- Level Archív
- >
- Ročník 2016
- >
- Číslo 268
Level 268
- Herní vývojář = univerzální povolání
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Čísla ze světa, virtuální realita na scestí a strach Ubisoftu
- Radar
- 8
- Wasteland 3
- Radar
- 10
- Everspace
- Radar
- 12
- Divinity: Original Sin II
- Radar
- 13
- Factorio
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Mezi úspěchem a fiaskem
- Reaktor
- 16
- Za pět minut dvanáct: Sklady a hry
- Reaktor
- 18
- Wolfův revír: id Software stojící, chybující
- Reaktor
- 19
- Továrna na sny: Dánská mise
- Reaktor
- 20
- Den poté: Reálné i fiktivní problémy
- Reaktor
- 21
- Hravá budoucnost moderních měst
- Téma
- 22
- We are Müesli: Válka je jako krabička sirek
- Rozhovor
- 28
- Zajíc v pytli, nebo
- Téma
- 36
- Přemluv bábu, přemluv dědu
- Téma
- 42
- Rodinné stříbro
- Téma
- 46
- Mafia III - 3/5
- Recenze
- 50
- Gears of War 4 - 5/5
- Recenze
- 54
- Event[0] - 3/5
- Recenze
- 56
- World of Warcraft: Legion - 4/5
- Recenze
- 58
- FIFA 17 - 4/5
- Recenze
- 60
- PES 2017 - 4/5
- Recenze
- 61
- Forza Horizon 3 - 5/5
- Recenze
- 62
- Pavilion - 3/5
- Recenze
- 64
- Virginia - 1/5
- Recenze
- 66
- Sonic Boom: Fire & Ice - 3/5
- Recenze
- 67
- Recore - 3/5
- Recenze
- 68
- The Turing Test - 3/5
- Recenze
- 70
- Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past - 3/5
- Recenze
- 71
- Master of Orion - 3/5
- Recenze
- 72
- Syndrome - 2/5
- Recenze
- 74
- NBA 2K17 - 4/5
- Recenze
- 75
- The Bunker - 2/5
- Recenze
- 76
- Paper Mario: Color Splash - 4/5
- Recenze
- 77
- Vláda davu
- Fenomén
- 79
- Pád a vzestup herních vydavatelů
- Fenomén
- 82
- Hry z lepenkové krabice
- Dílna
- 86
- Profil: Tobias Bilgeri & Black Pants Game Studio
- Dílna
- 90
- Making of: Azrael‘s Tear
- Retro
- 94
- Osobní legendy: Tibor Repta
- Retro
- 96
- Rybkova nora: USB: konečné vítězství sériového portu
- Retro
- 97
- North & South
- Retro
- 98
- Retrosága: Duke Nukem
- Retro
- 100
- Novinky
- Tech
- 102
- Křemíková válka
- Tech
- 105
- Ergonomické levoruké ovladače
- Tech
- 110
- Jukebox: Nicólo Sala: Wheels of Aurelia - Mick Gordon: Doom
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Mafia III
- Outro
- 114
Editorial
- Herní vývojář = univerzální povolání
- Redakce
- 3
Radar
- Čísla ze světa, virtuální realita na scestí a strach Ubisoftu
- Petr Poláček
- 8
- Wasteland 3
- Redakce
- 10
- Everspace
- Redakce
- 12
- Divinity: Original Sin II
- Redakce
- 13
- Factorio
- Redakce
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Mezi úspěchem a fiaskem
- Dan Vávra
- 16
- Za pět minut dvanáct: Sklady a hry
- Lukáš Macura
- 18
- Wolfův revír: id Software stojící, chybující
- Michal Rybka
- 19
- Továrna na sny: Dánská mise
- Vladimír Geršl
- 20
- Den poté: Reálné i fiktivní problémy
- Eugen Harton
- 21
Téma
- Hravá budoucnost moderních měst
- Gábina Šuterová
- 22
- Zajíc v pytli, nebo
- Adam Homola
- 36
- Přemluv bábu, přemluv dědu
- Tereza Krobová
- 42
- Rodinné stříbro
- Daniel Kremser
- 46
Rozhovor
- We are Müesli: Válka je jako krabička sirek
- Pavel Dobrovský
- 28
Recenze
- Mafia III - 3/5
- Aleš Smutný
- 50
- Gears of War 4 - 5/5
- David Ryneš
- 54
- Event[0] - 3/5
- Lukáš Grygar
- 56
- World of Warcraft: Legion - 4/5
- David Ryneš
- 58
- FIFA 17 - 4/5
- Václav Pecháček
- 60
- PES 2017 - 4/5
- Václav Pecháček
- 61
- Forza Horizon 3 - 5/5
- Václav Rybář
- 62
- Pavilion - 3/5
- Jan Vrobel
- 64
- Virginia - 1/5
- Lukáš Grygar
- 66
- Sonic Boom: Fire & Ice - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 67
