- Level Archív
- >
- Ročník 2017
- >
- Číslo 279
Level 279
- Politiku ve hrách nechceme. nebo ano?
- Editorial
- 3
- Obsah
- Obsah
- 4
- Konečně se u nás něco děje
- Radar
- 8
- Star Wars: Battlefront II
- Radar
- 10
- Assassin‘s Creed Origins
- Radar
- 12
- Zone of the Enders: The 2nd Runner Mars
- Radar
- 14
- Jízdní řád
- Radar
- 15
- Jáma pekel: Nezapomínejme na naše herní kořeny
- Reaktor
- 16
- Za pět minut dvanáct: Achillova pata
- Reaktor
- 19
- Wolfův revír: Když Youtube příjemně překvapí
- Reaktor
- 20
- Den poté: Loot boxy jen pro dospělé
- Reaktor
- 21
- Továrna na sny: Továrna na budoucnost #1
- Reaktor
- 22
- Kdo jsou dnešní herní autority?
- Téma
- 24
- Warhammer fantasy
- Téma
- 28
- Josh E. Sawyer: Od webdesignu k RPG legendám
- Rozhovor
- 32
- Vzpoura lenochů
- Téma
- 42
- Plagiát a inovace
- Téma
- 46
- Middle-Earth: Shadow of War - 3/5
- Recenze
- 50
- Cuphead - 4/5
- Recenze
- 54
- Total War: Warhammer II - 5/5
- Recenze
- 56
- Ruiner - 4/5
- Recenze
- 60
- Divinity: Original Sin II - 5/5
- Recenze
- 62
- Metroid: Samus Returns - 4/5
- Recenze
- 66
- Forza Motorsport 7 - 4/5
- Recenze
- 68
- Layton‘s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires‘ Conspiracy - 3/5
- Recenze
- 70
- Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser‘s Minions - 4/5
- Recenze
- 71
- Steamworld Dig 2 - 4/5
- Recenze
- 72
- Únikové hry na vašich stolech
- Deskovky
- 74
- V čem tkví kouzlo Nintenda?
- Fenomén
- 76
- Politika a počítačové hry
- Fenomén
- 80
- Ruské hity z Prahy
- Dílna
- 84
- Za stabilní internet
- Inzerce
- 87
- Profil: Sand Sailor Studio
- Dílna
- 88
- Příběh vývojáře: Když se Steam změní v supermarket
- Dílna
- 90
- Making of: Rez
- Retro
- 92
- Osobní legendy: Michal Červenka
- Retro
- 96
- Rybkova nora: Záhada československého dovozu
- Retro
- 97
- Retronaut: The Lost Vikings
- Retro
- 98
- Retrosága: Forza Motorsport
- Retro
- 100
- Tenkrát poprvé: New Game+
- Retro
- 102
- Novinky
- Tech
- 104
- Kdo si chce zatočit?
- Tech
- 106
- Grafický vaporware
- Tech
- 110
- Jukebox: Různí umělci: Destiny 2 - Borislav Slavov: Divinity - Original Sin II
- Kultura
- 112
- Kulturní dotazník
- Kultura
- 113
- Total War: Warhammer II
- Outro
- 114
Editorial
- Politiku ve hrách nechceme. nebo ano?
- Redakce
- 3
Radar
- Konečně se u nás něco děje
- Petr Poláček
- 8
- Star Wars: Battlefront II
- Adam Homola
- 10
- Assassin‘s Creed Origins
- Daniel Kremser
- 12
- Zone of the Enders: The 2nd Runner Mars
- Redakce
- 14
- Jízdní řád
- Redakce
- 15
Reaktor
- Jáma pekel: Nezapomínejme na naše herní kořeny
- Dan Vávra
- 16
- Za pět minut dvanáct: Achillova pata
- Lukáš Macura
- 19
- Wolfův revír: Když Youtube příjemně překvapí
- Michal Rybka
- 20
- Den poté: Loot boxy jen pro dospělé
- Eugen Harton
- 21
- Továrna na sny: Továrna na budoucnost #1
- Vladimír Geršl
- 22
Téma
- Kdo jsou dnešní herní autority?
