- Level Archív
- >
- Ročník 2017
- >
- Číslo 277
Level 277
- Už zase ta kultura kriplů
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Časy se změní
- Radar
- 8
- Destiny 2
- Radar
- 10
- Genesis Alpha One
- Radar
- 12
- We. The Revolution
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Chci si zahrát něco pořádnéhoTM!
- Reaktor
- 16
- Za pět minut dvanáct: Ve stínu nostalgie
- Reaktor
- 18
- Wolfův revír: Milovat Apple je těžké
- Reaktor
- 19
- Továrna na sny: Mýty o herních producentech
- Reaktor
- 20
- Den poté: Spawn, loot, die!
- Reaktor
- 22
- Hraní podle Hollywoodu
- Fenomén
- 24
- Hidetaku Suehira: Musím zůstat svůj
- Rozhovor
- 30
- Zahlceni hrami
- Téma
- 38
- Země hrám zaslíbená
- Téma
- 42
- Herní technologie pro všechny!
- Téma
- 46
- Hellblade: Senua‘s Sacrifice - 5/5
- Recenze
- 50
- Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - 4/5
- Recenze
- 52
- Inner Chains - 2/5
- Recenze
- 54
- Kingdoms and Castles - 4/5
- Recenze
- 56
- Pyre - 3/5
- Recenze
- 58
- Farpoint - 2/5
- Recenze
- 60
- Tacoma - 3/5
- Recenze
- 61
- Final Fantasy XII: The Zodiac Age - 5/5
- Recenze
- 62
- Black the Fall - 3/5
- Recenze
- 64
- Halcyon 6: Lightspeed Edition - 3/5
- Recenze
- 66
- Planet Coaster - 5/5
- Recenze
- 68
- Sundered - 4/5
- Recenze
- 70
- Splatoon 2 - 4/5
- Recenze
- 72
- Příběh úspěchu Playerunknown‘s Battlegrounds
- Fenomén
- 74
- Láska a nenávist
- Fenomén
- 78
- Z Prahy do Londýna a zase zpátky
- Dílna
- 82
- Profil: Joar Jakobsson & Videocult
- Dílna
- 86
- Příběh vývojáře: Když se hra nepovede...
- Dílna
- 88
- Making of: The Elder Scrolls: Arena
- Retro
- 92
- Osobní legendy: Benjamin Charbit
- Retro
- 94
- Rybkova nora: Notebook „těžký jako prase“
- Retro
- 95
- Retronaut: Alien Rampage
- Retro
- 96
- Retrosága: SimCity
- Retro
- 98
- Novinky
- Tech
- 100
- Kryptoměny dneška
- Tech
- 102
- Superrychlý internet pro všechny
- Tech
- 106
- Dotkněte se virtuálních světů
- Tech
- 108
- Univerzální kompatibilita
- Tech
- 110
- Jukebox: Toru Minegiši: Splatoon 2 - SCNTFC: Old Man´s Journey
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Hellblade
- Outro
- 114
Editorial
- Už zase ta kultura kriplů
- Redakce
- 3
Radar
- Časy se změní
- Petr Poláček
- 8
- Destiny 2
- Redakce
- 10
- Genesis Alpha One
- Redakce
- 12
- We. The Revolution
- Redakce
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Chci si zahrát něco pořádnéhoTM!
- Dan Vávra
- 16
- Za pět minut dvanáct: Ve stínu nostalgie
- Lukáš Macura
- 18
- Wolfův revír: Milovat Apple je těžké
- Michal Rybka
- 19
- Továrna na sny: Mýty o herních producentech
- Vladimír Geršl
- 20
- Den poté: Spawn, loot, die!
- Eugen Harton
- 22
Fenomén
- Hraní podle Hollywoodu
- Matěj Svoboda
- 24
- Příběh úspěchu Playerunknown‘s Battlegrounds
- Adam Homola
- 74
- Láska a nenávist
- Jan Švelch
- 78
Rozhovor
- Hidetaku Suehira: Musím zůstat svůj
- Pavel Dobrovský
- 30
Téma
- Zahlceni hrami
- Jakub Kovář
- 38
- Země hrám zaslíbená
- Jan Slavík
- 42
- Herní technologie pro všechny!
