- Level Archív
- >
- Ročník 2015
- >
- Číslo 251
Level 251
- Umělá inteligence
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Dopisy čtenářů
- Dopisy
- 6
- Virtuální realita je stále příliš virtuální
- Radar
- 10
- Krásné nové hry
- Radar
- 12
- Jízdní řád
- Radar
- 13
- Jáma pekel: Udělejme středověk lepším místem!
- Reaktor
- 14
- Za pět minut dvanáct: Karel zase pije…
- Reaktor
- 16
- Továrna na sny: Od prototypu k vlastní firmě
- Reaktor
- 17
- Wolfův revír: Mezi herní skyllou a charybdou
- Reaktor
- 18
- Co si o nás pomyslí udělá inteligence
- Téma
- 19
- Svět podle Valve
- Fenomén
- 28
- Paul Neurath: Návrat do undergroundu
- Rozhovor
- 34
- Krocení zlých hráčů
- Téma
- 42
- Proč nás baví skákat
- Fenomén
- 46
- Digitální záplaty
- Téma
- 50
- S hrami na Schizofrenii
- Téma
- 54
- Battlefield Hardline - 4/5
- Recenze
- 58
- Hotline Miami 2: Wrong Number - 4/5
- Recenze
- 62
- Oddworld: Abe‘s Oddysee New ’n‘ Tasty - 5/5
- Recenze
- 63
- Ori and the Blind Forest - 5/5
- Recenze
- 64
- Total War: Attila - 4/5
- Recenze
- 66
- Cities XXL - 1/5
- Recenze
- 68
- World of Magic - 3/5
- Recenze
- 69
- The Order: 1886 - 3/5
- Recenze
- 70
- Blackhole - 3/5
- Recenze
- 71
- Sid Meier‘s Starships - 3/5
- Recenze
- 72
- Drakensang Online - 3/5
- Recenze
- 74
- Homeworld Remastered Collection - 4/5
- Recenze
- 75
- Zmáčkni X pro přijetí kapitulace
- Téma
- 76
- Pixeloví detektivové
- Téma
- 80
- Krok sun krok
- Dílna
- 84
- Profil: Swing Swing Submarine
- Dílna
- 88
- Making of: Wasteland
- Retro
- 92
- Osobní legendy: Luke Whittaker
- Retro
- 94
- Rybkova nora: Forte VFX1
- Retro
- 95
- Retronaut: Earthworm Jim
- Retro
- 96
- Retrosága: Resident Evil
- Retro
- 98
- Hrát a vyhrát počítač!
- Retro
- 100
- Novinky
- Tech
- 104
- Prostor přímo do uší
- Tech
- 106
- Adaptivní inteligence
- Tech
- 110
- Jukebox: Hotline miami 2: Wrong Number
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Pavlač
- Pavlač
- 114
Editorial
- Umělá inteligence
- Redakce
- 3
Dopisy
- Dopisy čtenářů
- Redakce
- 6
Radar
- Virtuální realita je stále příliš virtuální
- Petr Poláček
- 10
- Krásné nové hry
- Redakce
- 12
- Jízdní řád
- Redakce
- 13
Reaktor
- Jáma pekel: Udělejme středověk lepším místem!