- Ladislav Loukota
- 24
- Warhammer fantasy
- Aleš Smutný
- 28
- Vzpoura lenochů
- Jiří Pavlovský
- 42
- Plagiát a inovace
- Jan Švelch
- 46
Rozhovor
- Josh E. Sawyer: Od webdesignu k RPG legendám
- Mars Vertigo
- 32
Recenze
- Middle-Earth: Shadow of War - 3/5
- Jan Slavík
- 50
- Cuphead - 4/5
- Adam Homola
- 54
- Total War: Warhammer II - 5/5
- Václav Pecháček
- 56
- Ruiner - 4/5
- Jan Slavík
- 60
- Divinity: Original Sin II - 5/5
- Václav Pecháček
- 62
- Metroid: Samus Returns - 4/5
- Pavel Skoták
- 66
- Forza Motorsport 7 - 4/5
- Václav Rybář
- 68
- Layton‘s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires‘ Conspiracy - 3/5
- Jiří Pavlovský
- 70
- Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser‘s Minions - 4/5
- Jiří Pavlovský
- 71
- Steamworld Dig 2 - 4/5
- Patrik Hajda
- 72
Deskovky
- Únikové hry na vašich stolech
- Patrik Hajda
- 74
Fenomén
- V čem tkví kouzlo Nintenda?
- Jakub Kovář
- 76
- Politika a počítačové hry
- Jan Švelch
- 80
Dílna
- Ruské hity z Prahy
- Jan Horčík
- 84
- Profil: Sand Sailor Studio
- Jan Horčík
- 88
- Příběh vývojáře: Když se Steam změní v supermarket
- Jan Horčík
- 90
Retro
- Making of: Rez
- Pavel Dobrovský
- 92
- Osobní legendy: Michal Červenka
- Michal Červenka
- 96
- Rybkova nora: Záhada československého dovozu
- Michal Rybka
- 97
- Retronaut: The Lost Vikings
- Michal Křivský
- 98
- Retrosága: Forza Motorsport
- Jan Olejník
- 100
- Tenkrát poprvé: New Game+
- Pavel Dobrovský
- 102
Tech
- Novinky
- Jiří Vašina
- 104
- Kdo si chce zatočit?
- Jan Olejník
- 106
- Grafický vaporware
- Michal Rybka
- 110
Kultura
- Jukebox: Různí umělci: Destiny 2 - Borislav Slavov: Divinity - Original Sin II
- Lukáš Grygar
- 112
- Kulturní dotazník
- Redakce
- 113
Outro
- Total War: Warhammer II
- Redakce
- 114
POLITIKU VE HRÁCH NECHCEME. NEBO ANO?
Pamatujete si také na doby, kdy politika byla politikou a hry hrami? Pravda, čas od času se tyto světy prolnuly, třeba při americkém sporu o ratingy v 90. letech, ale jinak jsme herní scénu mohli dlouho brát jako prostor, do kterého politika prostě nepatří. To se v posledních letech změnilo. A projevuje se to i na stránkách Levelu, ať už se nám to líbí, nebo ne. Protestovat proti tomu je stejně marné, jako stěžovat si na to, že se politické debaty přesunuly z hospod na sociální sítě. Jde prostě o přirozený vývoj a oba tyto trendy spolu navíc přímo souvisejí. Na Facebooku, Twitteru nebo redditu hráči běžně řeší politické názory herních vývojářů. Řeší jejich bojkoty a „skandální“ výroky v rozhovorech. Prakticky u každé větší hry se krátce po vydání rozhoří ostrá debata o diverzitě hrdinů, hledání politické symboliky nebo společenské odpovědnosti.
Dlouho jsme, i na těchto stránkách, volali po tom, aby hry začaly být brány vážně. Aby se o nich mluvilo jako o umění a o svébytném způsobu vyjadřování, který lze stavět na stejnou úroveň jako filmy, hudbu nebo knihy. Ostatně, hry jsou unikátním mixem toho všeho. Ale s postupnou společenskou akceptací her přicházejí politická témata jako nevyhnutelný a zároveň nutný faktor. Nesmíme před ním zavírat oči, ale zároveň mu nesmíme slepě podléhat, protože jinak se herní svět na těchto hranicích nenávratně rozdělí. A to by byla velká škoda – už jen proto, že jsme všichni pořád hlavně hráči.
Podívejte se na video představení nového čísla 🙂