- Recore - 3/5
- David Ryneš
- 68
- The Turing Test - 3/5
- Lukáš Grygar
- 70
- Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 71
- Master of Orion - 3/5
- Daniel Kremser
- 72
- Syndrome - 2/5
- Lucie Jiříková
- 74
- NBA 2K17 - 4/5
- Petr Poláček
- 75
- The Bunker - 2/5
- Daniel Kremser
- 76
- Paper Mario: Color Splash - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 77
Fenomén
- Vláda davu
- Jan Švelch
- 79
- Pád a vzestup herních vydavatelů
- Jan Horčík
- 82
Dílna
- Hry z lepenkové krabice
- Jan Horčík
- 86
- Profil: Tobias Bilgeri & Black Pants Game Studio
- Jan Horčík
- 90
Retro
- Making of: Azrael‘s Tear
- Pavel Dobrovský
- 94
- Osobní legendy: Tibor Repta
- Redakce
- 96
- Rybkova nora: USB: konečné vítězství sériového portu
- Michal Rybka
- 97
- North & South
- Pavel Dobrovský
- 98
- Retrosága: Duke Nukem
- Jan Olejník
- 100
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 102
- Křemíková válka
- Jiří Vašina
- 105
- Ergonomické levoruké ovladače
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox: Nicólo Sala: Wheels of Aurelia - Mick Gordon: Doom
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Mafia III
- Redakce
- 114
HERNÍ VÝVOJÁŘ = UNIVERZÁLNÍ POVOLÁNÍ
Zavádění studijních programů na vysokých školách, které se soustředí na výuku oborů využitelných při vývoji her (programování, design, herní grafika, hudba, zvuky, scénáře apod.) postupuje v ČR zoufale pomalu, ale všem, kteří za tím stojí, přesto držíme pěsti a doufáme, že ve svém boji s větrnými mlýny neustanou. Proč mají podobné obory význam? Nestačí, když se zájemci o herní vývoj vzdělají sami a pak nějak naskočí do praxe? Samozřejmě, i to je cesta, ale výuka herních profesí a oborů má smysl z celé řady důvodů. Zaprvé jsou hry fajn a někdo je musí dělat, abychom o nich a jejich tvůrcích mohli psát. Zadruhé všechna větší vývojářská studia postrádají nejenom zkušené a schopné vývojáře všech profesí, ale i mladé, nadšené, byť nezkušené zájemce o práci v herním studiu. Zatřetí, a jde o nejdůležitější důvod, šikovný herní vývojář najde na trhu práce univerzální uplatnění, i kdyby ho hry přestaly bavit!
U programátorů je to jasné, ti opravdu dobří mohou dělat v jakékoli instituci od banky po e-shop. Grafika dnes také potřebuje každý. Hudebníci, tam je to opět jasné. Designéři zase umí od všeho něco, pro ně platí všechno vyřčené. A když to vezmeme z druhé strany, tak se na vývoji her podílejí i architekti (konstrukce virtuálního světa), psychologové (jak bude něco ve hře na hráče působit), historici (autenticita herního obsahu) – hry jsou tak všestranné médium, že získat pracovní zkušenosti právě jejich tvorbou je nejenom možné, ale i výhodné. Člověk se pak setká s vybraným oborem v praxi, která je jiná, zajímavá, netradiční, protože možnosti ve hrách jsou, na rozdíl od reality, nekonečné a omezené jenom představivostí.
Často se proto v Levelu věnujeme tematice propojení her s obory a oblastmi, u kterých si to na první pohled člověk neřekne. V Levelu 266 jsme nabídli rozhovor s analytikem Ivanem Trančíkem, v aktuálním čísle si na straně 22 můžete přečíst článek o tom, jak hry a jejich tvůrci ovlivňují architekturu reálných měst a míst. Snad vás ale bude zajímat i zbylý obsah tohoto čísla – recenze Gears of War 4 nebo Mafia III, zamyšlení nad tím, jestli ještě jsou potřeba vydavatelské firmy nebo jak se drží při životě tvůrci z brněnského studia CBE. Připravili jsme pro vás více než sto stran obsahu, jenž vás snad bude bavit a nabídne vám informace, které jinde nenajdete.