- Dan Vávra
- 14
- Za pět minut dvanáct: Karel zase pije…
- Lukáš Macura
- 16
- Továrna na sny: Od prototypu k vlastní firmě
- Vladimír Geršl
- 17
- Wolfův revír: Mezi herní skyllou a charybdou
- Michal Rybka
- 18
Téma
- Co si o nás pomyslí udělá inteligence
- Jan Olejník
- 19
- Krocení zlých hráčů
- Jan Švelch
- 42
- Digitální záplaty
- Jan Švelch
- 50
- S hrami na Schizofrenii
- Michal Rybka
- 54
- Zmáčkni X pro přijetí kapitulace
- Ladislav Loukota
- 76
- Pixeloví detektivové
- Jiří Pavlovský
- 80
Fenomén
- Svět podle Valve
- Daniel Kremser
- 28
- Proč nás baví skákat
- Jan Olejník
- 46
Rozhovor
- Paul Neurath: Návrat do undergroundu
- Lukáš Grygar
- 34
Recenze
- Battlefield Hardline - 4/5
- Aleš Smutný
- 58
- Hotline Miami 2: Wrong Number - 4/5
- Jan Konfršt
- 62
- Oddworld: Abe‘s Oddysee New ’n‘ Tasty - 5/5
- Lucie Jiříková
- 63
- Ori and the Blind Forest - 5/5
- Gábina Šuterová
- 64
- Total War: Attila - 4/5
- Aleš Smutný
- 66
- Cities XXL - 1/5
- Jakub Kovář
- 68
- World of Magic - 3/5
- Karel Drda
- 69
- The Order: 1886 - 3/5
- Gábina Šuterová
- 70
- Blackhole - 3/5
- Lucie Jiříková
- 71
- Sid Meier‘s Starships - 3/5
- Vojtěch Bednář
- 72
- Drakensang Online - 3/5
- Karel Drda
- 74
- Homeworld Remastered Collection - 4/5
- Václav Pecháček
- 75
Dílna
- Krok sun krok
- Jan Horčík
- 84
- Profil: Swing Swing Submarine
- Jan Horčík
- 88
Retro
- Making of: Wasteland
- Pavel Dobrovský
- 92
- Osobní legendy: Luke Whittaker
- Redakce
- 94
- Rybkova nora: Forte VFX1
- Michal Rybka
- 95
- Retronaut: Earthworm Jim
- Pavel Dobrovský
- 96
- Retrosága: Resident Evil
- Jan Olejník
- 98
- Hrát a vyhrát počítač!
- Jaroslav Švelch
- 100
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 104
- Prostor přímo do uší
- Jiří Vašina
- 106
- Adaptivní inteligence
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox: Hotline miami 2: Wrong Number
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Pavlač
- Pavlač
- Jiří Pavlovský
- 114
UMĚLÁ INTELIGENCE
Velmi často si hráči a recenzenti stěžují na hloupou AI (umělou inteligenci) paňáců ve hrách, ale když se nad celou problematikou zamyslíte, dojde vám, že pláčou na špatném hrobě. Možnosti umělé inteligence nejenom ve hrách jsou omezené snad jenom výpočetním výkonem, přičemž dnešní počítače, mobily i konzole mají dostatek výkonu, aby rozpohybovaly umělé postavy, které zvládají víc než jen hráče sledovat a střílet na něj. Proč tedy ve hrách nevidíme postavy, které jsou schopné vést procedurálně generovaný rozhovor, vyhledat hráče ve složitém bludišti nebo se před ním naopak sofistikovaně schovávat? Odpověď najdete v rozsáhlém článku o umělé inteligenci od Honzy Olejníka, ve kterém se krom jiného dozvíte, že praktický výzkum na tomto poli neprobíhá jenom v zahraničí, ale i v českých luzích a hájích.
Problematika uplatnění umělé inteligence ve hrách byla jedním z výrazných témat, která se na začátku března řešila během vývojářské konference GDC, kde například Valve vůbec poprvé prezentovala své pojetí virtuální reality. Při té příležitosti jsme se rozhodli v tematickém článku analyzovat vývoj Valve od klasického herního studia až po firmu, která de facto drží monopol na distribuci digitálních verzí her, ale stále více se angažuje i a poli herního softwaru a hardwaru. A vzhledem k tomu, že už nejsme nejmladší, nemohli jsme opomenout ani úspěšnou kickstarterovou kampaň hry Underworld Ascendant, což je přímý nástupce legendární Ultimy Underworld od původních tvůrců v čele s Paulem Neurathem. Zajímavý rozhovor s ním vedl Lukáš Grygar, který z her od studia Looking Glass umí citovat podrobnosti, i když ho vzbudíte o půlnoci po náročné několikadenní uzávěrce dalšího čísla Levelu. Třeba zrovna tohoto, které držíte v rukách, a velmi brzy se do něj začtete. A my jen doufáme, že půjde o čtení zábavné a podnětné.
Příjemné počtení vám přejí
Ondřej Průša, Martin Bach, Petr Poláček