- Level Archív
- >
- Ročník 2015
- >
- Číslo 255
Level 255
- Pátrání po české stopě
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Svátky neslavíme, hlavně ty herní
- Radar
- 8
- Mafia III
- Radar
- 10
- Elex
- Radar
- 12
- World of Warcraft: Legion
- Radar
- 13
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Vypněte ty kolotoče!
- Reaktor
- 16
- Za pět minut dvanáct: Díky iwatason!
- Reaktor
- 18
- Továrna na sny: Mobilní hry na dovolenou
- Reaktor
- 19
- Wolfův revír: Robotí zabijáci? Ne, díky!
- Reaktor
- 20
- Konec mafiánů v Čechách
- Fenomén
- 22
- Jan Valta & Adam Sporka: Vědec a houslista
- Rozhovor
- 28
- Pod radarem
- Téma
- 36
- Políčko po políčku
- Téma
- 40
- Neznámý svět herních prototypů
- Téma
- 44
- Hraní pod vycházejícím sluncem
- Téma
- 48
- Ten pravý Doom
- Fenomén
- 54
- Batman: Arkham Knight - 5/5
- Recenze
- 58
- Lego Jurassic World - 3/5
- Recenze
- 62
- King‘s Quest: A Knight to Remember - 4/5
- Recenze
- 63
- Legends of Eisenwald - 3/5
- Recenze
- 64
- Rocket League - 4/5
- Recenze
- 66
- Cosmonautica - 2/5
- Recenze
- 67
- Victor Vran - 4/5
- Recenze
- 68
- Kyn - 2/5
- Recenze
- 70
- The Swindle - 3/5
- Recenze
- 71
- Her Story - 5/5
- Recenze
- 72
- Upeč třeba chleba, vytvoř třeba hru
- Fenomén
- 74
- Chybami se vývojář učí
- Dílna
- 80
- Profil: Luis Oliván & Fictiorama Studios
- Dílna
- 84
- Tajné recepty free to play
- Dílna
- 86
- Making of: The Operative: No One Lives Forever
- Retro
- 92
- Osobní legendy: Vladimír Kudělka
- Retro
- 94
- Rybkova nora: Didaktik a spol.
- Retro
- 95
- Retronaut: Abuse
- Retro
- 96
- Retrosága: King’s Quest
- Retro
- 98
- Novinky
- Tech
- 100
- Moderní je streamovat
- Tech
- 102
- Sliby chyby: Počítač v hodinkách
- Tech
- 108
- Windows 10 versus hráči
- Tech
- 110
- Jukebox: Tobey Evans: The Swindle
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Pavlač
- Pavlač
- 114
Editorial
- Pátrání po české stopě
- Redakce
- 3
Radar
- Svátky neslavíme, hlavně ty herní
- Petr Poláček
- 8
- Mafia III
- Redakce
- 10
- Elex
- Redakce
- 12
- World of Warcraft: Legion
- Redakce
- 13
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Redakce
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Vypněte ty kolotoče!
- Dan Vávra
- 16
- Za pět minut dvanáct: Díky iwatason!
- Lukáš Macura
- 18
- Továrna na sny: Mobilní hry na dovolenou
- Vladimír Geršl
- 19
- Wolfův revír: Robotí zabijáci? Ne, díky!
- Michal Rybka
- 20
Fenomén
- Konec mafiánů v Čechách
- Jan Švelch
- 22
- Ten pravý Doom
- Pavel Dobrovský
- 54
- Upeč třeba chleba, vytvoř třeba hru
- Ondřej Švára
- 74
Rozhovor
- Jan Valta & Adam Sporka: Vědec a houslista
- Pavel Dobrovský
- 28
Téma
- Pod radarem
- Jan Švelch
- 36
- Políčko po políčku
- Gábina Šuterová
- 40
- Neznámý svět herních prototypů
- Gábina Šuterová
- 44
- Hraní pod vycházejícím sluncem
- Jan Slavík
- 48
Recenze
- Batman: Arkham Knight - 5/5
- David Ryneš
- 58
- Lego Jurassic World - 3/5
- Karel Drda
- 62
- King‘s Quest: A Knight to Remember - 4/5
- Daniel Kremser
- 63
- Legends of Eisenwald - 3/5
- Aleš Smutný
- 64
- Rocket League - 4/5
- Lucie Jiříková
- 66
- Cosmonautica - 2/5
- Lucie Jiříková
- 67
- Victor Vran - 4/5
- Daniel Kremser
- 68
- Kyn - 2/5
- Lucie Jiříková
- 70
- The Swindle - 3/5
- Lucie Jiříková
- 71
- Her Story - 5/5
- Daniel Kremser
- 72
Dílna
- Chybami se vývojář učí
- Jan Horčík
- 80
- Profil: Luis Oliván & Fictiorama Studios
- Jan Horčík
- 84
- Tajné recepty free to play
- Michal Rybka
- 86
Retro
- Making of: The Operative: No One Lives Forever
- Pavel Dobrovský
- 92
- Osobní legendy: Vladimír Kudělka
- Redakce
- 94
- Rybkova nora: Didaktik a spol.
