheatovat
  • 100

Tech

  • HW novinky
  • 102
  • Vybíráme herní stroje na cesty
  • 104
  • Národní počítač
  • 110

Kultura

  • Jukebox
  • 112
  • Kulturní dotazník
  • 113

Outro

  • Star wars Battlefront II
  • 114

VÝVOJÁŘSKÁ KONFERENCE VÝVOJÁŘŮM NAVZDORY

V polovině listopadu se v Praze odehrál další ročník vývojářské konference Game Developers Session. Původně čistě amatérská akce se v průběhu let až neuvěřitelně zprofesionalizovala a za přednášky hostů posledních ročníků by se nemusela stydět ani mnohem větší a slavnější Game Developers Conference v San Franciscu. Samozřejmě GDS je stále násobně menší, ale vzhledem k velikosti našeho trhu je obdivuhodné, že se organizátorům v čele s Pavlem Barákem podařilo přivézt do Prahy taková jména jako Jonathan Blow (Braid, The Witness), Ragnar Tørnquist (The Secret World, Dreamfall Chapters), Pawel Miechowski (This War of Mine) nebo Clemens Scott (Old Mans Journey). A zapomenout nesmíme ani na tradiční sérii přednášek od českých vývojářů – své zkušenosti na GDS předávali mimo jiné Ivan Buchta, Dan Vávra, Viktor Bocan, Pavel Hradský, Jan Kavan a mnozí další. Po minulém ročníku, který svou návštěvou zaštítil český vicepremiér Pavel Bělobrádek, se zkrátka i letos dokázala celá konference posunout o kus dál.

Je tu ale jeden velký paradox. Ačkoliv GDS všichni chválí, kudy chodí a poplácávají organizátory po zádech, konference má každý rok problémy se zaplatit. Organizátoři se snaží cenu vstupenek držet na míře přijatelné pro začínající vývojáře a studenty (ve srovnání s americkou GDC, ale i jinými konferencemi v Evropě, jde o sotva desetinu). Nechtějí, aby se z GDS stala exkluzivní akce pro pár vyvolených, kterým vstup zaplatí zaměstnavatel. O to více jsou ale závislí na podpoře sponzorů. A právě tady pravidelně narážejí.

Velké vývojářské firmy, kterých u nás není mnoho, na GDS víceméně kašlou nebo ji podpoří spíše symbolicky. Výjimkou, která letos potvrdila pravidlo, jsou vývojáři Euro Truck Simulatoru SCS Software a mobilní vývojáři Charged Monkey. Ale ostatní? Bohemia Interactive se zařadila mezi bronzové partnery, což je kategorie určená hlavně malým indie týmům (najdete zde třeba Cinemax nebo Jana Zeleného, tvůrce Mashinek). Mezi takzvanými stříbrnými partnery najdete také velmi nesourodou směsku – úspěšné indie vývojáře jako Wube Software (Factorio) nebo Hyperbolic Magnetism zde doprovází třeba Microsoft, Warhorse, Hangar 13 nebo rychle rostoucí About Fun. Nepoměr v tom, co si tyto firmy mohou dovolit, je zřejmý. A to ještě nesmíme zapomenut na to, že Keen Software House, tvůrci úspěšných Space Engineers, Wargaming, který v Praze letos otevřel velkou vývojářskou pobočku, nebo brněnští Madfinger Games letos vynechali sponzoring GDS úplně.

Možná namítnete, že každý má právo utrácet své peníze, jak uzná za vhodné, a faktem také je, že řada letos chybějících firem podpořila GDS v minulosti. Ale pokud se má česká scéna nadále vyvíjet a rozrůstat, musí za ni přijmout zodpovědnost právě ti největší a nejúspěšnější. Ostatně právě velké firmy si nejčastěji stěžují na to, jak složité je sehnat v ČR nové šikovné vývojáře. Ale kde jinde by mohli vyrůst a nabrat první kontakty a zkušenosti, než právě na akcích jako je GDS? Poté, co záhadně usnula myšlenka zprofesionalizování asociace České hry, o které se mluvilo začátkem tohoto roku i v médiích, se zdá, jako by se nikomu žádnou zodpovědnost a aktivitu převzít nechtělo. A plácat po zádech dobrovolníky, kteří věnují stovky hodin svého času tomu, aby se herní scéna u nás alespoň trochu hýbala, je v takové situaci zkrátka pokrytecké.