Menu

Level 277

Editorial

  • Už zase ta kultura kriplů
  • 3

Radar

  • Časy se změní
  • 8
  • Destiny 2
  • 10
  • Genesis Alpha One
  • 12
  • We. The Revolution
  • 14
  • Jízdní řád
  • 15

Reaktor

  • Jáma pekel: Chci si zahrát něco pořádnéhoTM!
  • 16
  • Za pět minut dvanáct: Ve stínu nostalgie
  • 18
  • Wolfův revír: Milovat Apple je těžké
  • 19
  • Továrna na sny: Mýty o herních producentech
  • 20
  • Den poté: Spawn, loot, die!
  • 22

Fenomén

  • Hraní podle Hollywoodu
  • 24
  • Příběh úspěchu Playerunknown‘s Battlegrounds
  • 74
  • Láska a nenávist
  • 78

Rozhovor

  • Hidetaku Suehira: Musím zůstat svůj
  • 30

Téma

  • Zahlceni hrami
  • 38
  • Země hrám zaslíbená
  • 42
  • Herní technologie pro všechny!
  • 46

Recenze

  • Hellblade: Senua‘s Sacrifice - 5/5
  • 50
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - 4/5
  • 52
  • Inner Chains - 2/5
  • 54
  • Kingdoms and Castles - 4/5
  • 56
  • Pyre - 3/5
  • 58
  • Farpoint - 2/5
  • 60
  • Tacoma - 3/5
  • 61
  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age - 5/5
  • 62
  • Black the Fall - 3/5
  • 64
  • Halcyon 6: Lightspeed Edition - 3/5
  • 66
  • Planet Coaster - 5/5
  • 68
  • Sundered - 4/5
  • 70
  • Splatoon 2 - 4/5
  • 72

Dílna

  • Z Prahy do Londýna a zase zpátky
  • 82
  • Profil: Joar Jakobsson & Videocult
  • 86
  • Příběh vývojáře: Když se hra nepovede...
  • 88

Retro

  • Making of: The Elder Scrolls: Arena
  • 92
  • Osobní legendy: Benjamin Charbit
  • 94
  • Rybkova nora: Notebook „těžký jako prase“
  • 95
  • Retronaut: Alien Rampage
  • 96
  • Retrosága: SimCity
  • 98

Tech

  • Novinky
  • 100
  • Kryptoměny dneška
  • 102
  • Superrychlý internet pro všechny
  • 106
  • Dotkněte se virtuálních světů
  • 108
  • Univerzální kompatibilita
  • 110

Kultura

  • Jukebox: Toru Minegiši: Splatoon 2 - SCNTFC: Old Man´s Journey
  • 112
  • Kulturní dotazník
  • 113

Outro

  • Hellblade
  • 114

UŽ ZASE TA KULTURA KRIPLŮ

Radovan Holub se na přelomu tisíciletí v Reflexu zostra opřel do herních magazínů, stříleček a herní kultury obecně. Přišel s označením „Kultura kriplů“. Mnozí z vás si jistě pamatují, jaká bouře nevole a neporozumění pak nastala. Hráči se proti tomu ostře vymezovali, kritici do hráčů tepali ještě více a s poukazem na jejich reakce tvrdili, že jde o důkaz jejich pošahanosti z her. No zkrátka, byla to hrůza, ve které se ztrácely relevantní argumenty jedné i druhé strany. Od té doby se ale hry posunuly, respektive jejich vnímání se změnilo. Pronikly totiž do běžného života, takže už celou řadu let nejde jen o doménu náruživých hráčů. Hry jsou mainstreamová zábava. Herní průmysl je velký byznys. Existuje tu obrovská nezávislá scéna. Hry reflektují společnost a opačně. Zkrátka, hry jsou se vším dobrým i zlým stejnou součástí kultury jako filmy, hudba, komiksy, knihy apod. Jen u nás se však té nálepky zábavy pro kriply hry úplně nezbavily a média je stále používají jako vhodného strašáka, který nažene kliky a vyděsí veřejnost. Nedávno třeba vyšel na stránkách zpravodajství České televize článek s šokujícím titulem: „Akční videohry mohou závažně poškodit mozek, tvrdí kanadští neurovědci.“ Když si pečlivě přečtete studii, na kterou se článek odkazuje, tak v ní nic o poškozování mozku nenajdete. Studie totiž byla o něčem jiném, ale úděs a strach vyvolávající článek a titulek se vždycky hodí, že ano. Netvrdíme, že podobné omyly nevycházejí i v zahraničních médiích, zejména v těch bulvárních. ČT ale jednak bulvár není, a respektovaná zahraniční média už se hrám věnují zcela běžně, v rámci svého zpravodajství. Ne jednou za rok a šokujícím způsobem. Vycházejí tam recenze, píše se o úspěšných studiích, řeší se herní technologie a tak dále. Dojdou do podobného stavu i tuzemská média? Netroufáme si odhadovat, takže psaní o hrách v širším kulturně-společenském rámci zbude na nás, čehož se rádi hodláme držet. V tomto čísle se třeba dozvíte, jak hry a herní technologie pronikají do běžného života, ale i specializovaných odvětví, jako jsou medicína, architektura či filmový průmysl. Čeká na vás báječný rozhovor s japonským vývojářem, který si říká Swery, a osvětlí vám fungování tamního herního trhu. Tomu se ostatně věnuje i náš odborník na vše japonské Honza Slavík v dalším zajímavém tématu, kterými jsme díky letní pauze zvládli tohle číslo doslova přecpat. Nebudeme vás tedy dále zdržovat, pusťte se do čtení, abyste se ujistili, že nejsme žádná „Kultura kriplů“.

Vaše redakce