- Michal Rybka
- 95
- Retronaut: Abuse
- Pavel Dobrovský
- 96
- Retrosága: King’s Quest
- Jan Olejník
- 98
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 100
- Moderní je streamovat
- Jiří Vašina
- 102
- Sliby chyby: Počítač v hodinkách
- Michal Rybka
- 108
- Windows 10 versus hráči
- Jan Olejník
- 110
Kultura
- Jukebox: Tobey Evans: The Swindle
- Gábina Šuterová
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Pavlač
- Pavlač
- Jiří Pavlovský
- 114
PÁTRÁNÍ PO ČESKÉ STOPĚ
Jedna z hal na letošním Gamescomu byla věnována stánkům nejrůznějších státních institucí a asociací herních vývojářů, kteří zde spojili síly, aby mohli prezentovat své nové hry způsobem, na který by osamoceně neměli prostředky. V těchto stáncích se ale jednalo i o otevírání nových poboček známých herních společností, o podpoře inovací a vzdělávání mladých herních vývojářů. Je možná trochu překvapující, že navzdory dlouhé a úspěšné tradici vývoje videoher u nás na Gamescomu stánek České republiky chyběl. Na rozdíl od Chorvatska, Nizozemí, Kanady, Německa, Dánska, Itálie, Rakouska, Belgie, Turecka, Austrálie nebo dokonce Íránu si zřejmě české instituce a politici myslí, že herní vývoj nemá dostatečně velký komerční a inovační potenciál.
Nejde tady přitom o pomoc velkým firmám jako Bohemia Interactive, Warhorse nebo Madfinger, pro které je stánek na Gamescomu možná drahou, ale dosažitelnou investicí. O podporu tohoto typu si říkají spíše menší a začínající studia, která se snaží vytvořit něco originálního a zajímavého. Nechápejte to špatně, nevoláme po přímém financování českých her státem – tento výdobytek ať klidně zůstane filmařům. Ale podpora expozic na světových výstavách, proklestění cesty zahraničním investicím a rozšíření vzdělávacích programů by prospělo nejen samotným vývojářům, ale ČR jako takové. Možná by se pak nestalo, že by druhé pokračování jedné z nejúspěšnějších českých her v historii vznikalo v Kalifornii a čeští vývojáři by při tom nehráli jen druhé housle.
Tím už se ale od povzdechu dostáváme k aktuálnímu Levelu. Po krátké prázdninové pauze a návštěvě Gamescomu jsme se opět pustili naplno do práce a přichystali jsme pro vás například netradiční rozhovor o hudebním doprovodu českého RPG Kingdom Come: Deliverance, téma o historii a budoucnosti hraní v Japonsku nebo rozsáhlé povídání o fenoménu takzvaných game jamů.
To vše se nám připravovalo o to radostněji, když víme, že Levelu se v letošním roce daří o poznání lépe než loni. Zrušení plných her před rokem sice bolelo, ale ukázalo se být správným krokem. Vás, naše čtenáře, nasměrovalo k uvažování o Levelu jako o magazínu, který stojí za to číst, nám pak umožnilo srazit náklady na jeho výrobu tak, že je z Levelu po dlouhých letech opět životaschopný projekt.
Za vaši přízeň děkují a příjemné čtení přejí…
Ondřej Průša, Martin Bach, Petr Poláček