- Gábina Šuterová
- 46
Recenze
- Hellblade: Senua‘s Sacrifice - 5/5
- David Ryneš
- 50
- Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - 4/5
- Pavel Skoták
- 52
- Inner Chains - 2/5
- Šárka Tmějová
- 54
- Kingdoms and Castles - 4/5
- Václav Pecháček
- 56
- Pyre - 3/5
- Václav Pecháček
- 58
- Farpoint - 2/5
- David Ryneš
- 60
- Tacoma - 3/5
- Martin Bach
- 61
- Final Fantasy XII: The Zodiac Age - 5/5
- David Ryneš
- 62
- Black the Fall - 3/5
- Ondřej Švára
- 64
- Halcyon 6: Lightspeed Edition - 3/5
- Pavel Skoták
- 66
- Planet Coaster - 5/5
- Patrik Hajda
- 68
- Sundered - 4/5
- Jan Slavík
- 70
- Splatoon 2 - 4/5
- David Ryneš
- 72
Dílna
- Z Prahy do Londýna a zase zpátky
- Jan Horčík
- 82
- Profil: Joar Jakobsson & Videocult
- Jan Horčík
- 86
- Příběh vývojáře: Když se hra nepovede...
- Jan Horčík
- 88
Retro
- Making of: The Elder Scrolls: Arena
- Pavel Dobrovský
- 92
- Osobní legendy: Benjamin Charbit
- Redakce
- 94
- Rybkova nora: Notebook „těžký jako prase“
- Michal Rybka
- 95
- Retronaut: Alien Rampage
- Pavel Dobrovský
- 96
- Retrosága: SimCity
- Jan Olejník
- 98
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 100
- Kryptoměny dneška
- Jan Olejník
- 102
- Superrychlý internet pro všechny
- Jiří Vašina
- 106
- Dotkněte se virtuálních světů
- Jan Olejník
- 108
- Univerzální kompatibilita
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox: Toru Minegiši: Splatoon 2 - SCNTFC: Old Man´s Journey
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Hellblade
- Redakce
- 114
UŽ ZASE TA KULTURA KRIPLŮ
Radovan Holub se na přelomu tisíciletí v Reflexu zostra opřel do herních magazínů, stříleček a herní kultury obecně. Přišel s označením „Kultura kriplů“. Mnozí z vás si jistě pamatují, jaká bouře nevole a neporozumění pak nastala. Hráči se proti tomu ostře vymezovali, kritici do hráčů tepali ještě více a s poukazem na jejich reakce tvrdili, že jde o důkaz jejich pošahanosti z her. No zkrátka, byla to hrůza, ve které se ztrácely relevantní argumenty jedné i druhé strany. Od té doby se ale hry posunuly, respektive jejich vnímání se změnilo. Pronikly totiž do běžného života, takže už celou řadu let nejde jen o doménu náruživých hráčů. Hry jsou mainstreamová zábava. Herní průmysl je velký byznys. Existuje tu obrovská nezávislá scéna. Hry reflektují společnost a opačně. Zkrátka, hry jsou se vším dobrým i zlým stejnou součástí kultury jako filmy, hudba, komiksy, knihy apod. Jen u nás se však té nálepky zábavy pro kriply hry úplně nezbavily a média je stále používají jako vhodného strašáka, který nažene kliky a vyděsí veřejnost. Nedávno třeba vyšel na stránkách zpravodajství České televize článek s šokujícím titulem: „Akční videohry mohou závažně poškodit mozek, tvrdí kanadští neurovědci.“ Když si pečlivě přečtete studii, na kterou se článek odkazuje, tak v ní nic o poškozování mozku nenajdete. Studie totiž byla o něčem jiném, ale úděs a strach vyvolávající článek a titulek se vždycky hodí, že ano. Netvrdíme, že podobné omyly nevycházejí i v zahraničních médiích, zejména v těch bulvárních. ČT ale jednak bulvár není, a respektovaná zahraniční média už se hrám věnují zcela běžně, v rámci svého zpravodajství. Ne jednou za rok a šokujícím způsobem. Vycházejí tam recenze, píše se o úspěšných studiích, řeší se herní technologie a tak dále. Dojdou do podobného stavu i tuzemská média? Netroufáme si odhadovat, takže psaní o hrách v širším kulturně-společenském rámci zbude na nás, čehož se rádi hodláme držet. V tomto čísle se třeba dozvíte, jak hry a herní technologie pronikají do běžného života, ale i specializovaných odvětví, jako jsou medicína, architektura či filmový průmysl. Čeká na vás báječný rozhovor s japonským vývojářem, který si říká Swery, a osvětlí vám fungování tamního herního trhu. Tomu se ostatně věnuje i náš odborník na vše japonské Honza Slavík v dalším zajímavém tématu, kterými jsme díky letní pauze zvládli tohle číslo doslova přecpat. Nebudeme vás tedy dále zdržovat, pusťte se do čtení, abyste se ujistili, že nejsme žádná „Kultura kriplů“.
Vaše redakce